همکاری هواپیمایی بریتانیا با توماس کوک

توماس کوک ، یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های مسافرتی جهان، با بیش از ۶۰۰ هزار مسافر سرگردان در نقاط مختلف اعلام ورشکستگی کرد. برخی، این ورشکستگی را به یک زلزله‌ی هفت ریشتری تشبیه کرده‌اند.

بزرگ‌ترین موج بازگشت به وطن توسط بریتانیایی‌ها در زمان صلح آغاز شده است و دولت این کشور اکنون با مسئولیت پیچیده و پرهزینه‌ی جمع‌آوری و انتقال ۱۵۰٬۰۰۰ مشتری بریتانیایی به‌حال خود رهاشده‌ی شرکت مهمان‌نوازی و گردشگری توماس کوک از ۵۳ مقصد در ۱۷ کشور روبه‌رو است.

توماس کوک، قدیمی‌ترین شرکت مسافرتی جهان، شنبه شب به‌خاطر مشکلات مالی اعلام ورشکستگی کرد. در پی تعطیلی این شرکت بزرگ گردشگری، ۲۱ هزار شغل در معرض تهدید قرار گرفت و سرنوشت ۶۰۰ هزار مسافر در نقاط مختلف جهان مبهم است. این کارگزار بریتانیایی تورهای گردشگری، با ناوگانی متشکل از ۹۴ هواپیما، به‌مدت ۱۷۸ سال مشغول فعالیت در امر پرواز و رزرو تعطیلات برای مشتریان بوده است.

مقامات هواپیمایی کشوری (CAA) بریتانیا متعهد شده‌اند همه‌ی گردشگران بریتانیایی تحت‌تاثیر این قضیه را ظرف دو هفته به‌صورت رایگان به خانه برگرداند. این سازمان می‌گوید بیشتر آن‌ها این امکان را دارند که پیش از بازگشت با سرویس جایگزین در زمان مشابه با برنامه‌ی اصلی آن‌ها، تعطیلات خود را به پایان برسانند. ده‌ها پرواز چارتر، حتی از فواصل دوری مانند مالزی، استخدام شده‌اند تا این ماموریت را که عملیات ماترهورن لقب گرفته‌ است، به انجام برسانند.

پیتر فنکهاوزر، مدیر عامل شرکت توماس کوک، در بیانیه‌ای گفت: این [اتفاق] روزی بسیار تاسف‌بار را برای شرکتی رقم زد که پیشگام در ارائه‌ی پکیج‌های مسافرتی بود و سفر را برای میلیون‌ها نفر در سرتاسر جهان ممکن ساخته بود. با وجود تلاش‌های بسیار چند ماهه و مذاکرات فشرده در روزهای اخیر، ما قادر به تامین مالی برای نجات تجارت خود نیستیم. می‌دانم که این، نتیجه‌ای بسیار زیان‌بار برای مردم بسیاری خواهد بود و موجب ایجاد اضطراب، استرس و بی‌نظمی خواهد شد.بیشترین تعداد مشتریان توماس کوک را گردشگران سلامت تشکیل می‌دهند. تا پیش از تعطیلی شرکت گردشگری توماس کوک، اسپانیا، یونان و ترکیه، سه مقصد پرطرفدار آن بودند و پروازهای جایگزین از ۱۱ فرودگاه در اسپانیا (آلیکانته، آلمریا، گیرونا، رویس، ایبیزا، منورکا، پالما، فیوتونچورا، گران کاناریا، لانزاروته و تنریف)، ۱۳ فرودگاه در یونان (کورفو، هراکلیون، کالاماتا، کاوالا، کفالونیا، کاس، میکونوس، میتیلنه، پروزا، رودز، سانتورینی، اسکیاتوس و زاکینتوس) و ۴ فرودگاه در ترکیه (آنتالیا، بدروم، دالامان و ازمیر) انجام خواهند شد.

در این میان، پالما دی مالورکا یکی از شلوغ‌ترین مقاصد شرکت توماس کوک بود و پنج پرواز جایگزین برای روز دوشنبه و هشت پرواز هم برای روز سه‌شنبه برای آنجا در نظر گرفته شده است. هواپیمای کوتاه برد A321 توماس کوک تنها برای ۲۲۰ مسافر ظرفیت دارد و در نظر گرفتن ۱۳ پرواز جایگزین، به معنی وجود ۲۸۶۰ مسافر در این منطقه است. دالامان مقصد پرطرفدار دیگری است که ۱۹ پرواز برای بازگرداندن گردشگران از آن طی دو روز آینده برنامه‌ریزی شده است. ۴۱۸۰ مسافر با استفاده از این پروازها به خانه بازخواهند گشت.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *