مسجدی با گنبد صورتی

در شهری که خواهر خواندۀ شهر گنبدهای فیروزه ای است مسجدی وجود دارد که گنبد آن بر خلاف همۀ گنبدهایی که دیده ایم، صورتی رنگ است.

به گزارش ایمنا، اغلب ما گنبد مسجدها را فیروزه ای، طلایی یا سبز دیده ایم اما شاید جالب باشد که بدانید در شهر پوتراجایای کوالالامپور، مسجدی با گنبد صورتی رنگ وجود دارد. این مسجد که نامش «پوترا» است یکی از محبوب ترین مساجد نزد گردشگران مسلمان و غیر مسلمان است. «پوترا» به افتخار اولین رئیس جمهور مالزی، به نام او نامگذاری شده و جالب این است که از سه طرف به آب و از یک طرف به خشکی راه دارد. انعکاس عکس این مسجد در آب منظرۀ شگفتی را رقم می زند.

blank

ساخت این مسجد در سال ۱۹۹۷ میلادی آغاز شده و دو سال بعد نیز به پایان رسیده است، مساحتی در حدود ۱.۳۷ هکتار دارد و می تواند نزدیک به ۱۵ هزار نمازگزار را در خود جای دهد.

دیواره های پائینی این مسجد شباهت زیادی به مسجد سلطان حسن در کازابلانکار مراکش دارد. معماری این مسجد تلفیقی از سبک های ساخت مساجد در سراسر دنیا است برای مثال شکل کلی مسجد و معماری آن شبیه به مساجد دورۀ صفوی ایران است اما منارۀ آن کاملا شبیه به منارۀ مسجد شیخ عمر بغداد است و شیشه هایی رنگی به کار رفته شده در درها و پنجره های آن نیز آلمانی است.

ساختمان پوترا به سه بخش مجزای شبستان (سالن نمازگزاران)، حیاط یا صحن مسجد و اتاق هایی برای امور آموزشی و برپایی کلاس های دینی تقسیم می شود و برای زیباسازی و بیشتر کردن جلوۀ مسجد، از خط و خوشنویسی اسلامی روی بنا استفاده شده است.

منارۀ پوترا ۱۱۶ متر ارتفاع دارد. این مناره چند ضلعی است و از نکات برجستۀ معماری این بنا به حساب می آید. گفته می شود منارۀ این مسجد بلندترین مناره در آسیای شرقی است اما فعلا منبع معتبری در این رابطه وجود ندارد.

این مناره به صورت ستاره ای پنج پَر ساخته شده که هر یک از گوشه های آن سمبل یک موضوع است و این موضوعات عبارتند از: تشهد، نماز، زکات، حج و روزه.

blank

گنبد صورتی رنگ نیز که شاخص ترین بخش این مسجد است ۷۶ متر از سطح زمین ارتفاع دارد و با کاشی کاری های سرخ و صورتی تزئین شده است و دور تا دور آن گنبدهای کوچک تری وجود دارد که به صورت پلکانی ساخته شده اند. رنگ صورتی به جهت آرام بخش بودن برای گنبد این مسجد در نظر گرفته شده است.

blank

قوانین حضور در این مسجد نیز جالب است، کوالالامپوری ها برای ورود به آن از هیچ گردشگری پول نمی گیرند در عوض گردشگران نیز موظفند نظافت را رعایت کنند، سیگار نکشند، بانوان لباس تنگ نپوشند و در صورت تنگ بودن لباس حتما از چادرهای مخصوص مسجد که آن هم صورتی یا آبی رنگ است استفاده کنند. این قانون هم برای مسمانان و هم برای غیر مسلمانان اجباری است و خوب تر این که برای افرادی که مسلمان نیستند و علاقه دارند دربارۀ اسلام بیشتر بدانند در این مسجد مقاله هایی ارائه می شود که به زبان های گوناگون است و آن ها می توانند به راحتی در این مسجد مقاله ها را تهیه کنند و بخوانند.

blank

پایان بخش گزارش «مسجدی با گنبد صورتی» عکس هایی از نمای کلی بیرونی و فضای داخلی این مسجد است که با هم از نظر می گذرانیم:

blank

blank

blank

blank

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *