موستار زیباترین شهر بوسنی

“موستار”یکی از شهرهای بوسنی و هرزگووین، بزرگ‌ترین و مهم‌ترین شهر در ناحیه هزرگووین و مرکز استان هرزگوینا-نرتوا است.

به گزارش ایمنا، بوسنی و هرزگوین کشوری در جنوب شرقی اروپا به پایتختی سارایوو است. این کشور در غرب و شمال غرب با کرواسی، در شرق با صربستان و در جنوب شرقی با مونته نگرو همسایه است که سه قوم مسلمان، صرب و کروات در آن زندگی می‌کنند. “موستار” یکی از شهرهای بوسنی و هرزگووین و بزرگترین و مهمترین شهر در ناحیه هرزگووین و مرکز کانتون هرزگوینا-نرتوا است.

شهر” موستار” در نزدیکی رودخانه نرتوا واقع شده و پنجمین شهر بزرگ کشور بوسنی و هرزگووین محسوب می‌شود. موستار در دره عمیق رودخانه نرتوا گسترده شده است. این شهر در مرحله اول در قرن‌های پانزدهم و شانزدهم و در قرن نوزدهم و بیستم میلادی توسعه یافته است. نامگذاری شهر به موستار به ‌افتخار پل‌بانانی که در زبان محلی، موستاری نامیده می‌شوند، صورت گرفته است. موستارها وظیفه نگهداری از پل قدیمی یا (پل موستار) را بر روی رودخانه نرتوا برعهده داشتند.

پل تاریخی موستار در سال ۱۵۶۶میلادی توسط امپراتوری عثمانی به روی رودخانه نارنتا ساخته شده است. این پل شهر موستار را به دو بخش غربی و شرقی تقسیم می‌کند در فهرست میراث فرهنگی جهانی یونسکو ثبت شده است و در طول قرن‌ها از جنگ‌های بسیاری جان سالم به در برده بود، اما در سال ۱۹۹۳ میلادی بر اثر آتش توپخانه کروات‌ها ویران شد.

blank

پل قدیمی با سنگ‌های اصلی که در آب رودخانه افتاده و آسیب ندیده بودند و نیز سنگ‌های جدیدی که به شیوه روزگار احداث اولیه آن تراشیده شده بودند، دوباره ساخته شد. هزینه احداث دوباره پل قدیمی موستار ۱۲ میلیون یورو بود. در مراسم بازگشایی پل قدیمی موستار بیش از ۲۰۰ نفر از چهره‌های برجسته جهان از ۵۲ کشور به شهر موستار در جنوب بوسنی آمده بودند تا شاهد احیای دوباره نماد تنوع فرهنگی و قومی بوسنی باشند.

بازسازی این پل به همان شکل اصلی دارای پیامی مهم برای جهانیان است. این پل منحصربه‌فرد تنها دو سوی شهر دو طرف رود نارنتا به هم مرتبط نمی‌سازد بلکه فرهنگ‌های گوناگون را به هم پیوند داده است.

با توجه به ویژگی‌های مشترک تاریخی قرار است شهرهای موستار و اصفهان خواهرخوانده شوند، تفاهم نامه خواهرخواندگی این دو شهر پس از مذاکرات وزیر خارجه ایران در دیدار با همتای خود در بوسنی و هرزگوین در زمینه همکاری های بانکی، نمایشگاهی و گردشگری به امضا رسید.

blank

تفاهم نامه اقتصادی در زمینه همکاری های بانکی، نمایشگاهی و گردشگری میان شهرداران منعقد شده تا تضمین کننده ارتباط بیشتر و توسعه اقتصادی و گردشگری شهرها باشد. در این تفاهم نامه دوطرفه مقرر شد، ظرفیت های متقابل اصفهان و موستار در اختیار دو شهر قرار گرفته و زمینه ساز توسعه گردشگری و اقتصادی اصفهان و موستار شود.

با امضای این تفاهم نامه، موستار چهاردهمین شهری است که با اصفهان خواهر خوانده می شود.

شهر تاریخی شیان از جمهوری خلق چین، کوالالامپور در کشور مالزی، بارسلونا- اسپانیا،  فلورانس- ایتالیا، سن پیترزبورگ – روسیه،  یاش – رومانی، فرایبورگ- آلمان، ایروان – ارمنستان، هاوانا – کوبا، کویت – کویت و لاهور پاکستان ۱۳ شهری هستند که پیش از این با اصفهان قرارداد خواهرخواندگی امضا کرده اند.

براساس قرارداد خواهر خواندگی این شهرها در زمینه های مختلف فرهنگی، اجتماعی، عمرانی و … با یکدیگر همکاری می کنند. شهر اصفهان نیز تاکنون پذیرای هیات های زیادی از شهرهای خواهرخوانده اش بوده است که حاصل این دیدارها تحولات به وجود آمده در این شهر تاریخی است.

blank

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *