مجموعه زندیه شیراز

ارکان اصلی تشکیل دهنده هسته شهر ایرانی شامل ارگ،مسجد جامع و بازار می باشد.مسجد جامع به عنوان محوری ترین عنصر کالبدی،بازار به عنوان قلب تپنده شهر جز لاینفک این مجموعه می باشد.

blank

ارگ کریم خانی در دوره حکومت کریم خان زند به دستور وی ساخته شده است.این ارگ کاربری نظامی-مسکونی داشته و به جهت بالا بردن ضریب امنیت محل سکونت پادشاه دارای دیوارهای بلند و چهار برج در گوشه های آن می باشد.حیاط ارگ با درخت های فراوان و آب نماهای زیبا نمود باغ ایرانی می باشد.

 

 

 

 

blank

مسجد مجموعه نیز در فاصله بسیار کمی با ارگ قرار گرفته است.این بنا دو ایوانی است و دو شبستان در جنوب و شرق دارد.شبستان جنوبی دارای ۴۸ ستون سنگی یکپارچه و مارپیچ می باشد.منبری که از سنگ مرمر یکپارچه ساخته شده ۱۴ پله دارد و در شبستان جنوبی قرار دارد.طاق بلند مروارید که کاشی کاری ها و خوشنویسی های اعجاب انگیزی دارد نیز در شمال مسجد قرار دارد.

 

 

 

blank

حمام مجموعه نیز در غرب مسجد قرار گرفته است.این حمام با دالان های باریک و کم عرض و زاویه بندی های هوشمندانه هوای گرم و بخار آب را در محوطه حمام نگه می دارد.در دو سوی گرمخانه دو شاه نشین و در دو سوی خزینه دو حاکم نشین تعبیه شده که وسط هر حاکم نشین حوضی از مرمر دیده می شود.

 

 

 

 

blank

بازار مجموعه در شرق مسجد قرار گرفته و شامل ۷۴ دهانه طاق های بلند و حجره هایی که با ارتفاعی متناسب از سطح زمین قرار گرفته اند می باشد.در میانه بازار چهار سوقی قرار دارد که از آن چهار بازار منشعب می شود.رسته های مختلفی چون مسگرها،بزازان،بلور فروشان،شمشیرگرها و … در آن وجود دارد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *