تل جهیدون

ماموریتی برای نجات «تل جهیدون»

گمانه‌زنی برای تعیین عرصه و پیشنهاد حریم تپه باستانی «تل جهیدون» انجام شد. این تپه باستانی محل کاشت گندم دیم شده و جاده‌کشی روستایی نیز بخش دیگری از آن را تخریب کرده و از حفاری‌های قاچاقچان عتیقه نیز در امان نمانده است.

به نقل از روابط‌عمومی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، محمد کیانی ـ‌ سرپرست هیأت باستان‌شناسی تل جهیدون ـ گفت: تل جهیدون (قلعه یهودان) در فاصله یک کیلومتری جاده آسفالته کازرون به روستای ناصرآباد شرقی و تقریبا چسبیده به بافت مسکونی روستا واقع شده است که پیش از آغاز فعالیت میدانی به منظور تعیین عرصه و پیشنهاد حریم آن، تنها اطلاعات مستند درباره آن به پرونده ثبتی اثر مربوط بود که در سال ۱۳۷۹ به شماره ثبت ۳۲۷۸ در فهرست آثار ملی قرار گرفته است.

وی افزود: تل جهیدون تپه‌ای است نسبتاً بزرگ به طول تقریبی ۲۷۰×۲۸۰ متر و ارتفاع زیاد در حدود ۱۵ متر که سطح آن هر سال از سوی کشاورزان به طور کامل شخم زده شده و روی سطح آن گندم دیم کاشته می‌شود.

این باستان‌شناس گفت: جاده خاکی به سمت روستای ناصرآباد که از قسمت شمالی تپه می‌گذرد نیز باعث تخریب قسمت شمالی تپه شده و این قسمت را به صورت یک دیواره درآورده که داده‌های سفالی به خوبی در آن قابل مشاهده است.

سرپرست هیأت باستان‌شناسی تل جهیدون افزود: داده‌های سطح‌الارضی شناسایی شده بر سطح تپه شامل انواع قطعات پراکنده سفال مربوط به دوره‌های مختلف تاریخی و اسلامی به همراه چند مورد بقایای ظروف سنگی شکسته شده بود که همگی دال بر اهمیت این محوطه باستان‌شناختی در راستای انجام پژوهش‌های علمی و هدفمند بعدی است.

blank

وی اظهار کرد: متاسفانه با گسترش سریع روستای ناصرآباد شرقی در دهه‌های اخیر و موقعیت قرارگیری تل جهیدون در میانه مسیر کازرون به طرف روستای ناصرآباد در محلی که دارای اراضی مرغوب برای کشاورزی و سکونت است و همچنین افزایش روزافزون قیمت اراضی پیرامونی، منجر به شکل‌گیری تهدیدی اساسی در راستای تسطیح عرصه و تخریب حریم این اثر ارزشمند تاریخی ـ فرهنگی شده است.

کیانی اضافه کرد: بر همین اساس با موافقت اداره کل میراث‌فرهنگی استان فارس و مجوز پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، عملیات گمانه‌زنی به منظور تعیین عرصه و پیشنهاد حریم تل جهیدون با نظارت محمد حسن پاک‌نژاد در یک بازه زمانی یک ماهه صورت گرفت که در نتیجه آن در مجموع ۴۰ گمانه با ابعاد ۱×۱ متر دورتادور تپه ایجاد شد.

سرپرست هیأت باستان‌شناسی تل جهیدون گفت: تمام تلاش تیم باستان‌شناختی بر این بود با توجه به موقعیت قرارگیری تپه در میان زمین‌های کشاورزی از یک طرف و همچنین گسترش بافت مسکونی به سمت عرصه اثر از طرف دیگر با بیشترین تعامل با اهالی و کشاورزان محلی، ضمن انجام یک کار هدفمند و دقیق باستان‌شناختی و جلوگیری از تحمیل کمترین هزینه و آسیب به اثر، بهترین نتیجه در راستای تبیین و ترسیم خطوط عرصه و حریم با توجه به گمانه‌های ایجادشده صورت گیرد.

درباره این تپه باستانی اطلاعات زیادی در دست نیست. فقط قدمت آن به دوران پس از اسلام نسبت داده شده و روایت بر این است که هسته اولیه شکل‌گیری شهر کازرون، تل جهیدون بوده است.

منبع: ایسنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *