هماتیت

سنگ «هماتیت» معروف به خون قرمز

امروزه گوهرسنگ‌ها به عنوان یک عامل جاذب در صنعت گردشگری جهان به شمار می‌رود. شناخت ویژگی‌های سنگ‌های قیمتیِ متعلق به مقاصد سفر که اغلب به شکل سوغات نیز مورد توجه گردشگران است، می‌تواند اطلاعات زیادی در این زمینه به علاقه‌مندان حوزه گوهرسنگ‌ها ارائه دهد.

سنگ «هماتیت» که به حدید نیز شهرت دارد، از فراوان‌ترین کانی‌های پوسته زمین است که از آن به عنوان یکی از منابع سنگ معدن یاد می‌شود. این سنگ در گذشته با عنوانی از جمله «شبانگ»، «خماهن» و «شاذنج» نیز معرفی می‌شده است.

یکی از عجایب سنگ هماتیت این است که پودر شده آن آب را به رنگ قرمز درمی‌آورد، نام هماتیت که در زبان یونانی «خون قرمز» معنی می‌شود به همین دلیل به این سنگ داده شده است. گفته می‌شود همین ویژگی هماتیت در گذشته باعث شده که مردم از این سنگ برای دفع طلسم و یا در سوگواری‌هایشان استفاده کنند.

درباره خصوصیات این سنگ گفته می‌شود هماتیت دارای شاخص شکست نور فوق‌العاده بالایی است و چون این سنگ ظاهری به صورت  شش‌وجهی و صفحه‌ای مانند دارد در گذشته برای ساخت آینه از آن استفاده می‌شده است. طیف رنگ‌های هماتیت شامل سیاه تا استیل، قهوه‌ای مایل به قرمز و خاکستری نقره‌ای می‌شود و چون پدیده چند رنگی در این سنگ وجود ندارد، تنها به به صورت مات در طبیعت یافت می‌شود.

هماتیت

هماتیت گونه‌های دیگری نیز دارد که از بین آن‌ها می‌توان به سنگی سیاه‌رنگ با سطحی رنگین‌کمانی اشاره کرد، البته هماتیت بدل نیز دارد که همالایک نامیده می‌شود و از فولاد و سولفید نیکل ساخته شده است که خاصیت آهن‌ربایی را به این سنگ اهدا می‌کند.

در بررسی‌های محققان مشخص شده است که از پودر این سنگ برای نقاشی و مواد آرایشی استفاده می‌شده، برای مثال در دوران رنسانس هنرمندان نقاش در رنگ‌های خود از پودر سنگ هماتیت استفاده می‌کردند. این سنگ به دلیل خاصیت رنگی که در ذات خود دارد در گذشته به عنوان اولین کالای رنگدانه‌ای داد و ستد می‌شده است.

از منابع سنگ هماتیت نیز می‌توان به  کشورهای برزیل، کامبریا، انگلستان، نیوزلند، جمهوری چک، بنگلادش، الب، ایتالیا، استرالیا، هند، روسیه، اکراین، آفریقای جنوبی، ایالت متحده آمریکا و چین اشاره کرد. سنگ‌های برش خورده هماتیت نیز در انگلستان، آلمان نروژ و نیوزلند بیشتر از دیگر کشورها قابل دسترسی است.

هماتیت

سنگ «پیریت» و «مارکاسیت» دو سنگی هستند که به دلیل درخشندگی فلزی از آن‌ها به عنوان همتایان سنگ هماتیت یاد می‌شود. یکی از نکات قابل توجه در مورد سنگ هماتیت این است که مقادیر زیادی از این سنگ در خاک و صخره‌های مریخ کشف شده است.

در افسانه‌های قدیمی آمده است که در فرهنگ عامیانه مردم آمریکا در هنگام پیکار و جنگ بدن را با هماتیت رنگ می‌کردند تا نامرئی شوند و حتی در قرون گذشته مردم در هنگام سوگواری این سنگ را به سر و گردن خود می‌انداختند.

برخی بر این باورند که هماتیت سنگ شهامت، قدرت و استقامت است که باعث تقویت تمرکز و حافظه و مانع از جذب امواج منفی دیگران می‌شود. این سنگ همچنین به تنظیم جریان خون و کم‌خونی، گرفتگی عضلات ساق پا، رفع اضطراب و بی‌خوابی کمک می‌کند و باعث جذب آهن می‌شود.

گفته می‌شود که این سنگ برای درمان واریس، خونریزی‌های سطحی پوست، بی‌خوابی، آرتروز، بواسیر، ورم، عفونت و… بسیار مفید است و همچنین به تعادل و تنظیم چاکرای اول و چهارم بسیار کمک می‌کند.

منبع:

mineral.com

energymuse.com

مرتبط:

پریدوت سنگ باستانی مصریان

سواحل شیشه‌ای _گنجینه سنگ‌های درخشان

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *