موزه‌ها

موزه‌ها بر سر دو راهی بازگشایی یا تداوم تعطیلی

مسئول موزه‌های استان یزد بازگشایی موزه‌ها را برخلاف دیگر نهادهای فرهنگی مستلزم فرآیند بسیار پیچیده و زمانبری خواند.

«الهه خاکباز الوندیان» در آستانه روز جهانی موزه‌ها در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، در رابطه با بازگشایی موزه‌ها به عنوان نهادهای فرهنگی، اظهار کرد: هر چند نهادهای فرهنگی بازگشایی شده‌اند اما موزه‌ها فراتر از این مبحث هستند و بازگشایی آن‌ها مستلزم فرآیند بسیار پیچیده‌ و زمانبری است.

وی به تاثیر مخرب مواد ضدعفونی کننده بر اشیای فرهنگی و تاریخی در موزه‌ها اشاره کرد و گفت: در حال حاضر براساس پروتکل‌های بهداشتی تورهایی با تعداد زیاد نمی‌توانند وارد موزه‌ها شوند اما هر موزه باید پس از بادزید ۲۰ نفر، تعطیل و نسبت به ضد عفونی آن اقدام شود در حالی که این اقدام ممکن است منجر به ضد عفونی روزانه دو تا سه مرتبه موزه‌ها شود.

وی افزود: این مراتب زیاد ضد عفونی نیز در حالی باید انجام شود که موزه‌ها بعضا بسیار کم یا اصلا مورد ضد عفونی قرار نمی‌گرفتند و فقط گردگیری و جارو می‌شدند.

وی با تاکید بر این که اشیای خارج از ویترین‌ موزه‌ها مورد آسیب مواد ضدعفونی قرار می‌گیرند، گفت: اکثر موزه‌ها در بناهای تاریخی شکل گرفته‎اند و موضوع عفونی علاوه بر اشیائی که در فضای باز قرار دارند،  به شدت روی این بناهای تاریخی نیز تاثیر جبران ناپذیری می‌گذارد، البته این مواد به ویژه ترکیبات وایتکس بر شیشه‌های ویترین‌ها که متشکل از ترکیبات سیلیس هستند نیز تاثیر سوء گذاشته و موجب خوردگی آن‌ها می‎شود.

وی به ضرورت بازبینی همه موزه ‌ها و امکان‌سنجی بازگشایی آن‌ها اشاره کرد و گفت: هر چند تا زمان بررسی این موارد، امکان بازگشایی موزه‌ ها وجود ندارد اما قطعاً به سمت بازگشایی موزه ‌ها با بررسی و امکان سنجی در حال حرکت هستیم تا پس از ماه مبارک رمضان، این موزه‌ ها با شرایط خاص و به تعداد اندک بازدیدکننده، بازگشایی شوند.

الوندیان در پایان نیز از برگزاری برنامه زنده گفت‌وگو با موزه‌داران استان به مناسبت روز جهانی موزه به مدت سه شب از امشب ۲۸ اردیبهشت ماه و از ساعت ۲۲ در صفحه مجازی اداره کل میراث فرهنگی یزد به نشانی @yazd_cthh خبر داد و گفت: در این برنامه‌ها به ترتیب هر شب با حضور «مجتبی پژمان پور» مسئول موزه‌ کامبرین، «محمدرضا اردانی» مسئول موزه خودروهای کلاسیک و تاریخی و «طاهره کشتکار» مسئول موزه زیلوی میبد برگزار خواهند شد.

منبع:ایسنا

مرتبط:موزه‌ها با یک جزوه باز می‌شوند/پول دستکش و ماسک را بدهید

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *