سیرجان شهر جهانی گلیم

سیرجان در فاصله ۱۷۵ کیلومتری جنوب غرب کرمان، بین کوه های مرکزی و کوه های شرقی زاگرس و در ارتفاع ۱۷۶۶ متری از سطح دریا قرار دارد. نواحی پست و هموار دشت کویر در غرب و دشت حاصلخیز قطبیه در شرق این شهرستان، بین سیرجان و بافت، قرار دارد. سیرجان دارای آب و هوای نیمه بیابانی است.
شهرستان سیرجان دارای دو بخش «پاریز» و «مرکزی»، چهار شهر «پاریز»، «زیدآباد»، «سیرجان»، «نجف شهر» و ۱۰دهستان است.

این شهر از لحاظ جمعیت دومین شهر استان کرمان است که با توجه به موقعیت خاص جغرافیایی و قرارگیری در تقاطع محورهای مواصلاتی یزد- هرمزگان و کرمان–فارس همراه با موقعیت مهم تجاری، وجود کارخانجات، منابع معدنی، حفر قنوات متعدد و اراضی حاصلخیز یکی از شهرهای با اهمیت این استان به شمار می رود. اقتصاد مردم سیرجان را ایلات و عشایر در دست دارند. کشاورزی و فرآورده های دامی، صنایع دستی و قالی بافی، تبدیل سیرجان به منطقه ویژه اقتصادی و راه اندازی فرودگاه تاثیر فراوانی در اقتصاد این شهر داشته است. معماری این شهر صاحب یکی از بی نظیرترین نوع بادگیرهای ایرانی به نام بادگیر چپقی است. سیرجان، به سبب قدمت کهنی که دارد، مجموعه ای از ادوار مختلف تاریخ هنر ایران را در معماری خود گرد آورده است.
اقوام و ایلات مختلفی در این شهر سکونت دارند. زبان غالب مردم سیرجان فارسی است و عشایر در این منطقه به زبان ترکی سخن می گویند. مذهب بیشتر مردم سیرجان شیعه است.

blank

سیرجان شهری کوچک از استان کرمان، واقع در جنوب ایران است. با وجود واقع شدن در نزدیکی کویر لوت، این شهر آب و هوای معتدل‌تری نسبت به شهرهای دیگر استان دارد. این شهر با تاریخچه‌ای که به ماقبل اسلام می‌رسد، دارای آثار باستانی مانند قلعه سنگی می‌باشد که در محل شهر قدیم سیرجان واقع است. سیرجان که در میانه راه تهران – بندرعباس واقع شده نقش مهمی در اقتصاد و صنعت ایفا می‌کند و از دهه هفتاد شمسی تبدیل به منطقه ویژه اقتصادی شده است.

این شهر با جمعیتی حدود سیصد هزار نفر، محصولات قابل توجهی در حوزه صنایع دستی دارد. در سال ۲۰۱۷ میلادی گلیم سیرجان در فهرست شهرهای جهانی صنایع دستی ثبت گردید. گلیم گونه ای فرش مانند است که معمولا توسط عشایر بافته می‌شود. تعداد بافندگان گلیم در این شهر حدود دوازده هزار نفر می‌باشد.

گلیم قدیمی ترین روش فرش بافی است و در سیرجان از روش‌های متفاوتی در بافت آن استفاده می‌شود. مانند گلیم شیریکی پیچ که بخاطر استفاده هر بافنده از سلیقه شخصی، بدون مشابه است. نقوش، ترکیب بندی و رنگهای هر محصول غیر تکراری هستند چرا که اندیشه و احساس شخصی هنرمند را که الهام گرفته از احساسات، نشانه‌های ذهنی و تقلیدی برگرفته از طبیعت،محیط، باورها، عقاید، عادات و سنتهاست نشان می‌دهد.
مقدار صادرات گلیم سیرجان ۸۰ درصد تولید تخمین زده می‌شود.

منبع خبر:ویزیت ایران

blank

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *