نقاشی اسماعیل

نقاشی اسماعیل در قربانگاه روایی – مذهبی است

کارشناس مرمت و نقاشی اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کاشان گفت: در مجموعه نقاشی و تزیینات آثار تاریخی این شهرستان، نقاشی “اسماعیل در قربانگاه”، یک نمونه منحصر به فرد دیوارنگاری در منطقه کاشان است.

امیرحسین پرنیان اظهار کرد: نقاشی اسماعیل در قربانگار اثر یکی از نابغه های هنر نقاشی دوره قاجار به نام عبدالوهاب غفاری است که در خانه تاریخی حکیم باشی ظاهراً به روش تمپرا اجرا شده و بیانگر  داستان اسماعیل (ع) در قربانگاه یا ذبح اسماعیل (ع) است.

وی افزود: این داستان که به واسطه جنبه های پندآموز و اخلاقی خود مورد توجه هنرمندانی همچون کاراواجو (نقاش ایتالیایی)، محمد زمان (نقاش اواخر دوره صفویه) و دیگران بوده از جمله داستان های روایی مذهبی است که هنرمندان مختلفی به آن پرداخته اند.

این کارشناس مرمت و نقاشی اداره میراث فرهنگی کاشان، تصریح کرد: از جمله ویژگی های این نقاشی تنوع طرح و رنگ است که گویا هنرمند در اجرای اثر به آثار هنرمندان دیگر نیز توجه داشته و نهایتاً این داستان را به گونه ای کاملا ایرانی به تصویر کشیده است و نحوه پوشش لباس و ترکیب بندی کار  فضایی کاملا ایرانی را به بیننده القا می کند.

پرنیان در مورد مدل نقاشی تمپرا، گفت: الگوی تمپرا روشی در هنر نقاشی است که هنرمندان در اجرای آن برای چسب رنگ از زرده تخم مرغ یا نوعی چسب طبیعی  بهره جسته است.

وی افزود: در بناهای تاریخی کاشان دو نمونه از نقاشی روایی- مذهبی وجود دارد که یکی در حد اعلای خود در خانه حکیم باشی اجرا شده و دیگری در صحن عامر ابن فینی واقع در مشهد اردهال که به طرز کاملاً ناشیانه و نوعی کپی برداری از اثری مشابه نقاشی شده و به نظر می رسد که قدمت زیادی نداشته باشد.

منبع: ایسنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *