شبی به یادماندنی در کنار دریاچه گهر

در میان کوهستان خشن اشترانکوه در استان لرستان، یکی از بزرگ‌ترین دریاچه‌های آب شیرین ایران واقع شده است. دریاچه‌ای که هر چقدر زیباست، همان اندازه هم دسترسی به آن دشوار است. اگر اهل کوهپیمایی و پیاده‌روی طولانی هستید و از حضور در طبیعت بدون امکانات لذت می‌برید، این پیشنهاد سفر برای شما مناسب است.

البته باید خوشحال باشیم که جاده‌ای تا پای دریاچه نمی‌رود چرا که همین موضوع باعث حفظ زیبایی‌های مسیر و کاهش تخریب طبیعت شده است.

برای رسیدن به دریاچه گَهَر دو میسر وجود دارد. یک مسیر از شهر دورود شروع می‌شود و مسیر دیگر از الیگودرز که هر دو در استان لرستان قرار گرفته‌اند.

برای رسیدن به دریاچه گهر از شهر دورود که مسیر اصلی و قدیمی‌تر آن است، جاده‌ای آسفالته به طول ۲۰ کیلومتر شما را به انتهای مسیر ماشین‌رو می‌برد که به چشمه خرم معروف است. از اینجا پیاده‌روی شروع می‌شود. معمولا در فصول گرم سال که امکان رفتن به دریاچه وجود دارد، تعداد زیادی قاطر برای انتقال بار طبیعت‌گردان به کنار دریاچه وجود دارد. بدین ترتیب شما می‌توانید با بار سبک‌تر پیمایش خود را انجام دهید و کوله‌پشتی‌های سنگین خود را در انتهای مسیر تحویل بگیرید.

بلندترین قسمت این مسیر گردنه‌ای به نام گردنه پنبه‌کار است که ارتفاعی نزدیک به ۴۵۰ متر از کف دره دارد. نرسیده به گردنه پنبه‌کار، امکان ورود به دره نی گاه یا دره نیگا که یکی از زیباترین دره‌های ایران است وجود دارد. وجود آب زیاد در مسیر این دره و سختی پیمایش آن، باعث شده که از شهرت زیادی در میان کوهنوردان برخوردار شود.

با رسیدن به گردنه پنبه‌کار، تقریبا تا انتهای مسیر دیده می‌شود اما هنوز راه زیادی در پیش دارید. در بالای گردنه دکه‌ای وجود دارد که می‌توانید از آن خرید کنید و چای بنوشید. در کل مسیر دو چشمه آب قابل شرب وجود دارد و کل پیمایش تا رسیدن به دریاچه گهر، حدود ۶ تا ۸ ساعت زمان می‎‌برد.

در کنار دریاچه امکان برپایی کمپ وجود دارد و چشمه آب و سرویس‌های بهداشتی پیش‌بینی شده است.

روز دوم

بعد از شبی به یادماندنی در کنار دریاچه، اکنون وقت گشت و گذار در اطراف است. این دریاچه بخشی از منطقه حفاظت شده اشترانکوه است و قله سَن‌بُران، بلندترین نقطه کوه‌های اشترانکوه از کنار دریاچه به خوبی دیده می‌شود.

دریاچه گهر از دو دریاچه اصلی که به گهر بزرگ معروف است و یک دریاچه کوچک‌تر به نام گهر کوچک تشکیل شده است. دریاچه گهر کوچک در فاصله کمی از دریاچه اصلی واقع شده است. بین این دو دریاچه جنگل بید تشکیل شده است که محل مناسبی برای برپایی کمپ است.

مسیر دیگر که از سمت الیگودرز می‌آید راه خاکی طولانی‌تری دارد اما پیاده‌روی کمتری در پیش دارید.

منبع خبر:ایران ویزیت

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *