فرش نمکی در کویر حاج علیقلی دامغان

تماشای آسمان پرستاره شب در سکوتی عمیق، قدم‌زدن روی فرشی سفید با نقش و نگارهای ۶ ضلعی از جنس بلور و تجربه حسی غریب با شنیدن صدای خردشدن قامت‌ بلورهای نمکی همراه با تماشای تلالوی تابان در دل بلورها، تجربه‌ای آمیخته به سکوت است که با سفر به کویر حاج علیقلی دامغان رنگ واقعیت می‌گیرد.

کویرحاج علی قلی با وسعت ۶ هزار و ۵۴۱ کیلومتر مربع، در جنوب شرقی و ۴۳ کیلومتری مرکز شهرستان دامغان و در نزدیکی روستای خورزان واقع شده است، به گفته کارشناسان روزگاری بخش های زیادی از ایران زمین کاملا در زیر آب غوطه ور بود و بعد از گذشت چند میلیون سال خشکی ایران از آب سر برآورد و دریاچه ها و چاله های پر آب و یا خشک شده در کشور ایجاد شد، دریاچه نمک حاج علیقلی دامغان قسمتی از همان دریای بزرگی است که دیگر اثری از آن بر جای نمانده جز املاح نمک آن.

کویر حاج علیقلی بین یک هزار و ۵۰ تا یک هزار و ۹۴ متر از سطح دریا ارتفاع دارد و از جنوب به کوه‌های دولت دیار، کوه خرس و کوه ترکمن گدر، از جنوب غربی به کوه‌های کوه پنج و کوه سرخ، از غرب به دهستان فرات، از شمال به کویر دامغان و از شرق به کوه اهوند محدود می‌شود.

برای ورود به این کویر زیبا ۲ راه وجود دارد، مسیر نخست از طریق جاده شاهرود به طرود و روستای چاه جم و مسیر دوم از طریق خورزان در جاده دامغان-معلمان است، اما برای یک بازدید یک روزه از این کویر،  پیمایش از طریق مسیر خورزان دامغان، گزینه مناسب است.

با انتخاب مسیر سفر به کویر از دامغان، می‌توان در طول مسیر از زیبایی‌های یک شاخه نمکی که طول آن حدود یک کیلومتر است لذت برد و این اول داستان سفر به کویر است، بعد از عبور از این شاخه نمکی دوباره خاک رس نمایان می‌شود که حدود ۵۰۰ متر درازا دارد و پس از آن وارد محیط اصلی کویر حاج علیقلی می‌شوید و از آنجا به بعد تا چشم کار می‌کند، شوره زار است و شکل ها و شبکه‌های نمکی که جلوه‌های دیگری از زیبایی‌های کویر را در پیش چشم گردشگران می‌گذراند.

برای دسترسی به مسیر پیمایش از دامغان ابتدا باید به سمت جاده اصفهان حرکت کرد تا پس از حدود ۳۵ کیلومتر به دوراهی حسن آباد برسید. از داخل روستای حسن آباد به سمت روستای خورزان که در فاصله ۶ کیلومتری حسن آباد قرار دارد، حرکت کنید. گردشگران علاقه‌مند به کویرنوردی از این روستا لازم است آب آشامیدنی به مقدار لازم به همراه داشته باشند و مسیر را به سمت جنوب شرق ادامه دهند.

لازم است علاقه مندان در سفر به مناطق کویری، رمزآلود و هیجان انگیز سمنان، لوازم اولیه سفر را با خود به همراه داشته باشند.

منبع خبر:ایرنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *