قلعه کرات

قلعه کرات در برابر بارندگی آسیب‌پذیر است

مدیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان تایباد گفت: برخی اماکن همچون عباس‌آباد و محسن‌آباد در برابر تخریب ناشی از بارندگی مشکل جدی ندارند ولی قلعه کرات در برابر بارندگی آسیب‌پذیر است.

عبدالرحیم تاج محمدی  عنوان کرد: به طور کلی قلعه کرات در این رابطه با مشکل مواجه است؛ به دلیل بارندگی‌های یکی دو سال پیش هم این مکان تخریب شد چون محل قلعه جای آسیب‌پذیری است و نگهداری آن نیز با مالک بوده و اداره میراث فرهنگی هزینه‌ای برای مرمت قلعه نکرده است.

وی ادامه داد: این قلعه مربوط به دوره اوایل قاجار است که تا سال‌های گذشته نیز از آن استفاده می‌شده است، متاسفانه در حال حاضر در قلعه جز برج و بارو هیچ بنای دیگری نیست و مالک قصد دارد آن جا را به محل بوم‌گردی تبدیل کند اما هزینه آن را ندارد. البته کارهایی برای حفاظت این اثر تاریخی انجام داده ولی برای نگهداری آن باید هزینه شود. همچنین برای دیوارها، کاهگل و بخشی که در بارندگی‌های پیشین فرو ریخته است، این بنا با مشکلاتی مواجه است.

مدیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان تایباد مطرح کرد: ما برای عباس‌آباد و محسن‌آباد اقداماتی نظیر کاهگل‌ کاری‌های آن را انجام داده‌ایم، آن چنان مشکلی در زمستان ندارند ولی قلعه کرات در بارندگی از همه آسیب‌پذیرتر است. البته قبل‌تر هم عرض کردم این قلعه بنا ندارد فقط برج و بارو است و ساختمانی که بام مستحکم داشته باشد، نیست.

وی در رابطه با اقدامات انجام شده، برای پیشگیری از تخریب‌های ناشی از بارندگی‌های آینده نیز عنوان کرد: به دلیل مشکلاتی که در قلعه کرات وجود داشت، از اوایل سال کارهای پیوندی آن را با کمک مالک آن شروع کردیم که نشست نکند، قسمت‌های زیادی از این کارها انجام شده است، البته سقف‌ها برای موافقت اقامت بوم‌گردی گرفته شده و قرار است با همکاری، نیرو معرفی کنیم.

تاج محمدی گفت: بنا بر این شد یکسری اقدامات انجام شود اما هزینه آن نرسیده تا بتواند اقامتگاه بوم‌گردی را در این مکان راه اندازی نماید و به مشکل برخورده است. این بنا نیاز به نگهداری دیوارها دارد که حداقل همان قسمت‌ها، بامسازی و کاهگل‌کاری انجام شود.

وی اظهار کرد: در رابطه با عباس‌آباد که مجموعه‌ای از قلعه و رباط است که البته قلعه آن تقریبا جزو مخروبه‌ها به شمار می‌رود، سقفی ندارد و اقدام خاصی هم برای آن انجام نشده است اما در رباط کارهای زیادی انجام شده، سقف‌های آن ترمیم و اصلاح شده است. چند سال پیش از اعتبارات ملی و همچنین اعتبارات استانی هم استفاده کرده‌ایم و رباط در حال حاضر مشکل آن چنانی ندارد.

مدیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان تایباد بیان کرد: عباس‌آباد مشکلات کوچکی همچون شکسته شدن ناودان و نشست کردن پشت بام داشت که ناودان‌ها را عوض کرده و ایرانیت گذاشتیم و در حال حاضر با مشکل جدی رو به رو نیست.

قلعه کرات به فاصله کمی از میل تاریخی کرات و در میان محوطه وسیعی مشهور به باغ امیر تیمور واقع شده است. هویت معماری فضای داخلی قلعه به سبب خاک برداری و تخریب کلی و کشت و زرع به وسیله کشاورزان به درستی مشخص نیست اما بقایای پی‌ها و آثار آن نشان می‌دهد قلعه دارای فضاهایی گوناگون با کاربری‌های متفاوت بوده است. شالوده این قلعه در دوره قاجار ریخته شده است.

منبع:ایسنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *