توچال

عبور از میان قهوه‌خانه‌ها تا توچال

«تهران تنها چند باغستان دارد و از کوچه‌های آن جویبارهای کوچک روان است، درختان چنار به‌وفور دیده‌می‌شوند اینجا به ده‌چنار معروف است.»

این توصیف دلاواله جهانگرد ایتالیایی است که در زمان شاه‌عباس‌صفوی به ایران سفر کرده‌بود. توصیف او دیگر شباهتی به تهران امروز ندارد. امروزه تهران بیست‌‌پنجمین شهر پرجمعیت و بیست‌و‌هفتمین شهر بزرگ جهان به شمار می‌رود. گذر تاریخ به این ده کوچک آثاری را برجای گذاشته که دیدن آنها خالی از لطف نیست. در این گزارش به بررسی و معرفی چند مکان دیدنی و تاریخی تهران می‌پردازیم.

دربند

صبح‌های پنجشنبه و جمعه زمانی که بحث بهترین مکان برای تفریح می‌شود کمتر خانواده تهرانی است که پای دربند را به میان نکشد. این ده قدیمی شمیران از بهترین مناطق ییلاقی و تفریحی تهران به شمار می‌رود که طبق نظرسنجی نخستین گزینه شهروندان تهرانی برای پذیرایی از میهمانان خارجی و شهرستانی است. دربند گرچه در قدیم تنها کوه‌راهی برای رسیدن به آبشار دوقلو و پناهگاه شیرپلا بود اما با گذشت زمان و جلب توجه‌ها به آب‌وهوای خنک و طبیعت کوهستانی آن، موجب ساخت و گسترش قهوه‌خانه‌های بسیار در مسیر کوه‌راهی و رودخانه آن شد. این قهوه‌خانه‌های سنتی هرکدام معماری و خدمات خاص خود را دارند. از قهوه‌خانه و رستوران‌های بسیار شیک، مجهز و گران تا قهوه‌خانه‌های کوچک لب رودخانه با خدمات معمولی و نسبتا ارزان که پرطرفدارترین خواسته مشتریان قلیان است.

اما بعد از تمام‌شدن قهوه‌خانه‌های سر‌راهی وارد محله پس‌قلعه می‌شوید. محله‌ای سرسبز با خانه‌های روستایی کوچک و ساده. درواقع از این مسیر به بعد شما وارد مسیر صعود به قله توچال شده‌اید. در راه به یک دو‌راهی می‌رسید که مسیری به آبشار دوقلو، پناهگاه شیرپلا و مسیر دیگر به دره اوسون و هتل اوسون دارد.

منبع:توریسم پرس

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *