آتشکده زرتشتیان

موریانه‌ها از تن آتشکده زرتشتیان یزد زدوده شدند

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی یزد از انجام عملیات موریانه‌زدایی از بنای تاریخی آتشکده زرتشتیان شهر یزد توسط کارشناسان گروه تحقیقات و کنترل عوامل بیولوژیک پایگاه پژوهشی میراث فرهنگی استان خبر داد.

«علی اصغر صمدیانی یزد» با اشاره به اعلام گزارش انجمن زرتشتیان یزد مبنی بر آسیب موریانه در قسمتهایی از آتشکده، اظهار کرد: در همین راستا عملیات پایش و بررسی بنا توسط کارشناسان گروه تحقیقات و کنترل عوامل بیولوژیک پایگاه پژوهشی میراث فرهنگی استان انجام و مشخص شد که آسیب‌های وارد شده به بنای آتشکده زرتشتیان، مربوط به موریانه‌های زیرزمینی خانواده با عنوان «Termitidae» است که گونه‌های آن به بسیاری از بناهای تاریخی ایران نیز خسارت قابل توجهی وارد کرده است.

وی در مورد این گونه از موریانه‌ها، افزود: این موریانه‌ها در جستجوی غذا، گالری‌های تغذیه‌ای متعددی را درون دیواره‌های ضخیم بنا به وجود آورده و باعث ایجاد خلل، فرج و خشکی بیش از حد بنا می‌شوند.

به گزارش ایسنا و به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی استان، صمدیانی با بیان این که فعالیت جستجوگری موریانه‌های زیرزمینی به مرور زمان آسیب‌پذیری بناها را در برابر عوامل دیگر افزایش می‌دهد، در مورد کنترل موریانه‌ها در بنای آتشکده زرتشتیان یزد، تصریح کرد: در این بنا با توجه به موقعیت مکانی آلوده شده توسط موریانه‌ها، برای حذف و جلوگیری از گسترش آن، تزریق محلول سمی در قسمت‌هایی از بنا توصیه شد.

به گفته‌ی این مسئول، در این روش، حجم زیادی از سم با تزریق وارد خاک و با کلوئیدهای خاک ترکیب شد که برای مدت زمان طولانی از بنا در برابر فعالیت موریانه‌های زیرزمینی محافظت می‌کند.

بنای فعلی آتشکده در سال ۱۳۱۳ خورشیدی با همّت و کمک مالی زرتشتیان یزد و پارسیان هندوستان ایجاد شده و این بنا با برخورداری از معماری زیبای برگرفته از دوره هخامنشیان به خصوص تخت جمشید در وسط حیاطی بزرگ و سرسبز و کمی بلندتر از اطراف با تاج «فروهر» جلوه‌گری می‎کند.

منبع:ایسنا

مرتبط:

آتشکده یزد _آتش ۱۵۰۰ ساله

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *