چالیدره

معرفی چالیدره منطقه گردشگری در مشهد

چالیدره یکی از مکان‌های تفریحی اطراف مشهد است. دریاچه سد چالی دره برای ابیاری باغ‌های اطراف طرقبه ساخته شده و دارای امکانات تفریحی مانند قایق سواری، ماهیگیری و رستوران است. سد چالی دره یک سد خاکی با هسته رسی است که به وسیلهٔ رودخانه جاغرق پرآب می‌شود. این سد در ابتدای جاده روستای نغندر و در سمت چپ جاده در دره‌ای با همین نام ساخته شده‌است.

مشخصات:

شهر مقدس مشهد با اینکه شهری زیارتی است اما جاذبه های تفریحی فراونی نیز دارد که سد چالیدره از جاذبه های زیبای آن محسوب میشود که در اطراف شهر قرار گرفته است .

چالیدره، یکی از مجموعه های تفریحی و توریستی در استان خراسان رضوی، شهر مشهد است. این مجموعه، شامل تفریحات زیادی است که جوانان بسیاری را در ایام هفته برای گذراند اوقات فراغت خود، جذب می کند.

نام چالیدره مدت کوتاهی است که بر سر زبان ها افتاده است. این منطقه توریستی علاوه بر پوشش گیاهی مناسب، دارای دریاچه بسیار زیبایی نیز است.

مجتمع تفریحی سد چالیدره، از جمله دره های فرعی منطقه طرقبه محسوب شده و یک فضای کاملا مجزای تفریحی را به وجود آورده و این موضوع باعث جذب گردشگران تور مشهد به سمت خود شده است.استقبال روز افزون بازدیدکنان از جاذبه های زیبای چالیدره نیز زمینه را برای توسعه این منطقه فراهم نموده است.

جهت استراحت گردشگران مکان های زیبای آلاچیق و رستوران ساخته شده و ایجاد قایقرانی با امکانات قایق های پدالی، سواری، کایت، ماهیگیری، تله سیژ، تله کابین و بانجی جامپینگ در این مکان فراهم شده است. هم چنین امکان تفریحی وسایل بازی برای کودکان، غواصی و کشتی شناور پذیرایی وجود دارد. مجموعه تفریحی چالیدره مشهد برای استفاده عموم گردشگران آزاد می باشد و برای وسایل نقلیه مسافران و بازدیدکنندگان پارکینگی در نظر گرفته شده است.

اگر وسیله ی حمل و نقل شخصی ندارید به راحتی میتوانید از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنید و به این مکان زیبا بروید ، به این صورت که به وسیله ی مترو تا ابتدای طرقبه بروید سپس با تاکسی های موجود به سد چالیدره بروید .

استفاده از فرصت های تفریحی جدید در این مکان فوق العاده برای خانواده ها فراهم شده است تا عموم مردم بتوانند روزی دلچسب و بیاد ماندنی را سپری کنند.

چالیدره
تاریخچه ساخت:

چالیدره، در سالهای ۱۳۸۱ ـ ۱۳۷۶ با مشارکت شهرداری طرقبه و شرکت آب منطقه ای خراسان یعنی تامین عرصه توسط شهرداری و احداث سازه و تاسیسات سد توسط آب منطقه ای ، ایجاد تا در جهت رفع اختلافات محلی در توزیع عادلانه آب و تامین آب کشاورزی باغات منطقه که در واقع اصلی ترین دغدغه شهروندان و حفظ محیط زیست و اقلیم دامنه های شمالی ارتفاعات با برکت بینالود می باشد، ایفای نقش نماید.

امروز می توان مجموعه تفریحی گردشگری چالیدره طرقبه را یکی از مراکز بسیار مهم در صنعت گردشگری شهرستان و مشهد مقدس دانست، زیرا روزانه با حضور بیش از ۱۰ هزار نفر توریست ایرانی و خارجی فرصت بسیار مهمی را بوجود آورده است. بدون شک حضور گردشگران ایرانی در کنار گردشگران کشورهای حاشیه خلیج فارس در طرقبه فرصت های بی شمار شغلی و سرمایه گزاری را ایجاد می نماید.

امکانات تفریحی:

– تله کابین: مسیر آن هم بر روی خاک و هم بر روی قسمتی از دریاچه می‌باشد و مسافتی حدود ۲۷۰ متر را طی می‌کند.
– ماهی‌گیری در دریاچه چالیدره مشهد
– بانجی جامپینگ چالیدره مشهد
– برج گردان چالیدره مشهد
– ترن کوهستان
– زیپ لاین : طنابی است که یک سر آن در ارتفاع و یک سمت آن در سطح پایین قرار دارد و فرد با وصل شدن یک طناب به کمر و با اتصال یک قرقره به طناب اصلی در جهت شیب به طرف سر می‌خورد و از بالای کوه به پایین می‌آید.
– اسکله تفریحی چالیدره مشهد
– تله سیژ چالیدره مشهد
– عکاسخانه سنتی چالیدره مشهد
– امکانات تفریحی ویژه کودکان
– قایق موتوری در سد چالیدره مشهد
– قایق پدالی در سد
– قایق پارویی در سد
– کشتی شناور تفریحی

چالیدره

بهترین فصل بازدید از چالیدره مشهد:

شش ماه اول سال بهترین زمان گردش در چالیدره مشهد می‌باشد، زیرا با توجه به کوهستانی بودن منطقه، برخی از امکانات چالیدره همچون غواصی در فصل سرما ارائه نمی‌گردد. ولی در پاییز و زمستان هم چالیدره زیبایی های خود را دارد

آدرس چالیدره:

آدرس :مشهد – طرقبه – کیلومتر ۲ جاده نقندر – مجموعه تفریحی گردشگری چالیدره طرقبه

 

مرتبط:

مشهد و معرفی آثار تاریخی این شهر

چه برسر روستای کنگ «ماسوله خراسان»می آید

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *