مکان‌های شگفت‌انگیز طبیعت ایران در پاییز

مکان‌های فوق‌العاده‌ای در طبیعت ایران وجود دارد که پاییز را باید در آنجا سپری کرد.

به گزارش حوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، با شروع فصل پاییز و بازگشایی مدارس مسافرت‌ها کمرنگ‌تر می‌شوند ولی نمی‌توان زیبایی پاییز با آن همه زیبایی و رنگ‌های جذاب و گرمش را فراموش کرد. در این فصل مناطق زیبا و بکر طبیعت و یا حتی تاریخی را نادیده گرفت و به بازدید از آنها نپرداخت.

در سراسر میهن ما ایران مناطق زیبایی وجود دارد که شرایط پاییزی بر زیبایی‌اش می‌افزاید و حتما باید به آنها سفر کرد تا از زیبایی‌های بی‌همتایش برخوردار شد و لحظاتی زیبا و تکرارنشدنی را برای خود رقم زد. در زیر برخی از این مناطق زیبا به صورت مختصر معرفی خواهند شد.

دریاچه جنگلی چورت

مکان‌های شگفت‌انگیز طبیعت ایران در پاییز

دریاچه چورت در شمال شرقی مازندران قرار دارد و وسعتی حدود دو و نیم هکتار دارد. جالب است بدانید این دریاچه شگفت‌انگیز به علت زمین لرزه‌ای که در حدود ۷۰ سال پیش و بسته شدن مسیر چشمه کنار دریاچه ایجاد شده است. درختان پاییزی در کنار آب آرام و زلال این دریاچه مناظر مسحور‌کننده‌ای را ایجاد کرده‌اند. در سفر به این دریاچه بازدید از چشمه‌های رسوبی زیبای سورت را هرگز فراموش نکنید در این مناظر می‌توانید تصاویر بسیار زیبا و نابی را شکار کنید.

کویر ورزنه

مکان‌های شگفت‌انگیز طبیعت ایران در پاییز

با دیدن این کویر انواع اشکال تپه‌های شنی که در اثر وزیدن باد شکل گرفته است را مشاهده می‌کنید. بادهای پاییزی یکی از زیباترین تابلوهای طبیعت را در کویر ورزنه شکل داده است. تجربه سکوت کویر، طبیعتی بکر و فارغ از دستکاری‌ها و خراش‌های بشر، هیجان دیدن زیباترین آسمان شب پرستاره، سوغاتی به یادماندنی سفر شما به ورزنه خواهد بود. کویر ورزنه از اصفهان صد کیلومتر فاصله دارد و وسعت تپه‌های شنی آن حدود هفده هزار هکتار است.

بوستان قیطریه

مکان‌های شگفت‌انگیز طبیعت ایران در پاییز

یکی از بوستان‌های شمال شهر تهران است که در ناحیه ۷ منطقه ۱ شهرداری تهران واقع شده است پارک قیطریه در گذشته بافتی جنگلی داشته و جالب است بدانید که متعلق به خواهر تنی ناصرالدین شاه قاجار بود. گلکاری‌های بسیار ظریف، بافت جنگلی درختانش، حوضچه آب و آب‌نماهای متفاوت آن فضای کاملا دلنشینی را ایجاد می‌کند که این زیبایی در فصل پاییز دوچندان می‌شود. این مکان با وجود آلاچیق‌های بزرگ و کوچکش برای گردهمایی‌های دوستانه در بعد از ظهرهای پاییز بسیار مناسب و دلنشین است.

روستای یوش

مکان‌های شگفت‌انگیز طبیعت ایران در پاییز

زادگاه شاعر معاصر نیما یوشیج مکانی مناسب برای این زمان از سال است. مسیر یوش به نور انسان را به دنیایی متفاوت می‌برد. جاده‌ای کوهستانی که پر از تپه، دره، درخت و روستاهایی با بام‌های شیروانی است. جذابیت بیشتر این مکان به این دلیل است که برای رسیدن به زادگاه پدر شعر نو ایران باید از چند روستای زیبای دیگر هم عبور کرد که هر کدام جاذبه پاییزی خاص خود را دارند.

تالاب کردخورد

مکان‌های شگفت‌انگیز طبیعت ایران در پاییز

تالاب کردخورد که با نام تالاب آق‌گل هم شناخته می‌شوند در حد فاصل استان ‌های مرکزی و همدان قرار دارد. این تالاب در فصل پاییز از زیبایی زیادی برخوردار است. پاییز فصل مهاجرت پرندگان از مناطق سردسیر روسیه و قفقاز به این منطقه است. این تالاب با نزولات برف و باران از ارتفاعات پر می‌شود. تالاب کردخورد در اواخر فصل بهار خشک می‌شود ولی در طول پاییز و زمستان آب‌ دارد و در فصل بهار از میزان آب آن کاسته می‌شود. پوشش گیاهی بی‌نظیر و همجواری تالاب با کوه، زیبایی این تالاب را چند برابر می‌کند. این منطقه زیستگاه گونه‌های متفاوتی از پرندگان است.

آب گرم لاویج

مکان‌های شگفت‌انگیز طبیعت ایران در پاییز

روستای زیبای لاویج را کوه‏‌های البرز احاطه کرده‌اند. کوه‌هایی که در بهار، پوشیده از درختانی سبز رنگ همراه با شکوفه‌های رنگین هستند و در پاییز نیز فستیوالی از رنگ‌های گرم پاییزی را برپا می‌کند. اگر به این منطقه رفتید، آب گرمش را به هیچ عنوان از دست ندهید. آب گرم لاویج در دامنه‌ کوه‌های قسمت شرقی لاویج می‌جوشد. این آب‌ گرم دارای املاح معدنی و گوگردهای فراوانی است که برای امراض پوستی و درد های مفاصل بسیار مفید است.

روستای میبد

مکان‌های شگفت‌انگیز طبیعت ایران در پاییز

در پاییز میبد می‌توان چهار فصل را در یک شبانه‌روز تجربه کرد. صبح‌های خنک بهاری، ظهرهای گرم تابستانی، غروب‌های دل‌انگیز پاییزی و شب‌ها و نیمه‌شب‌‌های زمستانی، ارمغان پاییز برای کویر است. شهر میبد در نزدیکی یزد واقع شده است و مناطق تاریخی بسیار زیادی دارد تا، شما را مجذوب کند. به‌واسطه بافت تاریخی ارزشمندی که این شهر دارد بیشتر نقاط آن در فهرست آثار تاریخی ایران به ثبت رسیده است. نارین قلعه، برج کبوتر و کاروان سراهای مختلف از جاذبه‌های زیبای این شهر است که تماشای آنها در پاییز بسیار دلچسب است.

جنگل ابر

مکان‌های شگفت‌انگیز طبیعت ایران در پاییز

جنگل ابر شاهرود یکی از زیباترین و خوش آب و هواترین جنگل‌های ایران است که در ۴۵ کیلومتری شمال شرقی شاهرود در مسیر جاده آزادشهر قرار دارد. بیشتر گردشگران به انگیزه دیدن جنگل ابر در این فصل به شاهرود سفر می‌کنند. گویی خداوند طوفانی از رنگ به پا کرده است این جنگل قدیمی‌ با گونه‌های گیاهی و جانوری نادرخودش، یکی از منحصر به فردترین زیست‌بوم‌های ایران محسوب می‌شود. پایین بودن دما در فصل تابستان، وجود چشمه‌سارهای فراوان و پوشش جنگلی متنوع از شاخصه‌های این جنگل بی‌نظیر است.

جنگل‌های انجیلی سوادکوه

مکان‌های شگفت‌انگیز طبیعت ایران در پاییز

جنگل‌های سوادکوه واقع در جنوب غربی ساری، بافت جنگلی و ترکیب روستایی آن جاذبه خاصی به منطقه بخشیده است. این شهرستان در دامنه شمالی رشته‌كوه‌های البرز مركزی واقع شده است و هر چه از دامنه‌های فوق به طرف شمال حرکت کنیم ارتفاع کاسته می‌شود تا به منطقه هموار و دشت‌ها می‌رسد. جنگل‌های بکر سوادکوه همواره در پوششی از مه قرار دارند و مناظر بدیعی را پدید می‌آورند. در میان این جنگل دره‌های زیبا به همراه نهرها و آبشارها خودنمایی می‌کند.

مکان‌های شگفت‌انگیز طبیعت ایران در پاییز

انجیلی درختی است زیبا با قامتی بلند، دارای تنه‌ای با فرورفتگی‌ها و برجستگی‌های زیاد، ساقه‌های آن نیز به یکدیگر جوش خورده و تنه درخت را نامنظم می‌سازد که خود باعث زیبایی بیشتر این درخت شده است. برگ‌های جوان درخت انجیلی بنفش مایل به قرمز هستند بعد از آن در تابستان به رنگ سبز تیره و درخشان تبدیل می‌شوند و سرانجام در پاییز برگ‌های درخشان به رنگ‌های مختلف زرد پررنگ نارنجی سوخته و پررنگ و قرمز روشن خالص آشکار می‌شود و این تنوع رنگ مناظر بی‌نظیری را ایجاد می‌کند.

منبع خبر:باشگاه خبرنگاران جوان

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *