نمایشگاه گردشگری اسلامی؛ فرصتی برای ایران در منطقه

جایگاه دینی و اسلامی ایران همواره زبان‌زد سایر نقاط جهان بوده است، از سوی دیگر، وجود مقبره بیش از ۳۰ پیامبر، بقاع مبارکه و همچنین بسیاری از مساجد و بناهای اسلامی این جایگاه را تقویت کرده، به‌گونه‌ای که کم‌لطفی است اگر این اعتبار دینی و اسلامی بیشتر و بهتر به جهانیان معرفی نشود؛ از همین رو در تاریخ ۱۲ الی ۱۵بهمن، مصادف با دهه فجر، « نمایشگاه گردشگری جهان اسلام» در ایران برگزار خواهد شد.

بنابر اعلام روابط عمومی نمایشگاه گردشگری اسلامی، این نمایشگاه در حال حاضر تنها نمایشگاه گردشگری جهان اسلام در خاورمیانه است و هدف آن «پیشبرد و توسعه گردشگری اسلامی و زیارتی» است. همچنین برگزاری آن، موجب ارتقای سطح استانداردها در حوزه گردشگری می‌شود؛ چرا که در واقع یک پل ارتباطی میان ایران و ۱٫۸ میلیارد مسلمان جهان در بیش از ۵۰ کشور اسلامی است. نمایشگاه گردشگری جهان اسلام، علاوه بر تقویت ارتباطات فرهنگی و مودت، موجب رشد سرمایه‌گذاری و توسعه اشتغال نیز خواهد شد.

از همین رو روابط عمومی نمایشگاه به سراغ برگزارکننده این نمایشگاه، خانم آزاده مستعانی، مدیرعامل شرکت نمایشگاهی تدبیر و تحول آما، رفته تا دقیق‌تر متوجه شویم برای برگزاری این نمایشگاه چه برنامه‌هایی در نظر گرفته شده است.

برگزاری نمایشگاه همزمان با دهه فجر

برگزاری نمایشگاه گردشگری اسلامی با ایام دهه فجر مصادف شده است. این مسئله فرصتی است برای دعوت از سفرای سایر کشورها و مهمانان بین‌المللی. ضمن اینکه پیش‌بینی می‌شود بیش از ۱۰ کشور در این نمایشگاه حضور پیدا کنند و سطح کیفی نمایشگاه به حد مطلوبی برسد.

نهادهای دولتی؛ پشتیبانِ نمایشگاه گردشگری اسلامی

تاکنون سازمان تبلیغات اسلامی، سازمان اوقاف و امور خیریه، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، سازمان حج و زیارت و همچنین مدرسه علوم دینی ناصریه – اولین مرکز گردشگری مذهبی در ایران- برای حمایت از این نمایشگاه اعلام آمادگی کرده‌اند. به گفته مستعانی از آنجا که حمایت از گردشگری اسلامی به شکل منسجم اهمیت بالایی دارد، مسئولان این رویداد امیدوار هستند وزارت میراث فرهنگی و گردشگری نیز به حامیان نخستین نمایشگاه گردشگری اسلامی بپیوندد.

بخش خصوصی؛ از شرکت‌های زیارتی تا تولیدکنندگان غذای حلال

کلیه دفاتر و شرکت‌های خدماتی زیارتی، هتل‌ها و مراکز اقامتی، صنایع دستی، سوغات و هدایای زیارتی، ملزومات سفرهای زیارتی و تجهیزات مناسبتی می‌توانند در این نمایشگاه شرکت کنند.

همچنین سایر اصناف بخش خصوصی شامل مراکز عزاداری و مساجد، پوشاک اسلامی و البسه مناسک، انتشارات‌ها و کتب مذهبی، خدمات نوآورانه در حوزه سفرهای زیارتی و استارت‌آپ‌های مذهبی و تولیدکنندگان غذای حلال نیز می‌توانند در این رویداد حضور به هم برسانند.

چشم انداز نمایشگاه گردشگری اسلامی

مدیرعامل آما معتقد است که جای خالی نمایشگاه گردشگری اسلامی را هم اکنون نیز می توان مشاهده کرد.

ایران، به عنوان پرچم‌دار فرهنگ اسلامی در رتبه ۱۴ کشورهای اسلامی را در اختیار دارد و دارای اماکن و مساجد متنوع و همچنین جغرافیای ارزشمندی است. از همین رو اگر نمایشگاه گردشگری اسلامی با همکاری بخش‌های مختلف برگزار شود، نقش تأثیرگذاری در آینده صنعت گردشگری خواهد داشت.

این نکته نیز حائز اهمیت است که کشورهای غربی با بررسی‌های میدانی به نقش گردشگری اسلامی در ۱۵ سال آتی پی برده‌اند و از حدود ۱۰ سال گذشته با سرمایه‌گذاری در این بخش و برگزاری کنفرانس ها و همایش‌های متنوع به دنبال سهم خود از این بازار هستند.

نقش گردشگری اسلامی در توسعه روابط خارجی

ایران دارای مکان‌های زیارتی متعددی است که حرم امام رضا(ع)، حرم حضرت معصومه (س)، حرم حضرت شاهچراغ  و مرقد بنیانگذار جمهوری اسلامی (ره) تنها تعدادی از آن‌ها هستند. علاوه بر آن، بقعه‌ها و مساجد تاریخی بسیاری نیز وجود دارند و در خود معماری اسلامی، فرهنگ و هنر اسلامی را جای داده اند که این موارد همیشه مورد توجه گردشگران است.

علاوه بر همه این‌ها، تمدن و تاریخ چندین هزارساله ایران و زیبایی‌های طبیعی بکر، بناهای تاریخی، آداب و رسوم اصیل همگی دست به دست هم داده‌اند تا پتانسیل گردشگری این کشور، ارتقا یابد و در نهایت این مقاصد کمتر دیده‌شده محبوب گردشگران خارجی شوند. این یک فرصت استثنایی برای تبدیل ایران به یکی از قطب‌های گردشگری در جهان پسا کرونا است. از این رو؛ همگامی صنایع مرتبط با حوزه‌های جهانی و خدمات شایسته به گردشگران همانطور که اجتناب‌ناپذیر است، به ظرفیت‌های گردشگری کشور می‌افزاید.

از سوی دیگر، حضور گردشگران در ایران می‌تواند به عنوان یک پل ارتباطی میان فرهنگ‌ها عمل کند، باعث اعتلای جایگاه فرهنگ ایرانی و اسلامی در جهان شده، دید تازه‌ای به جهانیان ببخشد. بر همین اساس، یکی از ارکان اصلی این رویداد برگزاری فوروم‌ها و رویدادهای جانبی فرهنگی در حاشیه نمایشگاه است که به توسعه و گسترش فرهنگی نیز کمک می‌کند.

تقویت ارتباط میان بخش داخلی و بین الملل

مستعانی درباره برنامه‌های نمایشگاه جهت تقویت ارتباط با بخش بین الملل چنین گفت: همزمان با برپایی نمایشگاه، جلسات B2B  و B2G را برای بخش داخلی و بین الملل و همین طور سازمان‌های همکار در نظر گرفته‌ایم که امیدوار هستیم اتفاقات خوبی در این نشست‌ها رقم بخورد.

چرا شهر آفتاب؟

نمایشگاه گردشگری جهان اسلام، توسط شرکت تدبیر و تحول آما، با مجوز سازمان توسعه تجارت ایران و شهرداری تهران در فضایی بالغ بر ۵۰۰۰ متر مربع در محل نمایشگاه های شهر آفتاب برگزار می‌شود. این فضا به دلیل شرایط قابل توجه از جمله فضای استاندارد نمایشگاهی و سالن‌هایی با ارتفاع زیاد، ورودی‌های متعدد و تهویه مناسب از نظر رعایت پروتکل های بهداشتی در زمان کرونا  برای مشارکت و بازدیدکنندگان، انتخاب شده است.

همچنین نزدیکی به شهر ری، شهر زیارتی قم و مجاورت با حرم مطهر حضرت امام (ره) از دیگر موارد تأثیرگذار در انتخاب این محل جهت برپایی این نمایشگاه بوده است.

امکان استفاده از مترو جهت سهولت دسترسی به نمایشگاه برای بازدیدکنندگان داخلی و انتقال راحت از شهر فرودگاهی امام خمینی جهت استفاده مدعوین خارجی مد نظر قرار داشته است.

آنچه در نمایشگاه می‌گذرد

به گفته مسئولان برگزاری نمایشگاه، بر اساس مذاکرات و ارتباطات بین الملل، حضور بیش از ۱۰ پاویون ملی و ۲۰۰ غرفه‌دار داخلی در این نمایشگاه پیش‌بینی می‌شود. با توجه به علایق مردم، گمان می‌رود بیش از ۱۰ هزار نفر از نمایشگاه گردشگری اسلامی استقبال و بازدید کنند.

منبع: ایسنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *