جنگل راش در روستای سنگده

نابودی جنگل های ایران تا سالهای آینده صحت دارد؟

رضا بیانی پیرامون نابودی جنگل های ایران اظهار داشت: براساس نقشه های پوشش گیاهی کشور که با استفاده از تصاویر ماهواره ای تهیه شده، مساحت جنگل ها با توجه به درختکاری رو به افزایش است و محاسبه آن با استفاده از پایش تصاویر ماهواره ای انجام می شود. وی با اشاره به وضعیت پوشش گیاهی کشور، ادامه داد: از سال ۱۳۸۳ تا ۱۳۸۹ با استفاده از تصاویر ماهواره لَنسِت نقشه های پوشش گیاهی کشور را تهیه کردیم که در آن برای مراتع، جنگل ها و بیابان های کشور ۲۱ لایه اطلاعاتی تهیه شد، همچنین با استفاده از تصاویر ماهواره سنکیلن ۲ در سال ۲۰۱۸، به هنگام سازی نقشه ها را آغاز کردیم که تا پایان امسال سطح بیابان ها و مراتع کشور قابل محاسبه خواهد شد. بیانی با بیان اینکه اکنون کشور حدود ۸۴ میلیون هکتار مرتع دارد، اظهار داشت: با استفاده از تصاویر ماهواره ای سال ۲۰۱۸، تا پایان سال ۹۸ نقشه پوشش گیاهی هنگام سازی شده، تهیه می شود.

سالانه ۱۲ هزار هکتار جنگل تخریب می شود

مدیر کل دفتر مهندسی سازمان جنگل ها ادامه داد: با توجه به تغییرات آب و هوایی که در دنیا اتفاق افتاده و با تغییرات فصل و میزان بارندگی، افزایش گرمای هوا باعث افزایش نیاز آبی گیاه و در نتیجه استفاده از آب های زیر زمینی می شود که تا حدودی این تغییرات آب و هوایی بر میزان جنگل ها تاثیر می گذارد. به گفته بیانی اینکه برخی معتقدند در چند سال آینده تمام جنگلهای کشور نابود می شود امکانپذیر نیست و پایه علمی ندارد. وی تصریح کرد: سازمان جنگل ها از سنوات گذشته تاکنون تمامی افزایش و کسر از جنگل را با نقشه های ماهواره ای اثبات می کند، اما منکر تخریب در جنگلهای کشور و منابع طبیعی نیستیم، به هر حال انجام کارهای عمرانی، احداث سد، معدن و جاده ها در عرصه های منابع طبیعی صورت می گیرد، اما سعی می کنیم تا ضریب حفاظتی افزایش یابد و باید در پایان برنامه ششم ضریب حفاظتی سازمان در عرصه های منابع طبیعی به بیش از ۹۰ درصد برسد. مدیر کل دفتر مهندسی سازمان جنگل ها اضافه کرد: جنگلهای ما دارای ۵ ناحیه رویشی است، در ناحیه رویشی هیرکانی درختکاری فراوانی انجام شده و میزان افزایش آن بیش از تخریب است. بیانی اظهار داشت: طبق آمار رسمی فائو سالانه حدود ۱۲ هزار هکتار از جنگل های ایران بر اثر تصرفات، انجام عملیات عمرانی و افزایش احداث سدها کاهش می یابد، اما انجام پروژه های درختکاری این میزان کاهش را پوشش می دهد، همچنین سازمان در تلاش است تا مناطق با استعداد بالا را برای درختکاری شناسایی کند تا کمترین آسیب به عرصه ها وارد شود.

آتش سوزی امسال جنگل ها ناچیز بود

بیانی در پاسخ به اینکه آتش سوزی امسال چه میزان به جنگلهای شمالی کشور آسیب وارد کرده، توضیح داد: سال گذشته حدود ۱۰۰ هکتار آتش سوزی در جنگل ها اتفاق افتاد، آتش سوزی های اخیر در جنگلهای شمالی کشور نسبت به سال گذشته بسیار ناچیز و با خسارت اندک بود. وی توضیح داد: براساس داده های سازمان هواشناسی، می توانیم آتش سوزی در ماه های آینده را پیش بینی کنیم، در این نقشه ها تیپ، راه های جنگلی، گونه های جنگلی، تراکم جنگل و محل آتش سوزی پیش بینی می شود که با این فرآیند می بینیم که میزان آتش سوزی نسبت به سنوات گذشته بسیار اندک شد، همچنین از مردم نیز می خواهیم تا بیش از پیش نسبت به جنگل ها احساس مسئولیت داشته باشند.

مرتبط:

جنگل فندقلو _توریستی ترین جنگل ایران

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *