اورامانات

نوروز امسال جشن‌های آیینی در اورامانات برگزار می‌شود

مدیر پایگاه جهانی منظر فرهنگی تاریخی اورامانات از برنامه ریزی برای برگزاری جشن های آیینی در این منطقه در ایام نوروز خبرداد.

پویا طالب نیا با بیان اینکه امسال منطقه اورامانات، نوروز متفاوتی پیش رو خواهد داشت، اظهار کرد: ثبت جهانی منظر فرهنگی تاریخی اورامانات که تابستان امسال رقم خورد، باعث شده تا برای نوروز امسال شرایط متفاوت تری از سالهای قبل داشته باشیم.

وی ادامه داد:  ورود به قرن جدید هم با تحویل سال ۱۴۰۱ اتفاق خوشایند دیگری است که سبب شده تا برنامه ریزی های زیادی برای داشتن یک نوروز ویژه در اورامانات را تدارک ببینیم.

مدیر پایگاه جهانی منظر فرهنگی تاریخی اورامانات ادامه داد: هرچند طی سالهای گذشته اورامانات همواره یکی از مقاصد مهم گردشگری در کرمانشاه به شمار می رفته، اما امسال به نظر می رسد مجموعه ای از عوامل دست به دست هم داده تا گردشگران زیادی در نوروز پیش رو از این منطقه بازدید داشته باشند.

وی تصریح کرد: مردم پس از دوسال از شیوع بیماری کرونا حالا با بهبود نسبی اوضاع به واسطه واکسیناسیون گسترده، تشنه مسافرت هستند و در این شرایط در نظر داریم  با برپایی جشن های مختلف باستانی در این منطقه گردشگرانی که اورامانات را به عنوان مقصد سفر خود انتخاب کرده اند، لحظات خوب و به یادماندنی را سپری کنند.

طالب نیا با تاکید براینکه اورامانات سرشار از جاذبه های طبیعی، فرهنگی و تاریخی است، اعلام کرد: طبق برنامه ریزی های انجام شده بنا داریم تا امسال طوری برنامه ها اجرا شود که تلفیقی از این سه موضوع باشد، به نحوی که هم  جاذبه های طبیعی، هم فرهنگی و هم تاریخی را در کنار هم و باهم معرفی کنیم.

وی با بیان اینکه این برنامه ها با مشارکت فرمانداری ها، روسای ادارات میراث فرهنگی شهرستان ها، شهرداری ها و دهیاری های منطقه برگزار خواهد شد، گفت: در این رابطه سفرهایی را به شهرستان های روانسر به عنوان دروازه اورامانات، پاوه و جوانرود آغاز کرده ایم تا با مسئولین آنها برای برگزاری هرچه بهتر برنامه ها هماهنگی داشته باشیم.

مدیرپایگاه جهانی منظر فرهنگی تاریخی اورامانات با تاکید براینکه ساختار این منظر متفاوت از سایر پایگاه های جهانی در ایران است، عنوان کرد: منظر جهانی اورامانات، یک بستر فرهنگی است که در یک پهنه جغرافیایی گسترده شده که متعلق به مردم است.

وی به وجود آیین های باستانی مختلف در این منطقه اشاره کرد و گفت: بنا  داریم تا آیین های باستانی باشکوه این منطقه را در بستر کالبد آن یعنی تلفیق میراث ناملموس و میراث ملموس برگزار کنیم.

وی با بیان اینکه نوروز امسال در اورامانات همراه با برگزاری جشن های آیینی خواهد بود، عنوان کرد: این جشن ها در کنار جاذبه های تاریخی مهمی همچون قوری قلعه، گوردخمه روانسر و…. در دل طبیعت با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی و حفظ موازین شرعی برگزار خواهد شد.

منبع: ایسنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *