قلعه-بمپور

نگاهی به جاذبه‌های گردشگری بمپور

بمپور یکی از شهرهای استان سیستان و بلوچستان است و یکی از قدیمی‌ترین شهرهای ایران به‌شمار می‌رود.

باغ خالصه بمپور

ریشه نامگذاری این منطقه به بمپور را در برخی از افسانه‌های محلی مربوط به بهمن (پسر اسفندیار) می‌دانند که اول بهمن‌پور بوده و به مرور زمان به بمپور تبدیل شده است.

طبق منابع تاریخی پیدایش این شهر در سیستان و بلوچستان به زمان ساسانیان، اشکانیان و مادها برمی‌گردد. گواه این موضوع نیز کشف محوطه باستانی در اطراف بمپور با وسعت ۱۵۰ هکتار است و طبق کاوش‌ها آثار به دست‌آمده در آن با تمدن‌های شهرسوخته و جیرفت هم‌خوانی دارد. همچنین سفال‌های به دست آمده در بمپور به ۲هزار و۷۰۰ سال قبل از میلاد برمی‌گردد.

بمپور آب و هوای گرم و مرطوب دارد. در تابستان میانگین دمای آن از ۴۰ درجه سانتی‌گراد هم بیشتر است. بنابراین برای سفر به این شهر، پاییز و زمستان گزینه‌های مناسب‌تری هستند.

قلعه بمپور

قلعه بمپور از نقاط دیدنی این شهر است. این قلعه نیز مربوط به دوره ساسانیان است که در سال ۱۳۴۵ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده. این قلعه در یک کیلومتری شمال شهر روی تپه‌ای با ارتفاع ۸۰ متر قرار دارد.  قلعه بمپور مدتی طولانی مرکز حکومت کرمان و بلوچستان بوده است.

این قلعه به صورت دو تکه ساخته شده که این دو بخش به لحاظ ارتفاع با هم یکسان نیستند؛ صحن پایین در ورودی دیواره شرقی قلعه قرار گرفته و چند برج نیز آن را احاطه کرده است. همچنین مصالح به کار رفته در قلعه خشت و گل است.

باغ خالصه

از دیگر جاذبه‌های گردشگری این شهر می‌توان به باغ خالصه اشاره کرد. باغ خالصه مربوط به دوره قاجار و اوایل دوره پهلوی است که در ۱۶ آبان ۱۳۷۹ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

این باغ و ساختمان‌های داخلی آن در خیابان بخشداری و در جنوب‌شرقی قلعه بمپور قرار گرفته‌است. این باغ تاریخی برای حاکمان در دوره‌های مختلف اهمیت بسیاری داشته است. بیشترین اهمیت باغ خالصه به اواخر قاجاریه و اوایل دوره پهلوی برمی‌گردد، زیرا ساختمانی تقریبا عظیم در قسمت حاشیه غربی باغ قرار داشت که تمامی غلات و باج و خراجی که از مردم منطقه گرفته می‌شد، در انبارهای این ساختمان به مساحت حدود ۱۰۰۰ متر مربع ذخیره می‌شد.

این باغ زیبا با توجه به قدیمی بودن دارای سیستم آبیاری به شیوه جدول‌کشی بوده که دورتا دور باغ در حال حاضر موجود است. ارتباط تمام شبکه‌ها به مرکز که به یک حوض به قطر ۹ متر ختم می‌شوند و درختکاری در کنار این شبکه‌ها، با درختانی مانند نخل، گز و سدر، زیبایی خاصی به باغ داده‌ است.

رودخانه بمپور

همچنین طبیعت‌دوستان هم اگر گذرشان به بمپور خورد می‌توانند از رودخانه بمپور لذات ببرند. این رودخانه بزرگ و پرآب در انتهای مسیر خود به دریاچه فصلی جازموریان می‌ریزد.

منبع:همشهری

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *