رانندگی در جاده کوهستانی

هیجان رانندگي در جاده کوهستاني

رانندگي در راه‌ها و جاده‌هاي کوهستاني مي‌تواند تجربه‌اي عالي و فوق‌العاده همراه با هيجان داشته باشد اما البته به دليل مشکلاتش احتمال خستگي افراد و به‌خصوص سايش و استهلاک وسيله نقليه هم هست. با اين حال در اين نوشتار راهنمايي‌هايي پيش‌رويتان گذاشته شده تا با استفاده از آن بتوانيد رانندگي لذتبخش‌تري در اين نواحي داشته باشيد.

۱-مطمئن شويد که ترمز، برف‌پاک‌کن و بخاري به‌خوبي کار مي‌کنند. پيش از حرکت به سمت اين نواحي حتما بايد مطمئن شويد که روغن ترمز و هيدروليک فرمان در سطحي مناسب قرار دارد و در غير اين‌صورت منبع آنها را از مايع مذکور پر کنيد. آب رادياتور را نيز بررسي کنيد و براي جلوگيري از جوش آوردن در سربالايي‌ها درون آن مايع ضديخ-ضدجوش بريزيد. به خاطر

بسپاريد ترمز گرفتن‌هاي مکرر در اين نواحي مي‌تواند باعث توليد گرماي بيش از حد و در نتيجه کاهش بهره‌وري آن شود. يک راه کاهش چنين وضعيتي آرامتر راندن است. علاوه‌بر اين پيش از حرکت حتما بايد ميزان باد تاير و کيفيت آج لاستيک‌ها بررسي شود.

۲-با سرعتي بيشتر از آنچه در شيب جاده کوهستاني مي‌توانيد بالا برويد، به سمت پايين حرکت نکنيد. در شيب‌هاي تند رو به پايين با دنده‌سنگين حرکت کنيد و تنها وقتي پايتان را روي پدال ترمز فشار دهيد که قصد تغيير دادن عدد دنده به دنده پايين‌تر را داريد. لازم است در اين نواحي در برابر وسوسه سرعت يا تماشاي مناظر به‌خصوص در جاده‌ها و راه‌هايي که گردش و پيچ در راه زياد است، مقاومت کنيد.

۳-هم در سرازيري که با دنده‌سنگين حرکت مي‌کنيد و هم به‌خصوص در سربالايي‌ها که فشار بيشتري به خودرو وارد مي‌شود، حواستان به آمپر دماسنج آب موتور باشد. اگر متوجه شديد رادياتور خودرو در آستانه جوش‌ آوردن است در محلي امن کنار جاده نگه داريد و به جاي خاموش کردن خودرو، بخاري آن را روشن کرده، اجازه دهيد سيستم گرمايشي درون خودرو به خنک‌شدن سريع‌تر آن کمک کند. اگرچه اين ترفند ممکن است

باعث کمي اذيت و آزار راننده يا سرنشينان شود اما اثر مفيدي بر کاهش دماي موتور دارد. همچنين در زماني که موتور اصطلاحا جوش‌آورده است به هيچ‌وجه درب رادياتور را باز نکنيد. اين کار باعث پاشيدن آب جوش با فشار بسيار زياد به اطراف مي‌شود و علاوه‌بر اينکه احتمال سوزاندن دست يا سر و صورت و بدنتان را افزايش مي‌دهد، اثري در خنک شدن موتور ندارد. مي‌توانيد همزمان و در حالي که پروانه پشت شبکه رادياتور در حال چرخش است، مقداري آب را آرام روي رادياتور بريزيد تا باعث خنک‌شدن سريع‌تر آب درون آن شويد.

۴-از خط وسط جاده تجاوز نکنيد. چه در مسيري مستقيم قرار گرفته باشيد و چه در قسمتي پر پيچ‌وخم، حواستان باشد که در سمت مخصوص به خودتان برانيد و نگذاريد خودرو به وسط جاده متمايل شود. معمولا رانندگان تمايل دارند در چنين نواحي پرپيچ‌وخمي که اغلب هم راهي باريک در دامنه کوه است،

براي جلوگيري از سقوط يا هر دليل ديگري، خودرو را در قسمت وسط جاده برانند. اين کار به‌شدت خطرناک‌تر از زماني است که در سمت حرکت مخصوص به خودتان در حرکتيد زيرا در صورت نزديک شدن خودرويي از سمت روبه‌رو رانندگان براي پيشگيري از تصادف مجبور مي‌شوند فرمان را بچرخانند تا به مسير اصلي حرکت در سمت قانوني جاده بازگردند و اين چرخش احتمال خارج شدن خودرو از توان کنترل را افزايش مي‌دهد و وضعيت را خطرناک‌تر مي‌کند.

۵-هميشه به خودرويي حق‌تقدم بدهيد که به سمت سربالايي حرکت مي‌کند. حتي اگر شما در سمت مخصوص به خود رانندگي مي‌کنيد اما از سمت بالا به
سراشيبي و سمت پايين کوهستان در حال حرکتيد، فرهنگ رانندگي را رعايت کنيد تا مشکلات کمتري در جاده‌هاي کوهستاني پديد آيد. يکي از اين فرهنگ‌‌هاي
اثرگذار بر کاهش خطر، تقدم قائل‌شدن براي حرکت خودروهايي است که به سمت

بالا حرکت مي‌کنند؛ به‌خصوص اگر اين خودروها وسايل نقليه سنگين باشند. عدم رعايت حق‌تقدم براي چنين خودروهايي به معناي افزايش احتمال توقف و تلاش بيشتر
براي حرکت دوباره است که کار را بسيار سخت مي‌کند. اين به افزايش ترافيک و راهبندان پشت وسيله مي‌انجامد و با افزايش راهبندان، مسير حرکت شما نيز بسته
خواهد شد.

۶-نه‌تنها سرعت بالا، حرکت کندتر از آنچه تابلوهاي راهنماي جاده نشان‌تان مي‌دهند نيز در اين نواحي خطرآفرين است. به جاي حرکت کندتر براي تماشاي مناظر يا دامنه
زيباي کوه در جايي مناسب توقف کنيد و از تماشاي طبيعت لذت ببريد. چنين رفتار و فرهنگي از پيش‌آمدن حوادث رانندگي در چنين جاهايي به‌خصوص وقتي خودروهاي
ديگري پشت‌سر شما حرکت مي‌کنند به‌شدت مي‌کاهد زيرا آنها براي کند راندن شما به دليل تماشاي طبيعت اطراف نياز به ترمز کردن بيشتر، کاهش سرعت و نهايتا سبقت گرفتن از وسيله نقليه شما پيدا نخواهند کرد و بدين‌گونه هم خودتان در ايمني خواهيد بود، هم رانندگان پشت‌سر و هم وسايل نقليه روبه‌رو. در حين حرکت با سرعت معمول نيز وقتي خودرويي پشت‌سر شما قرار مي‌گيرد که تمايل به سبقت گرفتن دارد، اندکي از سمت راست برانيد تا راننده بتواند راحت‌تر سبقت بگيرد و بار کلي ترافيک راه کاهش يابد.

۷-اگر در مسيرهاي کوهستاني حرکت مي‌کنيد چهار قانون را رعايت کنيد: اول، از شرايط آب‌وهوا و وضعيت جاده اطلاعاتي به‌دست آوريد که ممکن است بر رانندگي شما اثر بگذارد. دوم، سطوح غيرآسفالت به‌طور زيادي چسبندگي يا به بيان بهتر، اصطکاک کمتري با چرخ‌هاي خودروي شما دارند، بنابراين سرعت‌تان را کمتر کنيد و انحناي بيشتري را براي حرکت خود در اين جاده‌ها در نظر بگيريد. سوم، حتما به کساني اطلاع دهيد که از چه مسيري عبور مي‌کنيد و حدودا چه زماني منتظر بازگشت يا رسيدن شما باشند تا در صورت بروز مشکل بتوانيد از کمک آنها بهره‌مند شويد. چهارم، آب آشاميدني و مايعات به مقدار کافي همراه داشته باشيد چون در اين نواحي به دليل ارتفاع زياد از سطح دريا، هيدراتاسيون بدن دچار مشکل خواهد شد و نرسيدن آب کافي به سطح هوشياري شما اثر کاهشي خواهد گذاشت.

منبع:توریسم پرس

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *