شکوهی به‌جای مانده از گذشتگان؛ تخت سلیمان نماد اصالت تکاب

تخت سلیمان اثر تاریخی برجای مانده از هزاره قبل میلاد نمادی از اصالت تکاب بوده و شکوهی کم‌نظیر از گذشتگان آذربایجان غربی است که امروزه مقصد گردشگری بسیاری از گردشگران خارجی و داخلی است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از ارومیه، آذربایجان غربی با داشتن طبیعی بکر، اماکن تاریخی، آب و هوایی معتدل، مردمی با فرهنگ و آداب و رسوم اصیل یکی از استان‌هایی است که همواره مقصد بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی است، این استان با داشتن شهرهایی با قدمت‌های چندین هزار ساله مأمنی از تاریخ و نمادی از اصالت این استان بوده و داستان‌های زیبایی از زندگی گذشتگانمان را به رخ می‌کشند.

تکاب یکی از اصیل‌ترین شهرهای آذربایجان غربی است که با داشتن اماکن تاریخی، سرگذشتی جالب   که از چند هزار سال قبل برجای مانده‌اند برای بیشتر مردم جالب بوده و آن‌ها را برای کشف و آگاهی از این سرگذشت به تکاب می‌کشاند و امروزه  این شهر به محلی برای گذران اوقات فراغت و به یک منطقه بین‌المللی گردشگری تبدیل شده است که سالانه هزاران گردشگر داخلی و خارجی را پذیرا است.

مجموعه آثار باستانی تخت سلیمان که در ۴۵ کیلومتری تکاب واقع شده یکی از چهارمین آثار ثبت‌شده در یونسکو است این منطقه از هزاره قبل از میلاد محل استقرار بوده و اهمیت فراوانی در ادوار گذشته تاریخ داشته تخت سلیمان به زبان به پهلوی گنزک یا گنجه و در زبان رومیان گزکا و در میان اعراب به شیز معروف بوده است.

گفتنی است مجموعه میراث جهانی تخت سلیمان تکاب در دوره‌های مختلف تاریخی محل سکونت اشکانیان، ساسانیان و ایلخانیان بود؛ قلعه تاریخی تخت سلیمان که در جنوب شرقی آذربایجان غربی  بوده و از دوره ساسانیان باقی‌مانده است و با بخش‌های مختلف همچون تالار ستون دار، ایوان خسرو، دروازه‌ها و دیوارهای مستحکم از بناهای مهم تاریخی جهان به شمار می‌رود.

این مجموعه میراث فرهنگی با دریاچه‌ای اسرارآمیز در وسط بقایای تاریخی آن در سال ۱۳۸۲ به عنوان چهارمین اثر ملی کشور در فهرست آثار جهانی سازمان یونسکو به ثبت رسید.

blank

بنا به گفته کارشناسان دیوارهای چهار ایوانی تخت سلیمان، بیشتر به گچ کاری و کاشی‌کاری مزیّن بوده و کف آنها سنگ‌فرش شده است همچنین جالب‌ترین بنای غرب دریاچه این منطقه بنایی ۱۲ گوش با سقفی گنبدی شکل است که تنها راه ورودی آن سمت جنوب و از داخل یک راهرو بوده است در دو طرف ایوان مکان‌هایی جهت نشستن پادشاهان تعبیه‌شده که در آن قسمت‌ها کاشی‌های زرین‌فام با نقش اژدها و سیمرغ در رنگ‌های آبی و فیروزه‌ای دیده می‌شود.

از بناهای شمال دریاچه تخت سلیمان در دوران ساسانی تنها اتاق آتشگاه باقی‌مانده اما با این‌وجود می‌توان گفت که معماری بناهای این قسمت تحت معماری ساسانی بوده، اتاق آتشگاه در این زمان با استفاده از طاق‌های بر روی‌هم تبدیل به بنایی دو طبقه شده که طبقه‌ی بالایی آن تالار رسمی بارعام بوده و پلکان اصلی آن در محور ایوان قرارگرفته بوده است.

blank

زندان سلیمان بر روی کوهی قرارگرفته که بیشتر به یک دهانه آتش‌فشانی خفته می‌ماند و وجود چشمه‌های آبگرم معدنی در روستای احمدآباد در پای همین کوه مؤید این نظر است و ارتفاع این زندان مخوف افسانه‌ای که دیواره صخره‌ای آن کاملاً عمودی است از یک صد متر بیشتر به نظر رسیده و بوی گاز تندی از درون این چاه عظیم به مشام می‌رسد.

باور اینکه امروز این زیبایی‌ها دستخوش تغییرات فراوانی شده و بعضاً نیز در خطر تخریب و از بین رفتن است بسیار نگران‌کننده بوده و همواره باستان شناسان و حتی مردم را نیز در فکر فرو می‌برد چرا که این منطقه  و آثار باستانی واقع شده دران ثروتی ملی بوده و علاوه بر ارزش اقتصادی که به را منطقه دارد ارزش معنوی، فرهنگی و اجتماعی نیز برای این استان به شمار می‌رود و با کمی توجه می‌توان این شهر را به مقصد گردشگری تبدیل کرد.

محبوبیت روزافزون تخت سلیمان میان گردشگران خارجی/بازدیدها از ۱۰۰۰۰ نفر گذشت

مدیر پایگاه میراث جهانی تخت سلیمان تکاب  می‌گوید: در طول یک ماهه تابستان ۱۰ هزار و ۹۴ گردشگر از بناها و آثار معماری مجموعه میراث فرهنگی و گردشگری تخت سلیمان و یک هزار و ۱۵۶ گردشگر نیز از “کوه میان تهی زندان سلیمان” بازدید کردند.

مظفر عباس زاده می‌افزاید: از این تعداد ۱۱۱ گردشگر خارجی از تخت سلیمان، و ۱۸ نفر نیز از کوه میان تهی زندان سلیمان بازدید کردند.

blank

وی بیان می‌کند: این گردشگران از کشورهای آلمان، ایتالیا، سوئیس، ژاپن و فرانسه برای دیدن مجموعه میراث جهانی تخت سلیمان به شهرستان تکاب سفر کرده‌اند.

عباس زاده تصریح می‌کند: اکثر گردشگران ایرانی و خارجی در سوئیت‌ها یا واحدهای بوم گردی اقامت کردند.

رونق تکاب درگرو آماده‌سازی زیرساخت‌ها

فرماندار تکاب با اشاره به شهر تخت سلیمان می‌گوید: تبدیل روستای نصرت آباد، مرکز بخش تخت سلیمان در ۴۵ کیلومتری تکاب به نقطه شهری با پیشنهاد استانداری آذربایجان غربی در اسفند سال گذشته مورد موافقت وزارت کشور قرارگرفته و اکنون ۲ نقطه شهری در این شهرستان وجود دارد.

علی مکرمی دراین‌باره می‌افزاید: تلاش می‌کنیم فرآیند استقرار ادارات و راه‌اندازی شهرداری در تخت سلیمان با سرعت و شتاب طی شده و زیرساخت‌های این نقطه شهری تکمیل شود.

blank

وی بابیان اینکه با تبدیل بخش تخت سلیمان به شهر چهره روستاهای تابعه این شهر نیز متحول شده و اقدامات عمرانی و توسعه‌ای در منطقه شتاب می‌گیرد، تصریح می‌کند: این امر به دلیل وجود مجموعه میراث جهانی تخت سلیمان در این منطقه موجب رونق بیشتر صنعت گردشگری و ارتقای ارائه خدمات به مسافران و گردشگران خواهد شد

فرماندار تکاب می‌گوید: روستای نصرت‌آباد به‌عنوان مرکز بخش تخت سلیمان ۲۳۵ خانوار با ۸۵۱ نفر جمعیت دارد و طرح هادی آن از ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی برخوردار است.

مکرمی می‌افزاید: سالانه بیش از ۷۰ هزار گردشگر داخلی و پنج هزار گردشگر خارجی از مجموعه میراث جهانی تخت سلیمان بازدید می‌کنند که با تبدیل این منطقه به شهر این میزان گردشگر افزایش قابل ملاحظه‌ای دار در پی دارد.

منبع خبر:تسنیم

blank

blank

blank

blank

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *