فتا

فتا کسب‌وکارهای نو در گردشگری را پایش می‌کند

معاون گردشگری در دیدار با صاحبان کسب‌وکارهای نو در گردشگری، از هماهنگی با پلیس فتا برای پایش دائمی روند فعالیت‌های نو خبر داد.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط‌عمومی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، ولی تیموری در جلسه همفکری با فعالان کسب و کارهای نو در حوزه گردشگری در دوره شیوع کووید – ۱۹، یادآور شد: تنوع‌سازی زمینه‌های فعالیت کسب و کارهای نو و پرداختن به فعالیت‌های ابتکاری نظیر گردشگری خلاق (creative tourism)، بازاریابی دیجیتالی (Digital marketing)، تحقیقات هوشمند بازار (Market Intelligence) و غیره در کنار ارائه خدمات فروش، از ضروریات فعالیت حرفه‌ای در صنعت گردشگری کشور است که در دوران گردشگری پساکرونا اهمیتی حیاتی دارد.

وی افزود: آنچه از سال ۲۰۱۰ به عنوان یکی از بیانه‌های سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) در دستور کار کشورهای عضو قرار گرفته است ورود جدی به حوزه فناوری اطلاعات و پیوند صنعت گردشگری با کسب و کارهای نو در این زمینه است، به گونه‌ای که اگر چنین اقدامی صورت نگیرد و از شرایط سنتی عبور نشود عملاً زمینه حذف از این عرصه ایجاد خواهد شد.

او در تشریح روند اقدامات صورت گرفته در وزارت متبوع به منظور تعریف ساختار و بهره‌مندی از ظرفیت‌های موجود در عرصه فناوری اطلاعات و گردشگری گفت: همواره مقاومت بسیاری از سوی فعالان گردشگری در بخش سنتی نسبت به فعالیت‌های مجازی و کسب و کارهای جدید در این حوزه وجود داشته است اما پیرو جلسات و نشست‌های متعدد با هر دو گروه، در حال حاضر پس از برطرف شدن مسائل حقوقی و ساختاری، دستورالعمل سازوکار فعالیت و ارائه مجوز در فضای مجازی و کسب و کارهای جدید از جمله استارت‌آپ‌ها، مراکز رشد و فناوری و غیره وجود دارد و سال گذشته از طریق وزیر  به استان‌های سراسر کشور ابلاغ شده است.

تیموری ادامه داد: هماهنگی با پلیس فتا برای پایش دائمی روند فعالیت‌های نو در این عرصه نیز انجام گرفته است که این اقدام رو به تقویت و تکمیل شدن است.

معاون گردشگری با اشاره به ایجاد شرایط بحرانی در صنعت گردشگری پیرو انتشار ویروس کرونا اظهار کرد:  با در نظر گرفتن وضعیت بحرانی کنونی و از سویی دیگر توجه به الگوی سه‌مرحله‌ای توصیه‌ای سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) با عنوان «حمایت از مشاغل و اقتصاد از طریق سفر و گردشگری» و همچنین نیاز جامعه و عموم مردم به دریافت خدمات مجازی و مدرن، زمینه مشارکت و الزام همکاری بیش از پیش فعالان کسب و کارهای جدید مشاهده می‌شود.

او افزود: آنچه سبب تکامل این همکاری خواهد شد توجه به ضرورت ضابطه‌مند شدن این قبیل کسب و کارها و اخذ استانداردهای تخصصی وزارت گردشگری است که قطعاً با همکاری و مشارکت بیش از پیش فعالان این حوزه محقق خواهد شد.

تیموری شکل‌گیری ساختار و تشکلی منسجم را نیز در برقراری ارتباط و تعامل بیشتر فعالان این عرصه با یکدیگر و همچنین بهره‌وری افزون، موثر دانست و گفت: ساختار مورد نظر باید ضمن دارا بودن ظرفیت دفاع از حقوق اعضا، منافع همه بخش‌های مرتبط را در نظر بگیرد و مشمولیت داشته باشد و از سویی بتواند با تقسیم‌بندی موضوعات مختلف امکان فعالیت در زمینه‌های تخصصی متنوع از جمله آموزش، بازاریابی، توسعه گردشگری و غیره را ایجاد کند.

معاون گردشگری در راستای تقویت تعامل حقوقی و رفع اختلافات میان فعالان سنتی و کسب و کارهای نو صنعت گردشگری، تاکید کرد: با توجه به این‌که به‌روزرسانی آیین‌نامه دفاتر خدمات مسافرتی بعد از ۲۰ سال در دستور کار قرار دارد،  لذا با در نظر گرفتن منتخبی از فعالان کسب و کارهای نو در قالب کارگروه تخصصی می‌توان جایگاه این حوزه را در آیین‌نامه تاسیس و فعالیت دفاتر خدمات مسافرتی لحاظ و زمینه تسهیل فعالیت در این عرصه را ایجاد کرد.

در این نشست تصمیم گرفته شد با تشکیل کارگروه تخصصی کسب و کارهای نو گردشگری و معرفی نمایندگان منتخب، جلسات مربوطه به صورت ماهانه برگزار شود.

منبع:ایسنا

مرتبط:فناوری‌های نوین و استارتاپ‌ های گردشگری

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *