هنجن همجوار با کوه ها و رودها

هنجن یکی از روستاهای نطنزه. روستایی در محاصره کوه ها و رودها که همین همجواری با کوه ها و رودها باعث شده روستا حتی تو فصل تابستون خرم و سرسبز باشه و درختای باغاش پر از میوه های تازه و خوشمزه باشه. خونه های هنجن از گل و سنگ و چوب ساخته شده که پنجره های کوچیک داره تا تو هوای سرد و کوهستانی منطقه، راحتتر گرم بشن. کاخ و باغ عباس آباد هم که از آثار دوران صفویه ست از جاذبه های گردشگری روستاس که در واقع محل سکونت ییلاقی شاهان صفوی بوده و برای تفرج و شکار توش اقامت می کردن. پل تاریخی ، قلعه تاریخی هنجن که مربوط به قرن هشتمه، رودخونه هنجن، امام زاده داوود و بی بی زینب خاتون، درخت کهن امامزاده بی بی زینب خاتون، بنای بقعه داوود بن حسن بن علی بن ابیطالب(ع)، چند چشمه و و دو قنات از جاذبه های دیگه این روستاست. برای سفر به این روستای خوش آب و هوا و زیبا باید اولین فرعی سمت چپ جاده کاشان – نطنز رو انتخاب کنین تا به هنجن برسین.

این روستا دارای امام زاده، قلعهٔ تاریخی، حسینیه، مزارع زراعی متعدد، چشمه‌ها و قنات‌های متعدد رودخانه‌هایی زیبا، پل تاریخی و اماکن تاریخی و دیدنی دیگر می‌باشد.
پل تاریخی هنجن: این پل که گذر گاه ورود به جادهٔ قدیمی بندر عباس بوده که در حاشیهٔ آن بقایا ی قهوه خانه، سفره خانه و تلفن خانهٔ قدیمی دیده می‌شود.

قلعهٔ زیبا و تاریخی هنجن: این قلعه در قرن ۸ هجری قمری از قلاع و مسکون معمور بوده‌است. حمدالله مستوفی در باره آن می‌گوید: این قلعه بر روی کوه سرسختی ساخته شده و شرایط زندگی در آن فراهم بوده‌است و هم چنین آسیاب بادی نیز در آن وجود داشته‌است. این قلعه که قدمتی چند قرنه دارد و در اثر بی مهری و کم توجهی سازمان میراث فرهنگی و سایر نهادهای مرتبط رو به تخریب گذاشته‌است.

blank
رود خانهٔ هنجن: این رود خانه از دیر باز در تملک روستاییان هنجن بوده به طوری که در چندیدن نسل قبل زن‌ها از آب رودخانهٔ هنجن به عنوان مهریهٔ خود یاد کردند که باز در اثر حسادت شهرهای همجوار و از بین بردن اسناد در حال حاضر بخشی از مالکیت آن توسط آنان تصاحب گشته‌است.
حسینیه قدیمی هنجن: این حسینیه در محل پایین روستا قرار دارد و از دیرباز اهالی هنجن در اعیاد و سوگواری‌های مذهبی از آن استفاده می‌نمودند ولی در حال حاضر حسینیهٔ دیگری در محلهٔ بالای روستا به نام حسینیهٔ ابوالفضل (علیه السلام) بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

blank
تصویری از درخت کهن در امامزاده بی بی زینب خاتون
امام زادهٔ هنجن: در روستای هنجن دو امام زاده به نام امام زاده داوود و بی بی زینب خاتون و جود دارد که مورد تعظیم و تکریم اهالی روستا می‌باشند. امامزاده داوود به وسیله باغ‌های انبوه محصور شده‌است و در محوطه زیبایی قرار دارد. گنبد این زیارتگاه به وسیله کاشی فیروزه‌ای رنگ آراسته شده و آرامگاه در داخل صندوق چوبی مشبک و کاشی کاری شده قرار دارد.
بنای بقعه داوود بن حسن بن علی بن ابیطالب(ع): این بنا از آثار دوره صفوی می‌باشد. در چهار طرف صحن، ایوان‌های مرتفعی وجود دارد که در گوشواره‌های آن اتاق‌های هم شکلی با جرزهای کاشی کاری شده احداث شده‌است.
مزارع زراعی: شرکت زراعی هنجن که از سال ۱۳۶۳ تاسیس شده و با ۳۳۰ هکتار زمین مزروعی، استخرهای متعدد و باغات مورد بهره برداری است و یکی از شرکت‌های موفق در استان اصفهان است.
چشمه‌ها و قنات ها: روستا ی هنجن دارای ۱ قنات مخصوص به نام در گنبد و قنات دیگری به نام بیشه که مشترک بین اهالی هنجن و روستای ولوجرد می‌باشد وهمچنین قنات کهق که ۰٫۸ آن متعلق به شرکت زراعی هنجن و ۰٫۲ آن متعلق به زمین‌های معروف به کهق می‌باشد البته لازم به ذکر است که این قنات در مجموع دارای ۰٫۱۰ می‌باشد یعنی هر ۱۰ روز ۸ شبانه روزش متعلق به شرکت زراعی هنجن و ۲ شبانه روزش متعلق به زمین‌های کهق می‌باشد.

منبع:ایمنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *