مازندران-شمال کشور

مازندران و میزبانی از گردشگران؛وقتی دیگر

استان سرسبز مازندران که همواره یکی از پرطرفدارترین مقاصد گردشگران نوروزی بوده امسال نیز به واسطه شیوع مهمانی ناخوانده به روی مسافران در می‌بندد تا برای دومین سال پیاپی خاطر این پهنه از معافیت مهمان‌نوازی مکدر باشد.

نوروز ۹۸ برای مازندرانی ها و البته بسیاری از نقاط ایران همراه با خاطراتی ناخوشایند بود، وقوع سیلاب های بهاری که برخی از استان های کشور را فراگرفت خاطر بسیاری از مازندرانی ها را نیز به واسطه بی خانمان شدن هم‌وطنانشان و مسافران نوروزی را به خاطر بر هم خوردن برنامه سفرشان مکدر کرد و آمار گردشگری مازندران را در این ایام پیک سفر کاست، سیلی که البته همه جای استان را فرا نگرفت اما هشدارهای جانبی آن خیلی از برنامه ها را بر هم زد.

مردم مازندران و مسافران نوروزی عازم این استان اما تمام برنامه های سفر نوروزی خود را امیدوارانه به بهار ۹۹ موکول کردند ، بهاری که دستخوش مهمان ناخوانده دیگری شد تا تمام چیدمان و برنامه ها را برهم بزند. ویروس کرونا که نه تنها مازندران و ایران ، بلکه دامن کل دنیا را گرفته است و علاوه بر سفر نوروزی ، بساط بسیاری از برنامه های تفریحی را جمع کرد.

کوید – ۱۹ تاکنون علاوه بر برنامه های سفر زمینی، ریلی ، هوایی ، تمامی رویدادهای فرهنگی، هنری، گردشگری و حتی مدارس و دانشگاه ها و مراکز آموزشی را به تعطیلی کشاند تا قدرتش را به رخ بکشد ، قدرت ناشناخته ای که تنها راه مقابله با آن بسیجی عمومی برای گسستن زنجیره انتقال است و به طور طبیعی لازمه انجام این کار ، صرف نظر کردن از بسیاری از برنامه ها از جمله سفرهای نوروزی است.

مازندرانی ها همه ساله از ماه دی به مرور خود را برای ورود  به سال جدید و پذیرایی از مهمانان نوروزی آماده می کنند و امسال هم بسیاری از کسب و کارهای وابسته به سفرهای نوروزی به خاطر خسران ناشی از سیل سال گذشته برنامه های گسترده ای را برای میزبانی از مهمانان نوروزی تدارک دیده بودند ، برنامه هایی که  بعضی از آنها برای تدارک بینندگانش هزینه های میلیونی داشت مانند خریدهای کلان برخی از فروشندگان برای عرضه در تعطیلات نوروزی به مسافران و مجاوران.

با این وصف ، مردمان مهمان نواز و مهربان این پهنه سرسبز خسران از دست دادن دوره طلایی میزبانی از مسافران و گردشگران را با از خودگذشتگی پذیرفتند تا سلامت همگانی از تعرض ویروس ناخوانده کوید – ۱۹ در امان بماند. این بار همه بخش های دولتی و خصوصی به صورت هماهنگ و همگام با همدیگر در بسیج همگانی تعطیلی مشارکت کرده اند تا مساله مهمتر بازگشت سلامت و ریشه کنی این ویروس غریبه وارداتی میسر شود.

به مازندران سفر نکنید

نخستین روزهای شیوع کرونا در کشور و استان مازندران با تعطیلی مقطعی مراکز آموزشی ، دانشگاهی و همچنین دیگر مجموعه ها همراه بود که منجر به گل کردن حس مسافرت در بسیاری از هموطنان بویژه پایتخت نشینان به مازندران شد ، موضوعی که نگرانی شدید مردم و مسئولان استان را در پی داشت.

البته این نگرانی بیجا نبود ، چرا که بر اساس مشاهدات عینی بیشترین میزان مسافران از استان قم و تهران راهی مازندران شدند ، دو استانی که خود کانون اصلی شیوع ویروس کرونا بودند. مسئولان مازندران که همه در قرارگاه پدافند زیستی برای مقابله با کرونا گرد هم آمده بودند ، در نخستین قدم به مردم توصیه کردند که به مازندران و هیچ نقطه دیگر سفر نکنند و درخانه های خود بمانند که متاسفانه این روش کارساز نبود.

استقرار پایگاه تب سنجی در مبادی ورودی    

مسئولان مازندران هماهنگ با وزارت بهداشت و ستاد مقابله با کرونای کشور ، به منظور تشدید اقداکات پیشگیرانه در گام بعدی اقدام به استقرار ایست های بازرسی و ارزیابی کرونا با استفاده از مکانیزم تب سنجی کردند. این روش تاحدودی موثر بود زیرا نه تنها بیماران مشکوک را شناسایی می کرد، بلکه بار روانی این ایستگاه ها مانع از مسافرت بسیاری شد و برخی از مسافران را نیز در میانه راه پشیمان و به خانه هایشان بازگرداند.

بلاخره پس از چند روز کشمکش مازندران با ویروس کرونا و تعطیلی بخش قابل توجهی از فعالیت های اقتصادی و آموزشی استان ، شنبه ۱۰ اسفند ماه بر اساس اعلام رسمی میراث فرهنگی مازندران تمامی فعالیت های گردشگری مازندران ممنوع اعلام شد.

بنابر اعلام میراث فرهنگی مازندران تمامی جشنواره ها و نمایشگاه های صنایع دستی ، رویدادهای میراثی و گردشگری ، اقامتگاه ها و مجموعه های تفریحی گردشگری تا نوروز ۹۹ از هرگونه فعالیت منع شده و باید تعطیل باشند. تعطیلی گردشگری مازندران به عنوان مسافر پذیر ترین استان کشور با جذب ۳۰ میلیون گردشگر در سال ، نه تنها به یک شوک ملی تبدیل شد ، بلکه گواه جدی بودن خطر ویروس کرونا در استان مازندران و استان های مجاور بود.

اجاره بی اجراه 

ستاد مقابله با ویروس کرونای مازندران در قدم بعدی ، حلقه را برای گسستن زنجیره انتقال ویروس کوید-۱۹ تنگ تر کرد و اعلام داشت که علاوه بر ممنوعیت فعالیت اقامتگاه های گردشگری ، هیچکس اجازه ندارد در شرایط فعلی خانه ، ویلا یا واحد مسکونی به مسافران اجاره دهد.

به گفته مسئولان گردشگری مازندران تابلوهای تبلیغاتی ویلاهای استیجاری از سطح استان جمع آوری شد و تمامی ویلاهای استیجاری شامل دارای مجوز و بدون مجوز در صورت مشاهده پذیرش مشتری پلمپ خواهند شد.

علاوه بر این تمامی گشت ها برای شناسایی ویلاهای استیجاری و واحدهای گردشگری متخلف به صورت نامحسوس و به شکل مشتری خواهد بود تا هیچگونه راه فراری برای متخلفین وجود نداشته باشد.

ممنوعیت چادرخوابی 

وقتی راههای سهل و آسان سفر به مازندران با تعطیلی اقامتگاههای رسمی و بستن باب اجاره منزل و ویلا بسته شد ، بررسی بستن راههای محتمل دیگر در دستور کار قرار گرفت و آن هم چیزی نبود مگر همان شیوه سنتی خیابان خوابی بابرپایی چادر و کمپ.

چادرخوابی یکی از قدیمی ترین شیوه اقامت گردشگران در استان مازندران است که از محدودیت های اقتصادی مردم و همچنین فقدان صحیح مدیریت گردشگری در استان ناشی می شود.چادرخوابی که چندین دهه به معضلی برای گردشگری مازندران تبدیل شده بود و هیچ کس هم زورش به برچیدن این بساط که حتی تا پشت دروازه خانه های روستایی کشیده شده بود ، نمی رسید اکنون با چالش کوید-۱۹ مواجه و ممنوع شد.

ستاد استانی مبارزه با کرونا در مازندران برای کاهش ضریب احتمال شیوع این بیماری چادرخوابی برای مسافران و گردشگران را هم با انتشار مصوبه ای در روز ۱۲ اسفند ممنوع کرد. بر اساس این تصمیم ، ستاد مبارزه با بیماری کرونا مازندران برپایی هرگونه چادر از سوی گردشگران در استان را غیرقانونی تلقی و اعلام کرد که هیچ مسافری اجازه برپایی کمپ یا چادر در مناطق شهری و روستایی استان را ندارد.

این تصمیم برای جلوگیری از اقامت احتمالی مسافران و گردشگرانی اتخاذ شده است که با وجود اعلام رسمی عدم آمادگی استان برای پذیرش مسافر و گردشگر در نوروز ۹۹ همچنان برنامه ریزی کرده و بار سفر بسته اند تا علاوه بر سلامتی خود و خانواده اشان ، سلامتی شهروندان مازندرانی را هم به خطر بیندازند.

استاندار مازندران نیز ممنوعیت چادر خوابی در مازندران از جمله اقدامت محدود کننده عنوان کرد و تاکید کرد: نصب چادر برای استقرار مسافران نه تنها ممنوع است بلکه در صورت مشاهده با مسئولان شهری نیز برخورد خواهد شد.

گردشگری ایستگاه نخست خسارت مازندران

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی مازندران با اشاره به اینکه ویروس کرونا تاثیر کوتاه مدت خود را بر صنعت گردشگری مازندران گذاشته است، گفت: مسئله خسارت به واحدهای گردشگر پذیر استان در حال گسترش است.

مهران حسنی تاکید کرد: ادامه دار شدن جو نگرانی عمومی از شیوع بیماری کرونا می تواند خسارات سنگینی به صنعت گردشگری مازندران وارد کند که شاید نتوان آن را جبران کرد.

وی با اشاره به اینکه در سال‌های اخیر سرمایه گذاری های بزرگی در حوزه گردشگری استان انجام شد، گفت: اگر تاثیرات منفی این بیماری به ایام نوروز برسد خسارات شدیدی به صنعت گردشگری مازندران خواهد زد.

معاون گردشگری مازندران با اشاره به اینکه ایام نوروز ۹۸ نیز مازندران با مسئله سیل و کاهش مسافر رو به رو بود، افزود: شرایط سرد کنونی اگر به نوروز برسد مازندران برای دومین سال بهترین فرصت درآمدزایی خود را از دست خواهد داد.

حسنی البته امنیت سلامت مردم را مهم ترین موضوع عنوان کرد و گفت: امیدواریم هرچه زودتر شاهد عادی شدن فضای سلامت و روانی استان و کشور باشیم.

میزبانی برای وقتی دیگر

مدیرکل میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی مازندران نیز امروز پنجشنبه در پیامی عدم آمادگی استان برای پذیرایی از مسافران نوروزی را به هر نوع و شکلش اعلام کرد و با دلجویی از هموطنانی که قصد سفر به مازندران را داشتند ، از آنها خواست تا شرایط این استان را درک کنند تا مازندران زیبا بتواند در زمان بهتری و با آرامش میزبان آنان باشد.

سیف الله فرزانه در این پیام نوشت :  سفر یکی از بهترین لحظات زندگی است و نوروز در فرهنگ ما همیشه با گردش و دید و بازدید، یکی از بهترین فرصت های استراحت، بعد از یک سال تلاش را رقم می زند. اما ایران با شکوه در نوروز ۹۸ با دغدغه بزرگ سیل در اقصی نقاط کشور مواجه شد ، پدیده ای طبیعی که مازندران از پیش قراولان آن بود. سیل نوروز ۹۸ خاطر بسیاری از مازندرانی ها را به واسطه بی خانمان شدن هموطنانشان و مسافران نوروزی را به خاطر بر هم خوردن برنامه سفرشان مکدر کرد و آمار گردشگری مازندران را در این ایام پیک سفر کاست، سیلی که البته همه جای استان را فرا نگرفت اما هشدارهای جانبی آن خیلی از برنامه ها بر هم زد.

وی اضافه کرد : امسال اما طبیعت به گونه ای دیگر حادثه ای از خود نشان داد و بازهم در بزنگاه نوروز، میهمانی ناخوانده برای مردم ایران فرستاد. دغدغه ویروس کرونا که نه تنها مازندران و نه تنها ایران دامن کل دنیا را گرفته امسال بساط همه چیز را جمع کرد.دغدغه ویروس کرونا و تدبیر استاندار مازندران و همراهی خوب بهره برداران و سرمایه گذاران تاسیسات گردشگری که به خوبی می دانیم در شرایط اقتصادی ویژه ای قرار دارند و به شدت این موضوع، جریان مالی آنها را تحت تاثیر قرار خواهد داد، توانست تا استان را در ابتدای این اپیدمی، موفق و سربلند کند.

مدیرکل میراث فرهنگی مازندران نوشت : اما نوروز و قصه شیرین سفر این بار دلگیری مردمان این سرزمین را به همراه خواهد داشت و میزبانی، که یکی از خصایص هر ایرانی به خصوص مازندرانی ها بود، به وقتی دیگر و به امید خدا خیلی نزدیک، موکول شد.مازندران، سرزمین تاریخ، فرهنگ و طبیعت سحرانگیز همیشه در این ایام میزبان تعداد بسیاری از هموطنان بود که در جای جای استان اقامت داشتند و روزگار خوبی را سپری می کردند و خاطراتی خوش می آفریدند اما امسال این پهنه سبز با از خودگذشتگی در انزوا نوروز را تحویل می کند تا نقش خود را در سلامت جامعه ایفا کرده باشد.

منبع:ایرنا

مرتبط:

اجازه پذیرش مسافر در مازندران را نخواهیم داد

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *