راهیان نور

مدیر راهیان نور مدیرعامل شرکت‌ گردشگری وزارت میراث شد

مدیر راهیان نور و مسؤول دبیرخانه قرارگاه راهیان نور سپاه و بسیج با حکم عزت‌الله ضرغامی، مدیریت یکی از شرکت‌های گردشگری زیرمجموعه وزارت مبراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی را به عهده گرفت.

 روح‌الله حسین‌زاده با حکم وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به عنوان مدیرعامل شرکت مادر تخصصی توسعه ایرانگردی و جهانگردی منصوب شد. پیش از او، خشایار نیکزادفر این مسؤولیت را به عهده داشت.

در سال‌های اخیر برخی از مسؤولیت‌های وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی که باید به بخش خصوصی واگذار می‌شد به این شرکت برون‌سپاری شد که بعضی از آن پروژه‌ها، مثل برگزاری نمایشگاه‌های گردشگری، صنایع دستی و همچنین غرفه گردشگری ایران در اکسپو دبی، الکترونیکی شدن بلیت موزه‌ها و کارت بلیت، نظارت بر خانه‌مسافرها، اجاره اماکن تاریخی و گردشگری و ساخت سرویس‌های بهداشتی، از طریق مزایدۀ شرکت مادر تخصصی ایرانگردی و جهانگردی به بخش خصوصی واگذار شد، اما بعضا به شکل واگذاری آن پروژه‌ها و بخش خصوصی‌ای که برنده مزایده‌ها شده، بحث و نقد وارد بود.

این شرکت همچنین بر اساس تبصره ۲ ماده ۱ قانون تشکیل سازمان میراث‌فرهنگی و گردشگری مصوب سال ۸۲ مجلس شورای اسلامی، خود را وارث تمام اموال و دارایی‌های سازمان ایرانگردی و جهانگردی سابق می‌داند. در سال‌های گذشته قرار بود شرکت مادرتخصصی توسعه ایرانگردی و جهانگردی براساس اصل ۴۴ قانون اساسی واگذار شود که در سال ۱۳۹۸ اعلام شد این شرکت اشتباه وارد اصل ۴۴ شده بود و طی نامه‌نگاری‌های علی‌اصغر مونسان، وزیر پیشین میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با وزیر وقت اقتصاد، این موضوع منتفی شد.

عزت‌الله ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ۲۲ دی‌ماه با رییس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس که یکی از خدمات آن سازمان‌دهی سفرهای راهیان نور است، دیداری داشت که پس از آن موضوع انتصاب مدیر راهیان نور سپاه و بسیج در یکی از زیرمجموعه‌های این وزارتخانه مطرح شد. در ۲۸ دی‌ماه ۱۴۰۰ نیز تفاهم‌نامه همکاری بین شرکت مادرتخصصی توسعه ایران‌گردی و جهان‌گردی و ستاد مرکزی راهیان‌ نور با هدفی که “توسعه راهیان نور و گردشگری دفاع مقدس و یادآوری رشادت‌های هشت سال جنگ تحمیلی” عنوان شد به امضاء رسید.

اینک در روز چهارشنبه ۱۳ بهمن‌ماه مسؤولیت شرکت مادرتخصصی توسعه ایرانگردی و جهانگردی رسما به روح‌الله حسین‌زاده از قرارگاه راهیان نور سپاه و بسیج سپرده شد که مراسم معارفه او نیز با حضور علی دارابی ـ قائم‌مقام وزیر و معاون میراث‌فرهنگی ـ، سعید اوحدی ـ معاون توسعه مدیریت و منابع این وزارتخانه ـ، علی‌اصغر شالبافیان ـ معاون گرشگری ـ، طاهره قیومی ـ مشاور و مسؤول پیگیری‌های ویژه وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ـ و دیگر مسؤولان این وزارتخانه برگزار شد.

علی دارابی، قائم‌مقام وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در مراسم معارفه حسین‌زاده با تبریک دهه فجر، گفت: امام خمینی (ره) در نظام دوقطبی لیبرالیسم و مارکسیسم، مسأله اسلام را مطرح کردند و این هنر بزرگ ایشان و انقلاب اسلامی بود. همه ما، به ویژه نسل جوانی که مدیریت را برای تحقق این موضوع بر عهده می‌گیرند، باید آرمان‌های امام خمینی (ره) و شهدا را با هدایت مقام معظم رهبری ادامه دهیم. ما با عملکرد خود می‌توانیم ارزش‌های انقلاب و آرمان‌های امام خمینی (ره) را به نسل جدید منعکس کنیم.

او همچنین گفت: از آقای حسین‌زاده برای قبول این مسؤولیت در شرکت مادرتخصصی توسعه ایرانگردی و جهانگردی تشکر می‌کنم. او کارهای بسیار مهم و بزرگی در حوزه گردشگری در مجموعه نیروهای مسلح، بسیج و سپاه انجام داده است.

دارابی بیان کرد: امیدواریم حضور او در این مجموعه سرآغاز کار مهمی برای شرکت مادرتخصصی توسعه ایرانگردی و جهانگردی باشد. معاونان وزارتخانه نباید درگیر کارهای اجرایی شوند و این شرکت‌های زیرمجموعه هستند که باید بازوی اجرایی برای انجام عملیات شوند و پای کار بیایند.

قائم‌مقام ضرغامی همچنین گفت: تقویم مناسبت‌ها برای سال ۱۴۰۱ مشخص شده است و شرکت‌های زیرمجموعه باید در این تقویم جانمایی شوند. باید بین شرکت‌های زیرمجموعه رقابت سالم و جدی شکل بگیرد.

سعید اوحدی ـ معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ـ نیز  گفت: یکی از نقص‌هایی که در وزارتخانه وجود دارد، این است که باید از ظرفیت شرکت‌های زیرمجموعه به عنوان بازوهای کمک‌دهنده استفاده شود و قانون‌گذار نیز به این موضوع اشاره کرده است. وزارت میراث فرهنگی چند مجموعه مهم مانند کانون جهانگردی و اتومبیل‌رانی، صندوق توسعه و شرکت مادرتخصصی توسعه ایرانگردی و جهانگردی دارد که این مجموعه‌ها باید بازوی وزارتخانه برای انجام کارهای عملیاتی باشند و همچنین شرکت‌ها در راستای اهداف وزارتخانه، باید وظایف خود را انجام دهند.

علی‌اصغر شالبافیان ـ معاون گردشگری ـ نیز گفت: موضوعات شرکت مادرتخصصی توسعه ایرانگردی و جهانگردی با شناختی که از حوزه گردشگری دارم، می‌تواند تنوع پیدا کند و هماهنگ با حوزه‌های معاونت‌های میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی باشد. این شرکت می‌تواند کارهای عملیاتی زیادی انجام دهد.

او افزود: مرجع صدور مجوزهای مراکز بین‌راهی بر اساس قانون وزارت راه و شهرسازی بود و وزارت میراث فرهنگی تنها در این باره مشارکت داشت، اما با تلاش‌هایی که توسط وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی انجام شد و در هیأت مقررات‌زدایی تصویب و ابلاغ شد، از این پس صدور مجوزهای مراکز بین‌راهی بر عهده ما خواهد بود و این موضوع می‌تواند وظایف شرکت مادرتخصصی را گسترش دهد.

روح‌الله حسین‌زاده ـ مدیرعامل جدید شرکت مادرتخصصی توسعه ایرانگردی و جهانگردی، هم در سخنانی بیان کرد: در زمان مدیریت آقای نیکزادفر، اتفاقات خوبی در این شرکت افتاده است و از زحمات ایشان تشکر می‌کنم. سعی می‌کنیم همان‌طور که در اساسنامه آمده است به عنوان بازوی اجرایی وزارتخانه عمل کنیم و با هم‌افزایی که با سه حوزه معاونت تخصصی وزارتخانه انجام می‌دهیم بتوانیم در این شرکت و در کشور اثرگذار باشیم.

در سوابقی که روابط عمومی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی منتشر کرده است روح‌الله حسین‌زاده در دانشگاه تدریس می‌کند و مدیرعامل هلدینگ گردشگری نور و مسؤول قرارگاه جهادی بسیج دانشجویی بوده است. او همچنین مشاور ریاست بنیاد حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس، مشاور فرهنگی شهرداری تهران، مشاور اقتصادی و فرهنگی چند شرکت با محوریت گردشگری و عمرانی، مشاور اقتصادی سازمان اقتصاد مقاومتی و مسؤول اجرایی اردوهای فرهنگی تربیتی نیز بوده است.

شرکت مادرتخصصی توسعه ایرانگردی و جهانگردی سال ۱۳۸۷ به پیشنهاد سازمان میراث فرهنگی و گردشگری وقت و به استناد تبصره (۲) ماده (۱) قانون تشکیل این سازمان مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۲۳ و ماده (۷) قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، تصویب شد که وظایفی از سازمان ایرانگردی و جهانگردی سابق به این شرکت محول شد.

در زمان تشکیل این شرکت انتقادهای صریحی درباره مغایرت آن با اصل ۴۴ قانون اساسی شد که  آن زمان قائم مقام سازمان میراث فرهنگی و گردشگری تشکیل این شرکت را مغایر با اصل ۴۴ قانونی ندانسته و درباره ضرورت تشکیل آن گفته بود: پس از این‌که سازمان ایرانگردی و جهانگردی پیشین در سازمان میراث فرهنگی ادغام شد، چون تشکیلات آن سازمان شرکتی بود و مانند سازمان میراث فرهنگی تشکیلات دولتی نداشت و سیستم آن به طریقه‌ شرکت‌های دولتی اداره می‌شد و یکسری از کارهای اجرایی را انجام می‌داد و اموال و فعالیت‌های بیرونی داشت، بعد از این‌که ادغام صورت گرفت، چون تشکیلاتی مانند سازمان میراث فرهنگی و گردشگری به‌وجود آمد، بخش‌های اجرایی آن سازمان منحل شدند که باید تعیین تکلیف می‌شد. علاوه بر این، به‌دلیل تعیین تکلیف بخش‌های اجرایی آن سازمان در تبصره‌ ماده‌ دو اساسنامه‌ تشکیل سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، مجلس تشکیل شرکتی را برای انجام فعالیت‌های اجرایی سازمان ایرانگردی و جهانگردی پیشین به نام شرکت توسعه ایرانگردی و جهانگردی درنظر گرفت و در متن قانون، این شرکت تاسیس شده و سازمان میراث فرهنگی و گردشگری نیز موظف بوده است این شرکت را هرچه زودتر ایجاد کند تا کارهایی را که در گذشته به سازمان ایرانگردی و جهانگردی مربوط بودند، از اموال گرفته تا بدهی‌ها و طلب‌کاری‌ها برعهده گیرد و به مرور، این اموال را پس از شناسایی به بخش خصوصی واگذار کند.

منیع: ایسنا

مرتبط:

راهیان نور فقط مناطق جنگی را نبینند

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *