غفلت از گردشگری کشاورزی ‌در اصفهان

عطر گل‌های محمدی کاشان، فصل کباب گلپایگان، عسل خوانسار و دشت لاله‌های واژگون، جشن برداشت انگور، انار، سیب درختی و توت در کنار جاذبه‌های کویرگردی در مرکز ایران.
  blank

هر سال گردشگران زیادی را به شهرستان‌های کوهستانی و کویری استان اصفهان می‌کشاند اما با وجود همه این ظرفیت‌ها، گردشگری کشاورزی در نبود برنامه‌ریزی و همکاری بین بخشی مدیران، افق روشنی پیش رو ندارد.

  • جای خالی برنامه‌ریزی و همکاری‌های مدیریتی

مناطق روستایی با داشتن مزرعه، باغ و چشم اندازهای دل‌نواز، مکانی مناسب برای گذران اوقات فراغت گردشگران شهری و غیر بومی به شمار می‌آیند و برنامه‌های خودجوشی مانند برگزاری هرساله جشنواره‌هایی نظیر آلبالو، زردآلو، انار بادرود، گلابینطنز، گل و گلاب کاشان، هندوانه دیمی سنبک و چهارطاقی آران و بیدگل، زردک و شلغم آران و بیدگل، طالبی سفیدشهر و… گواه این مدعاست که استان اصفهان می‌تواند به عنوان قطب گردشگری کشاورزی کشور مطرح شود اما نبود مهارت‌های مدیریتی برای حل مشکلات از یک سو و خودنمایی موانعی مثل خرده مالکی بودن مزارع و محدودیت‌های جهاد کشاورزی برای ساخت اقامتگاه در کنار مزارع، دست به دست هم داده و باعث شده گردشگری کشاورزی در اصفهان تاکنون رونق چندانی نداشته باشد.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان درباره ظرفیت‌ها و موانع رونق گردشگری کشاورزی به همشهری می‌گوید: درست است که گردشگری انواع مختلفی مانند کشاورزی، صنایع و معادن، سلامت، ورزش و… دارد اما رونق هر یک از این بخش‌ها نیازمند همکاری‌های بین بخشی میان میراث فرهنگی به عنوان متولی گردشگری با سازمان‌هایی مانند جهاد کشاورزی، صنعت و معدن، بهداشت و درمان و ورزش و جوانان است.

میراث فرهنگی به تنهایی متولی بخش گردشگری نیست و برای رونق هر یک از این بخش‌ها به همکاری‌های بین دستگاهی نیاز است. «محسن یارمحمدیان» با اشاره به این‌که هیچ برنامه مدون و مشخصی برای جذب سرمایه‌گذار و رونق بازارهای جدید گردشگری وجود ندارد، می‌افزاید: پیشگام این بخش، گردشگری سلامت است که در طول ۵ سال گذشته برای برنامه‌ریزی و همکاری‌های بین بخشی، نشست‌های زیادی بین مسئولان وزارت بهداشت و میراث فرهنگی برگزار شده اما حتی گردشگری سلامت که مورد توجه تمام کشورها قرار گرفته در جامعه ما هنوز آنچنان که باید و شاید به نتیجه نرسیده است.

blank

  • ممنوعیت ساخت‌وساز در کنار مزارع

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی با تاکید بر این‌که سازمان جهاد کشاورزی برای جلوگیری از ساخت‌وساز در محدوده زمین‌های کشاورزی قوانین سفت و سختی دارد، می‌گوید: در قانونی که جهاد کشاورزی به آن استناد می‌کند به صورت صریح آمده که هرگونه ساخت‌وساز در خارج از محدوده شهرها و در مناطق کشاورزی ممنوع است و این نخستین قانونی است که دست مسئولان را برای فعالیت در زمینه گردشگری کشاورزی می‌بندد. علاوه بر این بیشتر زمین‌های کشاورزی در کشور و استان ما خرده مالکی هستند و امکان جذب گردشگر و ایجاد زیرساخت‌های رفاهی در کنار آنها وجود ندارد.

بر این اساس یارمحمدیان، ضعف اساسی در قوانین را دلیل اصلی توقف پیشبرد گردشگری کشاورزی می‌داند و توضیح می‌دهد: حتی برای پیشبرد گردشگری سلامت که مورد تاکید دولت بوده و یا گردشگری معنوی مثل بازدید از گورستان‌های قدیمی تخت فولاد و گلزار شهدا نیز در استان اصفهان با مشکل قوانین دست و پاگیر روبه‌رو شدیم چون در این زمینه هر بخشی ساز خود را می‌زند. وی همچنین  محافظه‌کاری مدیران سنتی و ناهماهنگی بین بخشی را از مهم‌ترین موانع توسعه شکل‌های گوناگون گردشگری در اصفهان بیان می‌کند و می‌گوید: درست است که برگزاری جشنواره‌هایی مانند انار و توت و انگور نشان‌دهنده ظرفیت استان و گام‌های اولیه‌ای است که در این زمینه برداشته شده اما واقعیت این است که ما در این زمینه خیلی عقب هستیم و نمی‌توانیم به همین چند جشنواره و مناسبت دلخوش باشیم و بسنده کنیم.

blank

  • فقدان تصمیم‌سازی درست

«حیدرعلی عابدی»، نماینده اصفهان در مجلس شورای اسلامی اما در واکنش به انتقادات مسئولان گردشگری اصفهان از وجود قوانین دست و پاگیر به همشهری می‌گوید: به اعتقاد من مهم‌ترین کمبود ما، تصمیمات درست و بجای مدیریتی است که دلیل اجرا نشدن بیشتر برنامه‌ها را خلأ قانونی می‌دانند. وی ناآشنایی برخی مدیران با راه حل‌های مشکلات و تلاش برای رفع موانع با راهکارهای سنتی را مهم‌ترین دلیل اجرا نشدن طرح‌هایی مانند گردشگری کشاورزی می‌داند و می‌افزاید: این‌که گفته می‌شود جهاد کشاورزی برای صدور مجوز ساخت‌وساز در کنار مزارع با محدودیت و ممنوعیت قانونی روبه‌روست را می‌توان با برگزاری نشست‌های مشترک بین جهاد کشاورزی، میراث فرهنگی و… حل کرد.  

  • ظرفیت‌های کشاورزی اصفهان

نزدیک به ۵۶۳ هزار هکتار یعنی ۵/۳ درصد از مساحت استان را زمین‌های کشاورزی تشکیل می‌دهند که با توجه به محدودیت‌های منابع آب در سال‌های اخیر، تنها حدود ۲۹۰ هزار هکتار آن تحت کشت زراعی و باغی قرار می‌گیرد همچنین استان اصفهان در تولید گل شب‌بو، گوشت بوقلمون، شیر خام، گوشت مرغ و ماهیان زینتی و گرمابی رتبه نخست کشور را دارد.

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان می‌گوید: اصفهان در زمینه تولید محصولات باغی در رتبه های بالای کشور قرار دارد، به طوری‌که در زمینه محصول «به» با ۲۳۲۸ هکتار سطح زیر کشت و تولید ۲/۲۴۰۵۹ تن رتبه دوم کشور، در زمینه محصول سیب با ۹/۲۱۶۳۵ هکتار سطح زیر کشت و تولید ۲۳۷۸۴۲ تن، رتبه سوم کشور و در تولید گل محمدی با سطحی برابر ۲۸۲۶ هکتار و تولید ۳۴۹۴ تن، رتبه دوم کشور را به خود اختصاص داده است.

«مهرداد مرادمند» همچنین اصفهان را سومین تولیدکننده محصولات گلخانه‌ای شامل سبزی و صیفی و گل و گیاه زینتیمی‌داند و می‌گوید: تولید سالانه گل شاخه بریده به حدود ۶۹ میلیون شاخه و گل‌های نشایی- فصلی به ۵۶ میلیون نشاء می‌رسد که در این زمینه رتبه چهارم کشور را به دست آورده‌ایم. همچنین در تولید گل شب‌بو، استان اصفهان رتبه اول کشور را دارد و شهرستان‌های استان اصفهان در تولید ماهیان سردآبی، تولید ماهی در منابع آبی و تولید ماهیان خاویاری مقام ممتازی دارند. همه این ظرفیت‌ها در حالی قابل استفاده خواهد بود که مدیران استان اصفهان تصمیم بگیرند از حصار مشکلات بگذرند و برای رونق دادن به گردشگری کشاورزی که به رونق و افزایش تولید محصولات کشاورزی و رشد شهرستان‌های دورتر از مرکز استان می‌انجامد، دور یک میز بنشینند.

منبع خبر:همشهری

blank

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *