نخستین موزه بومگردی کشور در مهریز راه اندازی می‌شود

مدیرکل موزه‌ها و اموال منقول تاریخی، فرهنگی سازمان میراث فرهنگی کشور گفت: مجوز اولین موزه بومگردی در روستای سریزد مهریز صادر شده و این موزه برای اولین بار در کشور راه اندازی می شود.

محمدرضا کارگر امروز در بازدید از اماکن تاریخی و گردشگری شهرستان مهریز با اشاره به صدور نخستین مجوز اقامتگاه بومگردی در روستای سریزد اظهار داشت: موزه‌ها مهمترین رکن فرهنگی جامعه و معیار توسعه هستند و نخستین موزه بومگردی استان یزد نیز به همین منظور در شهرستان مهریز راه اندازی می‌شود.

وی افزود: آثار تاریخی با ارزش، مردمان اصیل و بافت تاریخی زیبا باعث شده استان یزد و شهرستان مهریز مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی باشد.

کارگر با بیان اینکه کالبد شهری و جریان زندگی متفاوت باعث ایجاد علاقه در گردشگران می‌شود، عنوان کرد: شهر مهریز دارای میراث ملموس و ناملموس، ویژگی‌های غنی و منحصر به فرد است که در آینده این شهرستان می‌تواند به یک قطب گردشگری تبدیل شود و این امر به رونق و توسعه پایدار آن کمک بسیاری خواهد کرد.

مدیرکل موزه‌ها و اموال منقول تاریخی، فرهنگی سازمان میراث فرهنگی کشور ادامه داد: هدف موزه‌ها حفظ میراث مادی و معنوی است و باید به سرمایه گذاران کمک شود تا حرکت‌های خودجوش مردمی در زمینه راه اندازی و نگهداری موزه‌ها پایدار بماند.

کارگر با اشاره به استقبال خوب از موزه‌های خصوصی تصریح کرد: مدیران میراث فرهنگی استان‌ها به طور مستمر بر تقاضای مکرر بخش خصوصی و مجموعه‌دارها برای راه‌اندازی موزه‌ها تاکید فراوان دارند.

اجتماعی شدن موزه‌ها مدنظر قرار گیرد

فرماندار شهرستان مهریز نیز در این بازدید با اشاره به وضعیت کنونی موزه و موزه‌داری در کشور و بیان کرد: با مرور ۳۰۰ سال تاریخ موزه‌داری جهان شاهد یک وضعیت مطلوب در عرصه موزه داری هستیم.

رضا زارع زاده عنوان کرد: همه افراد جامعه باید در امور موزه‌ها نقش داشته باشند چرا که موزه‌ها زمانی به عنوان نهاد اجتماعی نقشی را ایفا می‌کنند که تمام مردم در این موضوع مشارکت داشته باشند.

وی با بیان اینکه امروزه موزه‌ها خودجوش و بر اساس نیاز اجتماعی شکل می‌گیرند، ادامه داد: در بسیاری از روستاها افراد آثار تاریخی خانوادگی خود را در یک موزه جمع می‌کنند که تبدیل به کانونی برای هم اندیشی می‌شود.

فرماندار مهریز افزود: امروز جامعه ایرانی به این نیاز رسیده که در حفظ هویت خود بدون نیاز جدی به حمایت دولت بکوشد و این حفظ هویت در قالب راه‌اندازی موزه شکل می‌گیرد.

زارع زاده گفت: از آنجا که جامعه نیاز به رشد و توسعه دارد، بنابراین یکی از اتفاقات مهمی که در حوزه موزه داری باید مورد توجه قرار گیرد، موضوع اجتماعی شدن موزه‌ها است.

منبع خبر:خبرگزاری مهر

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *