روستای پالنگان

مهمترین جاذبه‌های گردشگری شهرستان کامیاران

۱- روستای شگفت‌انگیز پالنگان:

این روستا در ۵۰ کیلومتری شمال‌غربی شهر کامیاران و در مسیر جادة کامیاران به مریوان قرار گرفته و جادة دسترسی به این روستا آسفالت است.بافت روستا از لحاظ معماری به صورت پلکانی است و رودخانة تنگی‌ور با زیبائی خاصی آبادی را به دو قسمت تقسیم نموده است. در فاصلة ۸۰۰ متری جنوب شرقی روستا چشمه‌های پرآب شیخ خاتون، شیخ عمر، شیخ علاء‌الدین قرار گرفته‌اند که مجاروت این چشمه‌ها با رودخانة تنگی‌ور در کنار کوه‌های سر به فلک کشیده، چشم‌انداز بسیار بدیعی را به وجود آورده. همچنین وجود قلعة تاریخی پالنگان که آثار آن هنوز بر فراز این چشمه‌ها مانده است از دیگر جاذبه‌های این روستا است این قلعه به مدت ۴۷۲ سال مرکز حکومت خاندان اردلان بوده است .

مردم این روستا حدود ۵ ماه از سال (از ابتدای اردیبهشت تا آخر شهریور ماه) محل سکونت خود را در روستا به جا گذاشته و در ارتفاعات در محل‌های ییلاقی به نام هوار زندگی می‌کنند. کوچ موقت روستا‌نشینان پالنگان از لحاظ فرهنگی و اجتماعی بسیار زیبا و قابل تأملاست.

۲-کتیبه و نقش برجستة تنگی‌ور :

در ۴۵ کیلومتری شمال غرب شهرستان کامیاران در نزدیکی روستای تنگی‌ور به روی صخره‌ای مرتفع در دره‌ای تنگ کتیبه‌ای با خط میخی و زبان آشوری باستان همراه با نیم‌تنة مردی در داخل تاقچه‌ای در دل صخره کنده‌کاری شده است طبق آخرین مطالعات انجام شده این کتیبه متعلق به سارگن دوم پادشاه آشور است که پس از ستایش خدایان دولت آشور به شرح پیروزیهای خود می‌پردازد و احتمالاً نقش نیم‌تنة مرد هم متعلق به شخص سارگن دوم می‌باشد علاوه بر اهمیت این کتیبه از لحاظ تاریخی، منطقة استقرار آن از لحاظ طبیعت‌گردی بسیار مهم است زیرا آبشارهای طبیعی و فراوان درة تنگی‌ور از دیدنی‌ترین نقاط استان است این روستا در کنار روستای پالنگان و زیارتگاه حضرت عکاشه قرار گرفته و بر اهمیت آن می‌افزاید.

۳-زیارتگاه حضرت عکاشه:

در فاصله ۴۵ کیلومتری شمال غرب کامیاران و بر سر راه جادة آسفالته کامیاران به مریوان در نزدیکی روستای کاشتر زیارتگاه یکی از اصحاب پیامبر به نام معین‌الدین روحانی معروف به حضرت عکاشه وجود دارد که بسیار مورد احترام مردم استان است مردم منطقه معتقدند که حضرت عکاشه از سوریه به این محل آمده است در گذشته افراد بسیاری حتی خارج از کشور به این محل می‌آمدند در کنار این زیارتگاه امکانات رفاهی مانند پارکینگ، سرویس بهداشتی، آب آشامیدنی و سکوهای سیمانی جهت استراحت زوار احداث شده است. فاصلة نزدیک این زیارتگاه با روستاهای دیدنی تنگی‌ور و پالنگان بر اهمیت آن افزوده است.

۴-زیستگاه شاهو:

کوهستان رفیع و عظیم شاهو با ارتفاع ۳۳۹۰ متر بلندترین نقطه استان محسوب می‌گردد و هرساله تعداد زیادی کوهنورد از داخل و خارج استان به این کوه زیباصعود می‌نمایند روستاهای بسیاری در دامنة این کوه بزرگ قرار گرفته‌اند که از جملة آن می‌توان به روستای لون سادات، شاهینی و … اشاره نمود با توجه به ارتفاع، گستردگی و میزان بارندگی حدود ۸۰۰ ملی متری در سال زیستگاه مناسبی برای رشد انواع گیاهان و زندگی جانوران فراهم شده است. زیستگاه شاهو از لحاظ تنوع گونه‌ای گیاهی و جانوری با ارزش می‌باشد و گونه‌هایی مانند خرس قهوه‌ای ، پلنگ (گونه‌ کمیاب)، سیاه‌گوش، کل و بز، قوچ و میش در آن زیست می‌نمایند.

۵-دریاچة سد گاوشان

سد گاوشان در کیلومتر۴۵ جاده کامیاران به سنندج در نزدیکی روستای گاوشان قرار گرفته و دریاچة زیبای این سد و چشم‌انداز دره و کوه‌های اطراف محیط بسیارخوبی را برای گردشگران به وجود آورده است.

۶-رودخانة سیروان

بخشی از رودخانة سیروان به عنوان طولانی‌ترین رودخانة استان در این شهرستان جریان دارد حواشی زیبای این رودخانه محل استراحت گردشگران می‌باشد.

سایر آثار تاریخی، مذهبی و طبیعی

– زیارتگاه شیخ عباس کومائین واقع در روستای کومائین در ۴۵ کیلومتری شمال شرقی کامیاران

– ارتفاعات آوالان واقع در روستای نشور (صعود سالانه گروه‌های کوهنوردی)

– زیارتگاه و آب شفابخش مشهور به بایس پرنه در کیلومتر ۳ جاده کامیاران به سنندج امامزاده سیدعبدالله(ع) کلور؛ قطب گردشگری شهرستان خلخال

نزاکت اللهیاری : امامزاده عبدالله(ع) کلور در قسمت جنوبی و بیست‌وپنج کیلومتری شهر خلخال در منطقه بسیار زیبا و خــوش آب و هوا به نام منطقه شاهرود واقع شده است.

وقتی از شهر خلخال به سمت جنوب حرکت می‌کنیم باغ‌های زیبا و سلسله جبال پلنگاه چشم را نوازش می کند و دل هر گردشگری در این دیار دیدنی آرامش می گیرد.

راه باریک نواری در دامنه این سلسه جبال و کنار باغ‌های دارای اشجار مثمر و غیرمثمر شهر کلور را نشانه رفته‌اند و اینکه به شهر زیبا قدم می‌گذاریم خانه‌های پلکانی شکل سنت دیرینه معماری را به یدک می‌کشند.

در واقع شهر کلور در قسمت جنوبی و بیست و پنج کیلومتری شهر خلخال در منطقه بسیاز زیبا و خــوش آب و هوا به نام منطقه شاهرود واقع شده است، زبان تاتی گویش مردم این دیار بوده و شغل اصلی اکثر ساکنین آن کشاورزی و دامداری می‌باشد و این که این شهر و منطقه بیشتر مورد توجه واقع شده است قرار گرفتن امامزاده سیدعبدالله بن سیدموسی بن سیدابراهیم الاصغر بن امام موسی‌الکاظم(ع) صاحب مزار مرقد شریف، صاحب کرامت مشهوره و سرسلسله سادات موسوی منطقه خلخال می باشد.

بدین لحاظ به برکت مرقد این بزرگوار تحت تأثیر و تبلیغ و هدایت نوادگان ایشان شهر کلور همواره از جمیع بدی‌ها مصون بوده و از هجوم اقوام مهاجم و رسوخ افکار منحرف و ضاله در امان مانده است، از نسل این میوه اهل بیت(ع) که همواره مورد توجه اهالی مناطق خلخال، گیلان، زنجان و اردبیل بوده است می‌توان به عالم جلیل القدر شیعه آقا سید حسین کلوری اشاره کرد و نصب ایشان طبق شجره نامه به امام زاده عبداله(ع)کلوری می‌رسد.

همانطوری که اشاره شد امامزاده سیدعبدالله(ع) که از نوادگان حضرت امام موسی الکاظم(ع)است و آرامگاه آن حضرت در یک کیلومتــری شهر کلور در کنار چشمه زلال بسیـار خنک مشهـور به جیگیزات و رودخانه پرخروش شاهرود در دل کوههای بلند منطقه قرار گرفته است ساختمان این امامزاده که سالها پیش گلی بوده ولی اخیرا به همت اداره اوقاف و امور خیریه و همکاری و اهالی تجدید بنا و احیا شده است و هرسال بیش از ۵۰ هزار نفر زائر این بارگاه را زیارت می‌کنند البته ایام تعطیل این امامزاده پذیرای میهمانان زیادی از استان‌های همجوار به‌خصوص استان گیلان و زنجان می‌شود.

مساحت این امامزاده با در نظر گرفتن محوطه بیرونی حدود ۳هکتار است که با الگوگیری از معماری اسلامی بصورت چهار ضلعی با پنجره‌های مشبک ساخته شده است و آئینه کاری و ضریح این امامزاده به اتمام رسیده و گنبدی با طرح معماری اسلامی امامزاده عبدالله(ع) را از دیگر بناها متمایز ساخته است.

البته نا گفته نماند باغ‌هـــای بسیار با صفایی اطراف این امامزاده را فرا گرفته که از وسط آن رودخانه گوارا و پرآبی عبور می‌کند همچنین جاده مابیـن شهـــر و امامزاده از میان باغهـــای کلور گذشته و درختـان گردو و توت مانند چتری دو طرف جاده را فرا گرفته که منظره بی‌بدیلی را بوجود آورده و چشم هر بیننده‌ای را نـــوازش می‌دهد در محوطه امامزاده نیز سکوهایی برای نشستن خانواده‌ها و وسایل بازی برای کودکان مهیا گردیده است.

همه ساله در اولین روز ماه رجب جشن رغایب در محوطه این امامزاده با حضور اهالی و سایر میهمانان و بازدیدکنندگان با شور و هیجان فراوان برگزار می ‌شود، این امامزاده به لحاظ قرارگرفتن در منطقه کوهستانی و بدلیل هم مرز بودن شهر کلور با استان گیلان دارای آب و هوای بسیار لطیفی در تمام فصول سال بخصوص در فصل تابستان است و باعث بوجود آمدن باغ‌ها و مزارع وسیع و میوه‌های مختلف شده است.

آخرین روزهای تعطیلات تابستان فرصت مناسبی است تا با سفر به این منطقه بسیار زیبا و خوش آب وهوا نهایت لذت را از این منطقه گردشگری ببرید

گفتن است » شهر کلور مرکز بخش شاهرود از توابع شهرستان خلخال می‌باشد که در ۲۵ کیلومتری جنوب شهر خلخال واقع شده است.

منبع:توریسم پرس

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *