مسافران در تورهای گردشگری-

منافع مسافران در تورهای گردشگری

گردشگر تعريف خاصي دارد؛ بايد از اقامت و حمل‌ونقل خود اطمينان داشته باشد. گردشگر تمامي موارد سفر را پيش‌بيني مي‌کند؛ محل اقامت، وسيله حمل‌ونقل، جاذبه‌هاي ديدني، اماکن تفريحي، راهنماي گردشگري، بيمه سفر و به‌طور کلي با برنامه‌ريزي دقيق سفر مي‌کند. در تعطيلات مناسبتي ايران نه‌تنها از تهران بلکه از سراسر کشور به برخي مقصدهاي معروف و جذاب گردشگري مانند استان مازندران،

گلستان، محورهاي هراز و چالوس سفر مي‌کنند. در استان‌هاي اصفهان و شيراز نيز ترافيک گردشگران مشاهده مي‌شود. به‌طور معمول در تعطيلات مسافران از استان‌هاي تهران، البرز، استان‌هاي آذربايجان، مرکز کشور و جنوب کشور به شمال سفر مي‌کنند و سفر به شمال کشور مختص تهراني‌ها نيست.

بايد جذابيت‌هاي ديدني در سطح کشور را به عموم مردم معرفي کرده و درباره آنها اطلاع‌رساني کنيم و شناخت و آگاهي لازم درباره مقصدهاي سفر کشور را به آنها ارائه دهيم. مردم مي‌توانند در سفر بعدي خود به جاي بازديد از شمال که بارها از آن ديدن کرده‌اند، به بازديد از جاذبه‌هاي گردشگري زاگرس بپردازند.

لازمه اين امر عزم ملي جدي است و مسئولان و نهادهاي دولتي فعال در حوزه گردشگري بايد پيش‌قدم شده و با اطلاع‌رساني و استفاده از توانايي‌هاي بخش خصوصي مردم را ترغيب به ديدار و سفر به تمامي نقاط جذاب کشور کنند، نه‌اينکه تنها به يک مقصد ثابت سفر کنند و در تعطيلات چند‌روزه به سفر بپردازند. در صنعت گردشگري بايد توزيع زماني و مکاني لازم ايجاد شود.

اگر ترافيک نيز حذف شود محور گلستان، گيلان و استان مازندران چندان نزديک به تهران نيستند. از نظر عمراني نيز هزينه‌هايي به عمران کشور وارد مي‌شود. دفاتر گردشگري تورهاي متنوعي به تمام نقاط ايران برگزار مي‌کنند و ايرانيان مي‌توانند از تورهاي استاندارد استفاده کنند. اين تورها با مطالعه، برنامه‌ريزي و شناسايي مسيرهاي گردشگري برگزار مي‌شوند.

مردم مي‌توانند با تورهاي استانداردي که امتحان خود را پس داده‌اند سفر کنند، يا اينکه به همراه خانواده خود بي‌هدف در ترافيک گير کرده و در جاده‌هايي که هيچ‌گونه امکاناتي ندارند، ساعت‌ها گير کنند که کليد اين امر در فرهنگ‌سازي عمومي است.

جامعه بايد بداندکه سفر گروهي به نفع‌شان است. بايد اطلاع پيدا کنند که سفر آنها با تورها از استاندارد بالايي برخوردار مي‌شود. بسياري از اشخاصي که به شمال سفر مي‌کنند ممکن است پس از ۵۰ سفر به اين منطقه هنوز بسياري از جاذبه‌هاي گردشگري آن را نديده باشند. در حالي که راهنمايان گردشگري در تورهاي سفر موظف هستند تا اماکن تفريحي و گردشگري را به گردشگران نشان دهند.

انجمن‌هاي مردم نهاد، مسئولان دولتي، سازمان‌هاي دولتي و بخش خصوصي فعال در گردشگري بايد اطلاع‌رساني کنند تا از سفر گروهي استفاده کرده خدمات سفر گروهي که به صورت عمده‌فروشي انجام مي‌شود استفاده کنند و استفاده از تورها در سفرهاي داخلي و خارجي به نفع گردشگران است.

منبع:باشگاه خبرنگاران جوان

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *