مسجد خیف

مسجد خیف از تاریخی ترین مساجد در منا

مسجد خیف از مسجدهای شهر مکه است. مسجد خیف یکی از مهم ترین و تاریخی ترین مساجد در منا می باشد. در این مقاله با مسجد خیف، بیشتر آشنا خواهید شد.

مسجد خیف کجاست؟

مسجد خیف، مهمترین مسجد سرزمین منا در مکه است که پیامبر(ص) در آن نماز خوانده و یکی از خطبه‌های حجة الوداع را در آن ایراد کرده است. مسجد خیف، از دیر زمان بنا شده و از قرن سوّم، نخستین گزارش‌های تاریخی آن را، در دست داریم.  مساحت مسجد در سال ۲۴۰ قمری ۱۵۰۰ متر مربع بوده و در آخرین بازسازی در سال ۱۳۹۲ قمری مساحتی حدود ۲۳۶۶۰ متر مربع یافته است. این مسجد فقط در ایام بیتوته در منا باز است.

در اطراف مسجد خيف، رواق های کوچکی نيز بوده است. اين مسجد در سال ۵۵۶ قمری به دست جمال الدين اصفهاني وزير موصل و شام بازسازی شد.

مسجد خیف

معنای خیف

خیف به محلی گویند که از شدت کوهستانی بودن آن کاسته شده، اما هنوز به صورت دشت در نیامده است. چنین منطقه‌ای در دامنه کوه صفایح قرار گرفته و مسجد خَیف، در همین‌جا ساخته شده است.

مسجد خیف

نماز خواندن در مسجد خیف:

بر اساس روایت بیهقی از عبد الله بن عباس، مسلمانان معتقدند که ۷۰ نفر از پیامبران در آنجا نماز خوانده‌اند، که از جمله آنان حضرت موسی و عیسی هستند و نماز خواندن در آنجا بسیار تاکید شده است.

محل نماز پیامبر اسلام در این مسجد، جلوی مناره کنونی است.

امام صادق(علیه السلام) فرمود: در مسجد خیف، که مسجدی در منا است، نماز بگذارید.

مرتبط:

مسجد جامع بروجرد شاهکار تاریخ معماری

مسجد جامع میبد

مسجد شجره _یکی از زیباترین مساجد مدینه

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *