گردشگری ادبی-روز شیراز

سهم نهادها در روز شیراز تعیین می‌شود

سرپرست اداره گردشگری و زیارت سازمان فرهنگی شهرداری شیراز گفت: دبیرخانه گرامیداشت روز شیراز، دستورالعمل جامعی برای برگزاری این رویداد دارد و می‌کوشیم در ماه‌های آینده از طریق شورای اسلامی شهر مصوبه آن را بگیریم تا براساس آن سهم همه نهادها برای برپایی آن تعیین شود.

علی نیری، دوشنبه که مصادف با پانزدهم اردیبهشت و گرامیداشت روز شیراز است در گفت ‌و گو با ایرنا افزود: در قالب این مصوبه ضروری است برای همه نهادها و مجموعه ها برای برگزاری گرامیداشت روز شیراز، شرح وظایف تعریف شد و هر یک براساس آن، بخشی از برپایی این رویداد را بر عهده گیرند.

او اضافه کرد: در حال حاضر تمام هزینه‌های برگزاری این یادروز بر عهده شهرداری شیراز است درحالیکه همگان می‌توانند به سهم خود به خدمتی بپردازند که در راستای معرفی شیراز باشد.

وی گفت: روز شیراز، متعلق به همه مردم ایران است و همه نهادهای خصوصی و دولتی در سطوح کلان و خُرد مدیریتی وظیفه دارند در این روز به بازنمایی ظرفیت‌های شیراز بپردازند.

این کارشناس حوزه گردشگری اظهار داشت: براین اساس نیاز است با همیاری تمام نهادها هر ساله دستورالعمل‌های تازه‌ای برای روز شیراز تبیین شود.

نیری ادامه داد: برگزاری و تدارک رویدادها درباره روز شیراز افزون بر ایجاد شور و نشاط در مردم، باید بتواند به اقتصاد شهر و رونق آن نیز کمک کند.

وی، با تاکید بر ضرورت هم‌افزایی در حوزه مدیریت واحد شهری، گفت: متاسفانه نهادهایی که طبق قانون در حوزه فرهنگ، هنر و گردشگری مسوولیت دارند، نقش محوری در برگزاری و برنامه‌ریزی برای چنین مناسبت مهمی ندارند.

سرپرست اداره گردشگری سازمان فرهنگی شهرداری شیراز اضافه کرد: نقش شهروندان، گروه‌های مردم‌نهاد و سازمان‌های دولتی و خصوصی در برگزاری روز شیراز باید مشخصا بازتعریف شود،‌ همچنین در حوزه اختصاص بودجه به روز و هفته شیراز ضروری است با رویکردی متحول‌گرایانه به امور بنگریم.

وی با بیان اینکه شهرداری شیراز در کنار تمام دغدغه‌های شهری، از سیل تا کرونا همچنان مسوولیت اجرایی و تدارک برنامه‌های روز شیراز را بر عهده دارد، افزود: در شرایط کنونی به جای لغو اجرای برنامه‌ها، با برگزاری آنها از طریق فضای مجازی، این امر بیانگر دغدغه مدیریت شهری برای گرامیداشت این روز است.

نیری گفت: نیاز است همگان در حوزه اجرایی به یاری شهرداری بشتابند و هر نهادی از منظر خود به روز و هفته شیراز رونق بخشد، برای مثال سازمانی همچون جهاد کشاورزی که در حوزه‌ای غیر فرهنگی فعالیت می‌کند، در این روز می‌تواند به معرفی ظرفیت‌های کشاورزی شیراز بپردازد یا متولیان حوزه ارتباطات و فناوری از داشته‌ها و دستاوردهای شیراز در این روز پرده بردارند.

وی ادامه داد: افزون بر این، متولیان حوزه صنعت و اقتصاد نیز می‌توانند با بهره‌برداری از ظرفیتی که این روز در سطح ملی و بین‌المللی فراهم می‌کند، به اقتصاد شهر رونق بخشند.

نیری، راهبرد برگزاری هفته شیراز در سال ۹۹ را مبتنی بر شادی و نشاط عنوان کرد و اظهار داشت: درنظر گرفتن راهبردی مطلوب برای این مناسبت می‌تواند در تسهیل مسیر پیشرفت و رونق شیراز هم موثر باشد.این کارشناس حوزه گردشگری همچنین بر ضرورت افزایش تبلیغات بصری در کلان‌شهرهای ایران برای دعوت به شیراز تاکید و بیان کرد: نیاز است شهروندان در شهرهایی همچون اصفهان، یزد، مشهد و تهران، در معرض تبلیغات بصری دعوت به شیراز قرار گیرند تا بتدریج این موضوع در ذهنشان نهادینه شود که مسافرت به شیراز در اردیبهشت‌ماه به مراتب از پیک پذیرش گردشگر در نوروز بهتر است و افزون بر استفاده از هوای مطبوع بهشتی، می‌تواند خاطراتی منحصر به فرد را برای آنان در هفته شیراز رقم زند.

پانزدهم اردیبهشت ماه در سال ۱۳۸۱ به عنوان روز شیراز، در تقویم ملی ایران به ثبت رسید.

منبع:ایرنا

مرتبط:برنامه‌های روز شیراز زیر سایه کرونا اعلام شد

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *