لزوم توسعه گردشگری شهر ملی طلای سنتی ایران
استاندار یزد که امروز لوح یزد به عنوان «شهر ملی طلا و زیورالات سنتی» را از وزیر میراث فرهنگی دریافت کرد، از برنامهریزی بلندمدت برای توسعه هنرصنعت طلا و جواهرسازی سنتی در یزد به منظور توسعه اقتصادی و گردشگری این شهر جهانی خبر داد.
«محمدعلی طالبی» ضمن اشاره به اهمیت ثبت یزد به عنوان شهر ملی طلا و زیورآلات سنتی، اظهار کرد: یزد با تعدد ثبت جهانی و ثبت ملی و همچنین آثار ملی و جهانی، با رویکرد مثبتی در بخش میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی روبرو است.
وی با بیان این که کسب برند شهر ملی طلا و زیورالات سنتی افتخار دیگری برای یزد است، تصریح کرد: یزد به خوبی از گذشته تاکنون هنرصنعت ساخت طلا و زیورالات سنتی را حفظ کرده و شریانهای اقتصادی این هنرصنعت در شهر جهانی یزد، ضمن پاسداشت ظرفیتهایی مانند بازار سنتی طلافروشان و قشر قابل توجهی از شاغلان در این رسته، شایستگی کسب این برند را تداعی میکند.
طالبی با بیان این که قدمت این هنرصنعت و بعضی از جواهرات دستساز یزد بسیار بالاست، گفت: خانوادههایی با سبقه فعالیت بیش از ۱۲۰ سال در این پیشه و همچنین تنوع از دست سازههای جواهرات، تنوع بالای زیورآلات و عیار بالای طلای یزد، اقبال توسعه مشاغل وابسته به آن مانند زرگری را فراهم کرده است.
وی به جایگاه هنرصنعت طلاسازی در اشتغالزایی اشاره و تصریح کرد: تعداد زیادی از هنرمندان یزد به صورت مستقیم و غیرمستقیم در این زمینه فعالیت میکنند و کارگاههای زیاد تولیدی بزرگ و کوچک زیورالات سنتی در کنار ظرفیت اقتصادی بازار سنتی طلافروشان، موجب روی آوردن به این بخش شده است.
استاندار از اقبال یزد برای ترفیع این جایگاه ملی به جایگاه جهانی یاد کرد و گفت: عیار بالا، رقابتپذیری با دنیا و دستمزد پایین از ظرفیتهایی است که موجبات جهانی شدن هنر طلای سنتی یزد را در دنیا فراهم آورده است.
وی به ثبت میراث ناملموس ۱۳ رشته مربوط به زیورآلات سنتی در فهرست ملی نیز به عنوان مزیت دیگری برای طلای یزد اشاره کرد و گفت: راه اندازی مراکز آموزشی تخصصی در این حوزه و همچنین آموزش اکادمیک در مراکز آموزش عالی از دیگر مزایای هنرصنعت طلا و جواهر سنتی یزد است.
طالبی تعیین استراتژی و برنامهریزی با افق بلند مدت برای این حوزه به منظور بهرهبرداری اقتصادی و زمینهسازی برای اشتغالزایی و توسعه بیش از پیش گردشگری با استفاده از این هنرصنعت را الزامی و از ضرورتهای برنامه عملیاتی پس از ثبت ملی دانست.
وی به اهمیت سیاستهای تشویقی در حفظ و احیای این هنرصنعت نیز اشاره کرد و گفت: استانداری یزد با پیش قدم شدن در خرید میزان قابل توجهی صنایع دستی و همچنین الزام خرید هدایا از سبد صنایع دستی توسط دیگر دستگاهها و صنایع، احیا، حفظ و رونق فعالیت هنرمندان صنایع دستی را در نظر داشته است.
استاندار با اشاره به ارائه پیشنهادی در خصوص ثبت بافق به عنوان «شهر دست بافتههای حصیری» و شاهدیه به عنوان «شهر ملی نساجی سنتی» به وزیر میراث فرهنگی، گفت: ظرفیتهای قابل توجه این دو شهر نیز میتوانند در نظر گرفته شود و در توسعه اقتصادی و گردشگری نقش آفرینی کرده و هنرهای در حال افول و فراموشی را احیا کند.
وی با اشاره به غنای فرهنگی ایرانیان و سنتهای دیرینی مانند هدیه دادن به یکدیگر، گفت: ترویج چنین فرهنگهایی میتواند به اشاعه و فرهنگسازی استفاده از صنایع دستی کمک کند، البته صنعت سینما و فضای مجازی و سایر نهادهای فرهنگی نیز میتوانند با ترویج این فرهنگها، جایگاه استفاده از صنایع دستی را تقویت کنند.
طالبی در پایان به ظرفیت مثلث طلایی گردشگری در خصوص ترویج سفرهای هوشمند و اقامت ایمن اشاره کرد و گفت: با توسعه گردشگری میتوانیم شاهد توسعه صنایع دستی و رونق اقتصادی ناشی از این بخشها نیز باشیم.
یادآور میشود، صبح امروز استاندار یزد لوح برند یزد به عنوان شهر ملی طلا و جواهرات سنتی را از وزیر میراث فرهنگی دریافت کرد.
منبع: ایسنا
مرتبط:
یزد مقصد گردشگری ایمن ایران شد
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.