کوه بی بی شهربانو

منظر فرهنگی کوه بی بی شهربانو در صف ثبت آثار ملی قرار دارد

معاون شهردار تهران با اشاره به اقدامات ستاد گردشگری شهرداری در جهت حفظ میراث فرهنگی، تاریخی و طبیعی ری گفت: ثبت منظر فرهنگی کوه بی بی شهربانو در صف ثبت آثار ملی قرار دارد و ساماندهی مجموعه چشمه علی نیز با رعایت ملاحظات میراث در دستور کار است.

 محمدرضا جوادی یگانه امروز در آیین افتتاح مجموعه تاریخی و گردشگری رازی در منطقه ۲۰ اظهارداشت: ری قدیمی‌ترین و مهم‌ترین منطقه باستانی استان تهران است که علاوه بر قدمت تاریخی از بافت مذهبی نیز برخوردار است، این ظرفیت فرصتی فراهم می‌کند تا این منطقه به عنوان قطب توسعه گردشگری مذهبی استان تهران معرفی شود.

وی با اشاره به اینکه مجموعه فرهنگی و گردشگری رازی تلاش می‌کند تا در زندگی مردم این منطقه حضور ممتاز داشته باشد، افزود: با استفاده خلاقانه از ظرفیت‌های این مجموعه تلاش می‌شود تا طیف‌های مختلفی از بازدیدکنندگان به ویژه گردشگران مذهبی جذب این مجموعه و منطقه شوند.

جوادی یگانه با تاکید بر اهمیت بهره‌برداری اصولی از این پروژه با توجه به ظرفیت شهر باستانی و تاریخی ری گفت: ساکنان این شهر تاریخی باید نسبت به این مجموعه احساس تعلق خاطر بیشتری داشته باشند تا شاهد مشارکت تک تک شهروندان در این مجموعه باشیم.

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهردار تهران بیان کرد: ثبت آثار تاریخی،  فرهنگی و معرفی جاذبه‌های گردشگری ری به دو صورت مکتوب و مجازی از جمله برنامه‌ریزی‌های این معاونت است.

وی اظهارداشت: اگر از منظر گردشگری به شهر ری نگاه کنیم ظرفیت این منطقه منحصر به فرد است، از همین رو لازم است که در کنار افتتاح مجموعه تاریخی و گردشگری رازی به طور همزمان ساخت موزه ری نیز در دستور کار قرار بگیرد تا این دو مجموعه با کمک یکدیگر نقش موثری در توسعه گردشگری منطقه ری ایفا کنند.

جوادی یگانه با اشاره به اینکه در آغاز مراسم افتتاح مجموعه تاریخی و گردشگری رازی حدود ۵۰ اثر نقاشی قهوه خانه‌ای که در شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری موجود بودند به نمایش گذاشته شدند، افزود: مجموعه تاریخی و گردشگری رازی با اصلاح کارکرد در اختیار این شرکت قرار خواهد گرفت.

معاون شهردار تهران گفت: در تلاش هستیم مجموعه رازی همراه با میراث گران سنگ مذهبی و تاریخی ری و مجموعه مجاور برج طغرل و آرامگاه ابن‌بابویه بتوانند در توسعه فرهنگی و اجتماعی ری موثر باشند تا به رونق حیات مدنی و افزایش کیفیت زندگی ساکنان کمک کند. ضمن آنکه فرصتی برای گردشگری تاریخی و مذهبی در شهر تهران فراهم شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با ابراز تاسف از اینکه تهران با وجود ظرفیت بالای گردشگری مقصد گردشگران نیست، افزود: تهران به طور معمول به شکل یک معبر مورد استفاده قرار می‌گیرد، این بدین معناست که افرادی که به شهر وارد و خارج می‌شوند حداکثر یک یا دو نقطه را در شهر می‌بینند آنهم به شکل عبوری، در حالیکه کلانشهر تهران ظرفیت تبدیل شدن به قطب گردشگری را دارد.

جوادی یگانه فزود: باید فرصتی فراهم کنیم که ساکنان استان تهران و شهرهای همجوار و تمام مردم ایران و گردشگران خارجی، تهران را یکی از ظرفیت‌ها و مقاصد گردشگری خود تعریف کنند، در این زمینه نیازمند حمایت تک تک اعضا و کمیسیون اجتماعی شورای اسلامی شهر هستیم.

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهردار تهران از کمیته گردشگری شورای اسلامی شهر تهران و به ویژه حسن خلیل‌آبادی خواست تا موضوع سازمان گردشگری در هفته‌های آتی به نتیجه برسد.

به گزارش ایرنا، آیین بهره برداری از مجموعه گردشگری تاریخی رازی شهرری روز چهارشنبه با حضور پیروز حناچی شهردار، صفا صبوری دیلمی معاون فنی و عمرانی شهردار تهران، حسن خلیل‌آبادی، محمدجواد حق‌شناس، شهربانو امانی اعضای شورای اسلامی شهر تهران، سعید خال مدیرعامل سازمان بهشت زهرا(س)، حسین توکلی کجانی فرماندار ویژه شهرستان ری، حجت الاسلام سیدعلی شاهچراغی امام جمعه شهرری و جمعی از مسئولان با رعایت کامل دستورالعمل‌های بهداشتی برگزار شد.

این مجموعه ۳۲ هزار مترمربعی در جوار برج تاریخی طغرل در منطقه ۲۰ تهران شامل فضاهای متعدد کتابخانه، موزه گالری، مراکز پذیرایی، نمایش و همایش با چهار سالن اصلی و گنجایش‌های مختلف ۱۵۰ تا یکهزار نفری احداث شده است.

منبع: ایرنا

مرتبط:

شهربانویی که مسجد بدون مناره برای یزد ساخت!

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *