قلعه-شوش

قلعه‌ای که با آجرهای کاخ تخریب شده ساخته شد!

یکی از جاذبه‌های گردشگری کشورمان قلعه‌ای است که در دوره قاجار ساخته شد.

ایران سرزمینی است که با اتکا به تاریخ و تمدن کهن خود جاذبه‌های زیادی برای جذب گردشگران داخلی و خارجی دارد. یکی از این جاذبه‌های گردشگری با نام قلعه شوش یا آکروپل شناخته می‌شود.

ژان دمورگان باستان‌شناس فرانسوی و محقق دوران کهن به مدت ۱۵ سال هدایت تیم باستان‌شناسان فرانسوی را در ایران بر عهده داشت. او در این مدت قلعه‌ای را در نزدیکی آرامگاه دانیال نبی ساخت تا باستان‌شناسان فرانسوی بتوانند در آنجا سکونت کنند. این قلعه همان قلعه شوش یا آکروپل است.

قلعه‌ای که برپایه تاریخ ساخته شد

قلعه شوش در دوره قاجار روی یک تپه تاریخی ساخته شده است. این قلعه با نقشه قرون وسطایی و با استفاده از آجر‌های کاخ آپادانا و تعدادی از آجر‌های منقوش به خط میخی چغازنبیل که ناشی از تخریب بخش‌هایی از این بنا‌ها بود، ساخته شد. اسناد و مدارک این قلعه پس از پیگیری‌ها و مکاتبات دولت ایران در سال ۱۳۷۳ از طرف دولت فرانسه به ایران داده شدند.

گفتنی است قلعه شوش در مهر ماه سال ۱۳۸۰ ثبت ملی شد.

قلعه‌ای که برپایه تاریخ ساخته شد

در اینجا باید گفت قلعه شوش فقط یکی از جاذبه‌های گردشگری شوش است. شوش شهری در جنوب غربی کشورمان است. این شهر از اوایل قرن چهارم پیش از میلاد در تاریخ شناخته و بعد‌ها به دست آشور بانیپال پادشاه آشور ویران شد؛ اما در زمان داریوش هخامنشی رونق گذشته خود را بازیافت.

قلعه‌ای که برپایه تاریخ ساخته شد

شهر شوش پایتخت زمستانی حکومت هخامنشیان بود. از جاذبه‌های گردشگری این شهر می‌توان به چغازنبیل، کاخ اردشیر یا کاخ شاوور، ایوان کرخه، کاخ آپادانا و هفت‌تپه اشاره کرد.

منبع:باشگاه خبرنگاران جوان

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *