لغو-روادید-ایران-روسیه

لغو روادید دوطرفه ایران و روسیه بزودی امضا می‌شود

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: : یکی از کشورهایی که به‌عنوان کشور هدف در برنامه ریزی ها قرار گرفته، روسیه است و در سفری که به این کشور خواهیم داشت، تفاهم‌نامه لغو روادید دو طرفه با این کشور را امضا خواهیم کرد.

علی‌اصغر مونسان در نشست هم‌اندیشی با تعدادی از سفرا و سرکنسول‌های کشورمان، تصریح کرد: در آینده نه‌چندان دور، گردشگری یک اقتصاد نوظهور در کشور ما خواهد بود چرا که ظرفیت‌های بسیار خوبی در کشور در این حوزه وجود دارد، در حال حاضر ۲۴ اثر ثبت جهانی و بیش از هزاران اثر ثبت ملی داریم که در کنار آداب و رسوم زیبای مردم و نیز طبیعت بکر و مناطق زیبا و جذاب در کشورمان، به‌طور حتم در سال‌های آینده شاهد رونق گردشگری خواهیم بود؛ کما این‌که در حال حاضر نیز در برخی از کشورها گردشگری یک راه میان‌بر در اقتصاد و توسعه آن کشور است.

مونسان گفت: شاید هیچ دستگاهی مثل وزارتخانه ما دارای ابعاد اقتصادی و نیز فرهنگی و اجتماعی نباشد، از این رو نیازمند همکاری و تعامل با سایر دستگاه‌ها هستیم تا بتوانیم برنامه‌های خود را به خوبی به پیش ببریم.

او سپس به تشریح ویژگی‌های وزارتخانه متبوع خود پرداخت و گفت: یکی از ویژگی‌ها و ابعاد این وزارتخانه بعد اقتصادی آن است که توجه دقیق به ماموریت‌های آن می‌تواند باعث رفع مشکلات اقتصادی شود و به درآمدزایی و اشتغال در کشور کمک کند. ما به‌ازای هر ۵۰۰میلیون ریال توانسته‌ایم یک شغل ایجاد کنیم؛ در حالی که در برخی از حوزه‌های دیگر ایجاد یک شغل یک‌میلیارد تومان هزینه در بردارد.

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اضافه کرد: با کسب‌وکارهای کوچک و با عددهای بسیار اندک توانسته‌ایم شغل ایجاد کنیم که پایداری نیز دارد. پروژه‌های کوچک زودبازده هستند، به‌عنوان مثال در حوزه بوم‌گردی اکنون با رقم‌های بسیار اندک شاهد ایجاد اشتغال و درآمدزایی هستیم، این در حالی است که اخیرا موضوع بوتیک‌هتل‌ها را نیز شروع کرده‌ایم و برخی از بناهای تاریخی تبدیل به بوتیک‌هتل شده‌اند که مورد توجه و استقبال گردشگران خارجی نیز قرار گرفته و شاهد رونق آن‌ها هستیم.

مونسان ادامه داد: برای تأمین زیرساخت‌های گردشگری بوم‌گردی‌ها و بوتیک‌هتل‌ها را در دستور کار قرار دادیم، سطح خدماتشان بسیار بالاست و افرادی که در بوتیک‌هتل‌ها فعالیت می‌کنند افراد تحصیل‌کرده‌ای هستند، در حال حاضر دو بوتیک‌هتل در تهران داریم و در سایر استان‌ها نیز به‌طور حتم این نوع جدید از اقامتگاه‌ها احداث خواهد شد.

او در ادامه صحبت‌های خود گفت: یکی از موضوعاتی که اخیرا در حوزه گردشگری به آن ورود پیدا کرده ایم، توسعه و رونق اکوتوریسم است، تورهای اکوتوریسم رونق خوبی گرفته و شاهد توسعه این نوع از تورها هستیم.

مونسان اضافه کرد: روند گردشگری، روند مثبتی بوده است و از عدد ۴میلیون گردشگر در ابتدای دولت دوازدهم اکنون به عدد ۷.۸میلیون گردشگر خارجی در سال دست یافته‌ایم.

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به اهمیت تبلیغات و اطلاع‌رسانی در جذب گردشگران یادآور شد: موضوع تبلیغات، اطلاع‌رسانی و معرفی ایران را پیگیری می‌کنیم و در حال حاضر در برخی از کشورها از جمله چین اقدامات جدیدی را آغاز کرده‌ایم و از طریق پیام‌رسان وی‌چت در چین به معرفی جاذبه‌ها و ظرفیت‌های گردشگری ایران پرداختیم که البته این اقدام در کنار لغو روادید با این کشور پرجمعیت جهان بود.

مونسان تصریح کرد: با توجه به اهمیت تبلیغات و اطلاع رسانی، آمادگی داریم تا از کشورهای مختلف میزبان اینفلوئنسرها باشیم و بتوانیم ظرفیت‌ها و جاذبه‌های گردشگری ایران را از طریق آن‌ها به دنیا معرفی کنیم که در این میان نمایندگی های جمهوری اسلامی ایران نقش مهمی دارند.

وی  با بیان اینکه علاقه‌مندی و فعالیت سفرا نقش مهمی در توسعه گردشگری و جذب گردشگر از کشورهای مختلف دارد، گفت: هرجا سفرا پای کار بوده‌اند، شاهد رونق گردشگری و افزایش جذب گردشگر از آن کشور بودیم که البته یکی از بهترین نتایج آن تقویت دیپلماسی فرهنگی و سیاسی برای کشور است.

مونسان ادامه داد: در حال حاضر در حوزه تأمین زیرساخت‌ها اقدامات خوبی انجام شده است، ضمن این‌که در حوزه تبلیغات و اطلاع‌رسانی اقدامات خوبی شده و تمام ظرفیت‌های ایران به روش‌های نوین معرفی می‌شود، ضمن این‌که حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی، اجرای برنامه‌های فرهنگی بین‌المللی و حضور در شبکه‌های مجازی در دستور کار قرار گرفته است.

مونسان در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: یکی از کشورهایی که به‌عنوان کشور هدف در برنامه ریزی ها قرار گرفته، روسیه است و در سفری که به این کشور خواهیم داشت، تفاهم‌نامه لغو روادید دو طرفه با این کشور را امضا خواهیم کرد.

وی همچنین به سند توسعه گردشگری کشور نیز اشاره کرد و گفت: این سند تهیه شده و در حال حاضر در کمیسیون‌های دولت در حال بررسی است و به‌زودی به تصویب نهایی می‌رسد. این در حالی است که لوگو و شعار گردشگری در قالب برند ملی گردشگری ایران برای دهه فجر آماده خواهد شد.

مزیت مطلق ایران، گردشگری است

معاون گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی نیز در این نشست در سخنانی گفت: با تعامل با وزارت امورخارجه به دنبال تهیه یک بسته دیپلماسی هستیم که در همین ارتباط نشست‌های مختلفی در سطح مدیران و معاونان دو وزارتخانه برگزار شده است.

ولی تیموری افزود: سفرا و سرکنسول‌های جمهوری اسلامی ایران به ظرفیت‌های گردشگری آگاه هستند و از طرفی نیز اعتقاد ما بر این است که مزیت مطلق ما در کشور گردشگری است و با توجه به این نگاه در مسئولان دو وزارتخانه و سایر مسئولان کشوری اعتقاد دارم باید یک عزم ملی را برای توسعه گردشگری فراهم کنیم تا از طریق توسعه گردشگری شاهد توسعه سایر بخش‌های کشور نیز باشیم.

او در ادامه به شیوه‌های تبلیغات و اطلاع‌رسانی ظرفیت‌های گردشگری ایران در کشورهای مختلف اشاره کرد و افزود: «از حدود یک ماه پیش اقلام تبلیغاتی متعدد و گوناگونی به زبان‌های مختلف آماده شده و در ۳۰ کشور بازار هدف به‌زودی ارائه خواهد شد.

تیموری خاطرنشان کرد: برای حوزه گردشگری برنامه و نقشه راه داریم و برای تک‌تک کشورهای بازار هدف برنامه تدوین شده است و حتی در برخی از بازارهای هدف برنامه جایگزین داریم تا در صورت پیش‌آمد شرایط خاص، از برنامه جایگزین استفاده کنیم، ضمن این که همکاری‌های بسیار نزدیکی با سازمان جهانی گردشگری و یونسکو داریم و برنامه توسعه ملی گردشگری با همکاری این دو نهاد بین‌المللی در حال تهیه است.

نمایندگی‌های ایران در سراسر دنیا در خدمت گردشگری هستند

انصاری معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه نیز در این نشست گفت: موضوع گردشگری امروز باید مهم‌ترین اولویت برنامه‌های دولت باشد که خوشبختانه امروزه دولت این موضوع را مد توجه قرار داده و اعتقاد من بر این است که نمایندگی های جمهوری اسلامی ایران در کشورهای مختلف یکی از مهم‌ترین وظایفی که باید ایفا کنند، توجه به موضوع گردشگری است.

او افزود: پیش‌تر نیز در نشست‌های مختلف با مسئولان وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اعلام کرده‌ایم که سفارتخانه‌ها و نمایندگی‌های ما در سراسر دنیا در خدمت گردشگری، میراث‌فرهنگی و صنایع‌دستی است، به‌عنوان مثال در اولین قدم دکور داخلی کنسولگری‌ها و سفارتخانه‌های ما می‌تواند با صنایع‌دستی زیبای ایرانی تزئین شود، ضمن این‌که برگزاری روزهای ملی ایران در کشورهای مختلف می تواند به معرفی هرچه بهتر ایران کمک کند.

انصاری ادامه داد: خوشبختانه گردشگری در داخل کشور نیز در سال‌های اخیر رونق گرفته و شاهد توسعه گردشگری داخلی هستیم که این موضوع می‌تواند به توسعه گردشگری خارجی و جذب گردشگر از کشورهای گوناگون کمک کند، در همین خصوص به‌نظر می‌رسد یکی از مهمترین ماموریت‌هایی که همکاران ما در این خصوص باید مد نظر قرار دهند، جذب گردشگر سلامت است چرا که در این خصوص ظرفیت های فراوانی داریم و سرمایه گذاری‌های زیادی نیز در این باره شده است.

معاون دیپلماسی وزارت امور خارجه در ادامه گفت: با همکاری سفرا و مسئولان نمایندگی‌های ایران می‌توان جذابیت‌ها و ظرفیت‌های گردشگری ایران را به خوبی معرفی کرد که در این میان جذب گردشگر مذهبی می‌تواند یکی از مهم‌ترین اهداف ما باشد.

او یادآور شد: موضوع گردشگری امروز در ابعاد مختلف برای کشور مهم است از این رو تمام سفارتخانه‌ها و نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران باید در این خصوص بیش از پیش فعال شوند و همکاری‌ها با وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با هدف افزایش جذب گردشگر تقویت شود.

انصاری خاطرنشان کرد: یکی از موضوعاتی که می تواند مبنای همکاری‌های ما در حوزه میراث فرهنگی و گردشگری با کشورهای دیگر قرار گیرد، مرمت آثار تاریخی کشورهای گوناگون با استفاده از ظرفیت مرمتگران برجسته ایرانی است.

نقش برگزاری نمایشگاه صنایع دستی در جذب گردشگر

معاون صنایع‌دستی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی نیز در این نشست با اشاره به اهمیت صنایع‌دستی و نقش آن در جذب گردشگر گفت: در حال حاضر ۱۰ شهر و دو روستای  ایران ثبت جهانی شده است و هم‌اکنون ارزیابان شورای جهانی صنایع‌دستی به ایران سفر کرده‌اند و موضوع ثبت جهانی چهار شهر ایران در حال بررسی است.

پویا محمودیان افزود: صنایع‌دستی نمونه عینی اقتصاد مقاومتی است و سال گذشته ۲۸۹‌میلیون دلار صادرات صنایع‌دستی داشتیم و در هشت ماه نخست امسال بالغ بر ۱۴۶‌میلیون دلار صادرات رسمی ثبت شده و پیش‌بینی می‌شود بیش از ۵۰۰میلیون دلار صادرات چمدانی داشته باشیم.

این مقام مسئول ادامه داد: خوشبختانه فروش صنایع‌دستی به‌صورت آنلاین نیز انجام می‌شود و در حال حاضر ۲۰۰ سایت فروش آنلاین صنایع‌دستی فعال هستند.

محمودیان خاطرنشان کرد: اردیبهشت امسال موفق به برگزاری نمایشگاه صنایع‌دستی ایران در پاریس شدیم که بازتاب بسیار مثبتی داشت و به‌طور حتم تداوم برگزاری این نمایشگاه‌ها در خارج از کشور می‌تواند به جذب گردشگر و رونق صنعت گردشگری کمک کند.

گردشگری، مورد تاکید مقام معظم رهبری و اسناد بالادستی

مدیرکل دفتر تبلیغات و بازاریابی گردشگری نیز در این نشست در سخنانی با ارائه گزارشی از مهم‌ترین اقدامات در دست اقدام حوزه گردشگری گفت: موضوع گردشگری از جمله موضوعاتی است که حتی مورد تاکید مقام معظم رهبری است و علاوه بر تاکید معظم‌له در این خصوص در سخنرانی‌هایشان، در برنامه ششم توسعه نیز بر پنج برابر شدن تعداد گردشگران ورودی به کشور تأکید شده است.

محمدابراهیم لاریجانی در ادامه گفت: یکی از موضوعات مهمی که در حوزه گردشگری اهمیت دارد، موضوع امنیت ایران است که بر اساس آنچه که سازمان جهانی گردشگری اعلام کرده است، ایران یکی از امن‌ترین کشورهای جهان در حوزه گردشگری است، ضمن این‌که پایین بودن هزینه سفر به ایران که بر اساس مجمع جهانی اقتصاد ایران مقرون‌به‌صرفه‌ترین کشور برای سفر معرفی شده است در کنار مهمان‌نوازی مردم ایران مزیت‌هایی است که در حوزه گردشگری ایران مورد توجه است و باید این مزیت‌ها به دنیا معرفی شود.

لاریجانی گفت: تنوع محصولات گردشگری، ظرفیت‌های ایران در حوزه گردشگری سلامت، تنوع قومیتی و فرهنگی در ایران، وجود اقامتگاه‌های متفاوت مانند بوم‌گردی‌ها، آثار متنوع تاریخی، وجود بیش از ۶۰۰ موزه، وجود ۲۴ اثر ثبت جهانی، تنوع آب و هوایی و  چهار فصل بودن ایران، صنایع‌دستی جذاب و ثبت جهانی ۱۰ شهر و دو روستای صنایع‌دستی، رویدادها و جشن‌های محلی و… از دیگر مزیت‌های گردشگری کشورمان است که درخواست ما از همکارانمان در وزارت امورخارجه این است که این ظرفیت‌ها و مزیت‌ها به مردم کشورهای مختلف معرفی شود.

منبع:ایرنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *