خوراک گوشت گوزن-فنلاند

فرهنگ غذایی پیوندخورده با طبیعت در فنلاند

فنلاند در کنار جاذبه‌های طبیعی و گردشگری خود، فرهنگ خاصی در سرو غذا دارد که برای گردشگران چشیدن طعم‌ غذاهای فنلاندی می‌تواند یک جاذبه جدید بوده و تجربه‌ای هیجان‌نگیز و متفاوت را به همراه داشته باشد.

فرهنگ غذایی این کشور با چاشنی‌های طبیعی در نواحی شمالی پیوند خورده و حکایت از زندگی مردمانی دارد که معیشتان با طبیعت عجین شده است، پس این کشور به دلیل دارا بودن دریاچه‌ها و جنگل‌های فراوان منبع سرشاری از سبزیجات، غذاهای دریایی و میوه‌های وحشی است.

علاوه بر مواد اولیه مورد استفاده فنلاندی‌ها روش پخت و پز آن‌ها نیز تفاوت بسیاری با برخی از کشورها مخصوصا ایران دارد و مردم کشور ما در سفر به فنلاند تجربه‌های جدیدی در چشیدن غذاهای مختلف پیدا خواهند کرد.

از لیست غذاهای کشور فنلاند می‌توان به «خوراک گوشت گوزن»، «کالاکوکو»، «نان لیپاجوتسو»، «سوپ سوسیس»، «دلمه کلم» و «ماستیکاپیراکا» اشاره کرد.

خوراک گوشت گوزن

خوراک گوشت گوزن

 

فنلاند از آن‌جا که کشوری سردسیر است و جمعیت زیادی از گوزن‌های شمالی در این منطقه زندگی می‌کنند، «گوشت گوزن» نقش مهمی در آشپزی مردم فنلاند ایفا می‌کند. گوشت گوزن یکی از اصلی‌ترین مواد غذایی پروتئینی در فنلاند به حساب می‌آید که نشان‌دهنده تمایز سلیقه مردم این کشور با دیگر کشورها است.

طعم گوشت گوزن شبیه به گوشت گاو بوده با بافتی سفت‌تر و طعمی بیشتر، این گوشت هم‌چنین به اشکال گوناگونی چون کباب، خوراک، استیک، پاستا و موارد دیگر در رستوران‌های این کشور سرو می‌شود.

کالاکوکو

کالاکوکو فنلاند

 

از غذاهای سنتی کشور فنلاند می‌توان به «کالاکوکو» اشاره کرد که مردم محلی بسیار به این غذا علاقه‌ دارند. کالاکوکو قرصی از نان است که با ماهی پر شده است. این غذا که به نظر مردم فنلاند از خوشمزه‌ترین غذاها است، به پای ماهی نیز شهرت دارد.

محبوبیت این غذا در بین مردم فنلاند به قدری است که همه ساله فستیوال ممتازی نیز در منطقه کوپیو برای تهیه و پخت شکل‌های مختلفی از این نوع غذا برگزار می‌شود و از سرتاسر فنلاند آشپزها برای رقابت در این فستیوال شرکت می‌کنند.

نان لیپاجوتسو

نان لیپاجوتسو

 

«نان لیپاجوتسو» از دیگر غذاهایی است که گردشگران در این کشور حتما باید آن را بچشند. نان پنیری لیپا جوستو در هنگام خوردن صدایی خاصی دارد که مردم به آن نان جیرجیری نیز می‌گویند. پنیر استفاده شده در این نان از شیر آغوز گاو تهیه می‌شود به این صورت که پس از جوشاندن و اضافه کردن مایه پنیر داخل قالب‌های گردی قرار می‌گیرد که آن را می‌پزند و یا بر روی آتش گریل می‌کنند تا روی آن برشته و طلایی شود.

این پنیر در فنلاند به صورت‌های مختلف سرو می‌شود، مردم این پنیر را یا پس از کباب شدن به صورت گرم مصرف می‌کنند، یا به همراه قهوه و مقداری مربای توت‌فرنگی آن را می‌خورند و یا اینکه خشک کرده و برای ماه‌های طولانی و مصرف سالیانه نگهداری می‌کنند.

سوپ سوسیس

سوپ سوسیس

 

از دیگر غذاهای فنلاندی‌ها که شاید با ذائقه بسیاری از گردشگران در فنلاند نیز هماهنگ است می‌توان به «سوپ سوسیس» اشاره کرد. یکی از ویژگی‌های این سوپ این است که سوسیس موجود در آن تنها مخصوص این غذا تهیه شده و در هیچ غذای دیگری از آن استفاده نمی‌شود.

سوسیس‌های این سوپ به شکل خام در غذا سرو می‌شود و به همین دلیل است که طعم متفاوتی و خاصی را با خود همراه دارد و قطعا برای افرادی که برای اولین‌بار این غذا را امتحان می‌کنند، متفاوت خواهد بود.

دلمه کلم

دلمه کلم-فنلاند

 

«دلمه کلم» یکی دیگر از غذاهای مردم فنلاند است که دیگر کشورها مانند کشورهای حوزه بالکان، مدیترانه و خاورمیانه نیز آن را در رستوران‌های خود سرو می‌کنند. البته در فنلاند این غذا به شیوه‌ای متفاوت تهیه می‌شود، به این ترتیب که درون آن با موادی چون گوشت، پیاز و ادویه‌ها و روی آن با کمی مربا تزیین می‌شود.

سوپ لوهیکیتو

سوپ لوهیکیتو

 

«سوپ لوهیکیتو» معروف به سوپ ماهی از دیگر سوپ‌های مورد علاقه مردم فنلاند است که در تمام رستوران‌های این کشور سرو می‌شود. این سوپ از موادی چون ماهی سالمون، سیب‌زمینی، سبزیجات معطر تهیه می‌شود که با اضافه‌ کردن شیر هنگام سرو طعمی متفاوت به خود می‌گیرد.

پای بلوبری

پای بلوبری-فنلاند

 

مردم اروپا اغلب پس از غذای اصلی خود دسر نیز سرو می‌کنند. می‌توان گفت دسر محبوب مردم فنلاند «ماستیکاپیراکا» یا همان پای بلوبری است. این دسر از خمیر پای به همراه کرم ترش یا ماست تهیه و در نهایت روی آن نیز با مقدار زیادی بلوبری تزیین و معمولا همراه با قهوه سرو می‌شود.

منابع:

visitfinland.com

prettywildworld.com

مرتبط:

شفق قطبی زیبا در فنلاند

کلیسای تمپلیاکیو فنلاند با سازه های عجیب

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *