قلعه “مهرپادین” جاذبه گردشگری مهریز

قلعه مهرپادین یکی از جاذبه‌های گردشگری شهرستان مهریز در استان یزد است.

قلعه تاریخی مهرپادین دارای ۲ حصار و باروی دفاعی و ۹ برج مدور است. خندقی دورتادور این قلعه به منظور محافظت از اموال و افرادی که در قلعه زندگی می کردند نیز کنده شده است.

این قلعه که به عنوان سکونتگاه موقتی استفاده می‌شده با چشم‌اندازی زیبا در میان باغ‌های میوه و زمین های زراعی واقع شده و تمام شهر را همچون نگهبانی هوشیار، تحت مراقبت خود داشته است.

درباره قدمت و دوره ساخت این قلعه تاریخی دو نظریه متفاوت مطرح است به نحوی که برخی کارشناسان بر این گمان هستند که بنای مذکور متعلق به دوران صفوی است و گروه دیگر نیز تاریخ بنای قلعه را مربوط به دوران حکومت آل مظفر (قرن ۸ هجری قمری) و همزمان با ساخت ارسن (مجموعه) شهری مهرپادین می‌دانند.

نکته مهم درباره قلعه مهرپادین این است که این بنای تاریخی محلی برای سکونت دائم اهالی آن منطقه نبوده و تنها در مواقعی که خطری آن ها را تهدید می کرده به آن نقل مکان می نمودند و از جان و اموال خودشان در مدت زمانی که تحت خطر بودند حمایت می کردند. در چنین مواقعی در روز به کمک دود و در شب به وسیله چیزی مانند چوب سوخته که مرتب در حال چشمک زدن است، برای کمک از قلعه های دیگر استمداد می طلبیدند.

منبع خبر:ParsToday

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *