نجف اشرف

نجف اشرف و مرقدهای آن در یک نگاه

شهر مقدس نجف اشرف مرکز استان نجف در جنوب غربی بغداد به فاصله ۱۶۵ کیلومتر و در جنوب شرقی کربلا به فاصله ۸۰ کیلومتر و در جنوب کوفه به فاصله ۱۰ کیلومتر واقع‌ شده است. این شهر با آب‌وهوای گرم و خشک سرزمین نسبتاً بلندی را تشکیل می‌دهد.

تا تاریخ ۱۵۵ هجری قمری از شهر نجف خبری نبود، بلکه جای آن را دشت و صحرا و کوه و تپه تشکیل می‌داد ولی در این تاریخ مرقد پاک مولای متقیان به همراه یک سلسله کرامت‌ها پدیدار شد و نخستین بنای مرقد آن امام، آغازین ساختمان شهر نجف را رقم زد و به‌تدریج رشد کرد و بخش مرکزی شهر کوفه را از آن خود ساخت تا جایی که امروز نه‌تنها شهر کوفه تابع شهر نجف است بلکه این شهر علوی و ولایی مرکز استان هست.

مرقد باصفای امیرالمؤمنین که حرم انبیاء و ملائکه هست به این شهر آبرو و صفای خاصی بخشیده که به برکت آن مساجد بسیار زیبا و مدارس حوزه‌های علمیه و مراقد علمای بزرگ اسلام عظمت و شکوه این شهر را مضاعف ساخته است.

تور کربلا و نجف به‌واسطه حضور مرقد مطهر امام علی (ع)، قبرستان وادی‌السلام و … به یکی از مقاصد گردشگری مذهبی ایرانی‌ها تبدیل‌ شده است.

نام‌گذاری نجف

در خصوص فلسفه نام‌گذاری این شهر به «نجف» از تفسیر قرآن و احادیث اهل‌بیت استفاده می‌شود که جایگاه مرکزی این شهر نخست کوه بزرگی بود که بنا به نقل امام صادق (ع) پسر حضرت نوح آن را به پناهگاهی خویش برگزیده و سپس اراده خدا باعث شد که آن کوه بزرگ متلاشی‌شده و در آب فرورود و به دریا و نیزاری تبدیل شود. در ادامه حدیث آمده به این آب‌ها «بحرالنی» می‌گفتند که به‌تدریج آب‌های آن خشک شد و بعد از خشک شدن در میان مردم می‌گفتند: «نی جف» یعنی این بحر نی خشک شد و معروف به «نیجف» شد و بعدها با گذشت زمان و با تخفیف کلمه به «نجف» معروف گشت که امروزه یکی از شهرهای معروف جهان هست.

اماکن نجف اشرف

مرقد کمیل، مسجد حنانه، وادی‌السلام، مرقد هود و صالح، مقام امام زمان (عج)، مقام امام صادق (ع)، صافی صفا، بیت امام خمینی، مرقد شیخ طوسی، مرقد آیت‌الله حکیم، مرقد آیت‌الله قاضی، کتابخانه علامه امینی، مسجد شیخ انصاری، مسجد هندی

حرم مولا مدفن انبیاء

روضه امیرالمؤمنین علاوه بر جسم پاک آن حضرت حداقل جسد شریف دو پیامبر بزرگ حضرت آدم و حضرت نوح را نیز در بردارد، روایات زیادی این ادعا را به ثبوت می‌رسانند.

مدفن حضرت هود و حضرت صالح علیهماالسلام

بارگاه حضرت هود و حضرت صالح علیهماالسلام هم‌اکنون در نقاط آغازین قبرستان «وادی‌السلام» هست ولی دقت در احادیث اهل‌بیت علیهم‌السلام، مرقد و مدفن آن دو پیامبر را نیز در حرم مولای متقیان علی (ع) ترسیم می‌کند.

در اینجا این سوال پیش می‌آید: چرا دفن شدن حضرات آدم و نوح در مزار علی (ع) معروف‌تر از هود و صالح است؟

در جواب باید گفت روایات مربوط به دفن آدم و نوح در این مکان، نسبت به احادیث هود و صالح بیشتر است و همین تواتر روایات باعث این موضوع شده است.

از فرمایشات پیشوایان معصوم استفاده می‌شود: رأس مبارک امام حسین و بدن‌های پاک آدم، نوح، هود، صالح در همان ضریح امام علی دفن شده‌اند. مطلوب است بعد از زیارت آن حضرت، آنان را نیز در همان‌جا زیارت کرد.

blank

سایر مزارهای نجف

خاک نجف مدفن صدها پیامبر و جانشینان آنان است هرچند مرقد همه آن‌ها دقیقاً معلوم نیست. اینک به اهم آن‌ها به‌اختصار می‌پردازیم:

۱. ابوبکر بن علی

مزار «ابوبکربن علی» در بزرگراه بغداد به نجف در محلی به نام «المذار» مورد زیارت است. امیرالمؤمنین علی (ع) مجموعا ۲۷ فرزند داشت دوازدهمین نفر آنان محمد اصغر مکنی به ابوبکر است.

۲. قبرستان وادی‌السلام

گورستان «وادی‌السلام» در بخش شمال شرقی نجف و در مسیر کوفه و کربلا با وسعت بیش از بیست کیلومترمربع واقع‌ شده و می‌توان گفت بزرگ‌ترین قبرستان جهان است.

۳. مقام امام زین‌العابدین (ع)

در بخش غربی شهر مقدس نجف، در آن قسمت پایانی، مقام حضرت امام سجاد (ع) به چشم می‌خورد هرچند در حال حاضر، زائران ایرانی را به آن مکان مقدس نمی‌برند و جزو برنامه رسمی نیست.

۴. مدفن علماء و مراجع تقلید در نجف:

شیخ طوسی و علامه بحر العلوم در مسجد شیخ طوسی در بخش شمال حرم متصل به صحن شمالی، علامه حلی، شیخ مرتضی انصاری، آخوند خراسانی در ایوان طلا، شیخ محمدحسن نجفی، مقدس اردبیلی در ایوان طلا، سید محمدکاظم طباطبایی یزدی صاحب عروه‌الوثقی صحن شمالی در داخل مقبره بزرگ، آیت‌الله سید محسن حکیم در مسجد هندی، آیت‌الله سید ابوالقاسم خویی، آیت‌الله بهبهانی، آیت‌الله آقا ضیاء عراقی، آیت‌الله سید محمود شاهرودی، شیخ عباس قمی، میرزای نائینی، علامه بزرگوار امینی صاحب کتاب الغدیر و ده‌ها بزرگوار دیگر.

منبع:ایسنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *