آموزش گنج‌یابی

فعالیت گروه آموزش گنج‌یابی در اصفهان واقعیت ندارد

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اصفهان با رد ادعای فعالیت گروه “پوآرو “برای آموزش گنج‌یابی در این استان گفت: پرونده قضایی برای عاملان آموزش میدانی گنج‌یابی در دادگاه بخش جرقویه این استان تشکیل شده است.

 چند روز گذشته در برخی شبکه های اجتماعی مطالبی درباره فعالیت مجدد گروه آموزش میدانی گنج‌یابی موسوم به ” پوآرو ” در استان اصفهان منتشر شد؛ این گروه مرداد امسال تور آموزشی غیر قانونی در شرق اصفهان برگزار کرد که بدنبال آن سه نفر از عوامل گروه بازداشت و سردسته آنها متواری شد.

فریدون الله‌یاری روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: هیچ فعالیت یا گزارشی از فعالیت مجدد گروه پوآرو در محدوده استحفاظی ۷۰ پایگاه‌ حفاظت میراث فرهنگی استان اصفهان در روزهای اخیر مشاهده نشده است.

وی با بیان اینکه فرد متخلف موسوم به پوآرو که در تابستان امسال تور آموزش گنج یابی را در شرق اصفهان راه اندازی کرده بود، متواری و تحت تعقیب نیروهای انتظامی و قضایی است، اظهار داشت: بر اساس آخرین اطلاعات موجود این شخص هنوز به کشور بازنگشته و هیچ توری با حضور او در استان اصفهان برگزار نشده است.

اللهیاری با اشاره به اینکه لایحه دادخواست میراث فرهنگی استان اصفهان به دادگاه بخش جرقویه برای رسیدگی به تخلف فرد موسوم به پوآرو و سه نفر بازداشت شده در این زمینه تسلیم شده است، اضافه کرد: وزارت میراث فرهنگی و این اداره کل در حال پیگیری پرونده و به نتیجه رساندن آن است.

مدیرکل میراث فرهنگی استان اصفهان درباره ایجاد چنین گروه هایی توضیح داد: این پدیده از تبعات شبکه های اجتماعی است و عده ای سودجو با هدف جمع آوری مخاطبان و شهرت بیشتر دست به چنین کارهایی می زنند و عده ای از افراد غافل به آنها اعتماد می کنند.

وی در پاسخ به اینکه چرا تور آموزش میدانی گنج یابی گروه پوآرو در شرق اصفهان برگزار شد، گفت: شرق اصفهان دارای قدمت حدود چهار هزار سال و آثار تاریخی و تمدنی بسیاری است و از مسیرهای اصلی جاده ابریشم بویژه در سده پنجم و ششم هجری قمری بوده است و شاید همین موضوع باعث کشانده شدن گروه متخلف پوآرو به منطقه مذکور شد.

اللهیاری با تاکید بر اینکه گنج یابی در کشورمان، غیر قانونی و عملی مجرمانه است، ادامه داد: یگان حفاظت میراث‌فرهنگی کشور با هرگونه تخلفی در این زمینه برخورد جدی خواهد داشت و لازم است مردم نیز درباره چنین تبلیغاتی، هوشیار باشند.

سردار سرتیپ دوم امیر رحمت‌اللهی فرمانده یگان حفاظت میراث‌فرهنگی کشور در گفت‌وگو با ایرنا درباره اقدامات انجام شده برای برخورد با برگزارکنندگان کاروان‌های آموزشی میدانی گنج‌یابی در شرق اصفهان گفت: در مرداد امسال که برای اولین بار فردی به ادعای باستان‌شناسی و با عنوان پوآرو توری ترتیب داد و اقدام به آموزش عملی گنج‌یابی کرد، بلافاصله همکاران ما در یگان حفاظت میراث‌فرهنگی و نیروی انتظامی مداخله کردند، سه نفر دستگیر و بقیه از جمله این فرد خاطی از محل متواری شدند.

فرمانده یگان حفاظت میراث‌فرهنگی کشور افزود: از همان ابتدا در دادگاه بخش جرقویه از توابع اصفهان، پرونده‌ای تشکیل و پی‌گیری‌های جدی انجام شد؛ قرار شد یک لایحه دفاعیه کامل برای دادگاه نوشته شود و رسما میراث فرهنگی شکایت کند، همچنین نامه‌ای برای دادگاه بخش جرقویه سفلی شهرستان اصفهان ارسال شد تا با استناد به مقررات موضوعه، اقدام قضایی مناسب در برخورد با فرد خاطی صورت بگیرد.

وی تصریح کرد: برغم اینکه اداره حقوقی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اصفهان شکایت‌نامه‌ای تنظیم و به دادگاه داده است، روز گذشته هم با ارسال نامه‌ای برای دادگاه بخش (جرقویه) بیان کردیم که این موضوع در سطح ملی در حال رصد است و موجب حساسیت عمومی و دغدغه‌مندان میراث فرهنگی شد؛ در این نامه درخواست کردیم با استناد به مقررات موضوعه، اقدام قضایی مناسب در برخورد با فرد خاطی صورت بگیرد.

مناطق شرقی شهرستان اصفهان با جمعیتی حدود ۲۰۰ هزار نفر متشکل از بخش و شهرهایی مانند جلگه، بن رود، ورزنه، جرقویه، اژیه، هرند، زیار، برآن، کرارج، کوهپایه خود دارای قدمت چند هزار ساله و مناطقی طبیعی و تاریخی ارزشمند است.

منبع:ایرنا

مرتبط:

گنج‌یابی تاریخ ایران را به یغما می برد

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *