لنده

لنده، مملو از جاذبه‌های گردشگری

این شهرستان به دلیل نزدیکی با استان خوزستان در طول فصول سال میزبان گردشگران استان‌های جنوبی کشور است.

تنوع آب و هوایی در کمتر از ۱۵ دقیقه و وجود مناظر دیدنی بکر و خاطره‌انگیز و جنگل‌های پوشیده از درختان بلوط ازجمله شاخصه‌های است که حوزه گردشگری این شهرستان را متمایزتر از دیگر شهرستان‌های گرمسیری استان کرده است.

شهرستان لنده به دلیل تنوع آب و هوایی و وجود مناطق سردسیر و گرمسیر، کوه سیاه و کوه سفید، دلی مهرجان و دلی خیار کار و همچنین رود خانه و چشمه ساران موگرمون از ظرفیت گردشگری بالایی برای جذب مسافران نوروزی و دیگر ایام سال برخورد دار است.

موگرمون که به بهشت گمشده شهرت دارد همچون نگینی در شهرستان لنده و به تبع آن استان کهگیلویه و بویراحمد می‌درخشد.

جاذبه‌های گردشگری و تفریحی از جمله رودخانه جن در این منطقه با طبیعتی بسیار زیبا و آب فراوان که از دل کوه می‌جوشد تفرجگاه زیبا و دل‌نشینی را برای گردشگران به وجود آورده است.

در کنار این رودخانه شالیزارهای برنج، درخت‌های طبیعی «مورد» که به شکل منظمی اطراف رودخانه را فرا گرفته، باغ‌ها و درختان طبیعی و بکر اطراف رودخانه جلوه خاصی به این منطقه داده است.

کوه سیاه از جمله مناطق گردش‌پذیر و بکر شهرستان لنده به عنوان ییلاق مردم این منطقه دارای تنوع زیست محیطی فراوانی است.

منطقه گردشگری موگرمون

در فاصله ۵ کیلومتری ضلع شرقی شهرستان لنده منطقه‌ای زیبا و بکر واقع‌شده که موگرمون نام دارد. موگرمون که به بهشت گمشده شهرت دارد همچون نگینی در شهرستان لنده و به‌تبع آن استان کهگیلویه و بویراحمد می‌درخشد و دارای جاذبه گردشگری و تفریحی مثل رودخانه جن بوده که با داشتن طبیعتی با درختان بسیار زیبا و آب زلالی که از دل کوه می‌جوشد تفرجگاه زیباودل‌نشینی را برای گردشگران به وجود آورده است.

در کنار این رودخانه شالیزارهای برنج، درخت‌های طبیعی مورد» که به شکل منظمی اطراف رودخانه را فراگرفته، باغ‌ها و درختان طبیعی و بکر اطراف رودخانه جلوه خاصی به این منطقه داده است.

بزرگ‌ترین شتر سنگی

نقش یک شتر نشسته بر یک سطح صاف در وسط کوه شمال شهر لنده یکی از جالب‌ترین جاذبه‌های طبیعی و تاریخی لنده است، این شتر سنگی آن‌قدر بزرگ است که از فاصله ۱۰ کیلومتری، یعنی از جایی که تابلوی تقاطع جاده لنده به دهدشت و روستای آبکری نصب است قابل‌رؤیت است.

کوه سیاه‌وسفید

کوه سیاه وسفیددارای درختان ثمری زیادی ازجمله تندروک، محلو موسیر، چویل، کرفس، دودوبره، بن سر و بیلهر است.

این کوه مشرف به شهرلنده فاقد جاده ماشین‌رو است و بیشتر محل تفریح گروه‌های مختلف کوهنوردان و طبیعت‌گردان است.

دلی مهرگان

منطقه بسیار زیبای دلی مهرگان بین سه کوه سیاه‌وسفید و مهره و در ۲۰ کیلومتری منطقه موگرمون قرار دارد. دلی مهرگان منطقه‌ای زیبا و سرسبز و سردسیری است و دارای چشم‌اندازهای طبیعی بسیار زیادی است که چشم هر بیننده‌ای را خیره می‌کند.

قنات لنده

با توجه به اینکه در ضلع جنوبی شهر لنده چندین باغ و مزرعه وجود داشته و دارد، در زمان‌های قدیم برای آبیاری آن‌ها به حلقه قنات حفر شد. از تاریخ حفر این قنات‌ها اطلاعات مستندی موجود نیست ولی هم‌اکنون بقایای آن با جوشش آبی باکیفیت بالا موجود است.

روستای عروه

این روستا در فاصله ۲۰ کیلومتری شهر لنده و از توابع بخش مرکزی این شهرستان در استان کهکیلویه و بویراحمد واقع‌شده است. این روستا در زمستان پوشیده از برف و در تابستان دارای آب‌وهوای خنک است. روستای عروه دارای چشم‌اندازهای طبیعی مانند باغات سرسبز عناب و گردو به همراه چشمه همیشه جوشان است که محیطی بسیار زیبا را برای گردشگران و طبیعت دوستان فراهم کرده است. آب چشمه همیشه جوشان و گوارای روستای عروه پس از عبور از باغ‌های عناب، گردو، سیب‌درختی و انار به دره فصلی جنوب روستا می‌ریزید. روستای عروه با چشم‌اندازی زیبا همانند ماسوله شمال ایران است. جمعیت روستای عروه ۸۰ نفر است و شغل اکثر مردم این روستا دامداری، دام‌پروری و کشاورزی است. عناب، گردو، سیب‌درختی و انار ازجمله محصولات کشاورزی و سوغات محلی روستای عروه است.

شهرستان لنده با وسعت ۸۵۰ کیلومترمربع در غرب استان در ۲۱۰ کیلومتری یاسوج قرار دارد.

* گزارش علی‌اکبر پاک

منبع: میراث آریا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *