گردشگری-چین

وقتی ۶۰۰ میلیون نفر به تعطیلات می‌روند

ابعاد آنچه این ‌روزها در چین می‌گذرد، به سختی قابل تصور است. مردم چین به مناسبت روز ملی این کشور یک هفته را در تعطیلات به سر می‌برند. نزدیک به ۶۰۰ میلیون نفر در حال جابجایی و سفرند.

مردم چین از روز اول اکتبر، روز ملی این کشور، به مدت یک هفته تعطیلات دارند. در روز اول اکتبر تأسیس جمهوری خلق چین توسط مائو تسه تونگ در سال ۱۹۴۹ جشن گرفته می‌شود.

در جشن‌هایی که به مناسبت روز ملی چین برگزار می‌شود، چهره‌ شهرهای این کشور با آذین‌بندی‌ها تغییر می‌کند. کارخانه‌ها، مراکز تولیدی و شرکت‌ها به مدت یک هفته به طور رسمی تعطیل هستند.

شمار عظیم مسافران باعث ایجاد ترافیکی سنگین در جاده‌های چین شد. جاده‌های مملو از اتومبیل و ساعت‌ها انتظار در راه‌بندان‌ها حاصل حرکت موج میلیونی گردشگران بود.

امسال تنها در روز اول تعطیلات ۱۴ میلیون نفر عازم سفر شدند. راه‌آهن سراسری چین ۵۰۰ قطار ویژه برای جابجایی مسافران به برنامه معمولی حرکت قطارها افزود.

بنا بر تخمین منابع رسمی ۶۰۰ میلیون نفر (نیمی از جمعیت چین) از فرصت این تعطیلات استفاده کرده و به گردشگری می‌پردازند.

می‌توان گفت که بخش‌هایی از جمعیت شهرهای بزرگی چون پکن و شانگهای تعویض شدند. ساکنان این شهرها برای دیدار مناطق دیگر کشور از این شهرها خارج و ساکنان دیگر شهرها برای دیدن پایتخت یا آسمان‌خراش‌های شانگهای روانه این ‌شهرها شدند. (عکس از گردشگران در شانگهای)

با آغاز “هفته طلایی”، نامی که چینی‌ها بر این روزهای تعطیل نهاده‌اند، بسیاری عازم کشورهایی چون کره جنوبی، تایلند و ژاپن می‌شوند. (عکس: توریست‌های چینی در لباس سنتی کره‌ای‌ها در سئول)

بیشتر مردم چین اما در کشورشان به سیر و سیاحت می‌پردازند و به همین دلیل کمتر نقطه‌ای ‌دیدنی وجود دارد که مورد بازدید گردشگران بومی قرار نگیرد. (عکس: ترافیک سنگین بر روی دیوار چین)

جزیره ماکائو که زمانی مستعمره پرتغال بود و در ۲۰ دسامبر سال ۱۹۹۹ دوباره به چین پیوست یکی از مناطق مورد علاقه چینی‌هاست. ۹۰ درصد اقتصاد ماکائو وابسته به درآمد کازینوها و دیگر تفریحات حاشیه‌ای قمار است. در سال ۲۰۱۲ سود قمارخانه‌های ماکائو بالغ بر ۳۸ میلیارد دلار بود؛ در مقایسه، سود قمارخانه‌های لاس‌وگاس در همان سال تنها ۶ میلیارد دلار بود.

در روزهای تعطیلات برنامه‌های متنوعی برای شهروندان برگزار می‌شود.

بر روی کوه “هاو شان” (عکس) به علت توفان و از کار افتادن تله‌ کابین ۵۰۰ نفر بدام افتادند و مجبور شدند شب را در آنجا بگذرانند.

روزنامه “خلق” در شماره روز سه شنبه (۴ اکتبر/ ۱۳ مهر) خود نوشت: «تنها طی ۲ ساعت ۲۰ هزار کارت ورودی به شهر ممنوعه به فروش رفته است.»

دولت چین برای نخستین بار در سال ۱۹۹۹ بود که یک هفته را به مناسبت روز ملی این کشور تعطیل اعلام کرد. در آن زمان تنها ۲۸ میلیون نفر از این فرصت استفاده کردند.

هدف از اعلام یک هفته تعطیلی نه استراحت مردم، بلکه به گردش درآوردن چرخ‌های بازار داخلی بود، چون مردم در این یک هفته مبلغ زیادی از درآمد و پس‌انداز خود را صرف خرید بلیط‌های ورودی، اقامت در هتل، صرف غذا در رستوران و امثال آن می‌کنند.

بنا بر ارزیابی متخصصان اقتصادی در چین، چرخش مالی حاصل از این تعطیلات بالغ بر ۶۵ میلیارد یورو خواهد بود.

موفقیت “هفته طلایی” از آغاز اعلام آن به حدی بود که دولت چین در سال ۲۰۰۶ تصمیم گرفت یک هفته دیگر را هم از اول ماه مه به مناسبت روز کارگر تعطیل اعلام کند. اما در سال ۲۰۰۸ جشن روز کارگر به تعطیلی در همان روز اول ماه مه محدود شد.

علاوه بر چرخش مالی ۶۵ میلیارد یورویی حاصل از این تعطیلات، چین با مازاد تولید در برخی از صنایع و بازار‌ها مانند سیمان و فولاد نیز روبرو است که این تعطیلات می‌تواند تا حدی از “فشار تولید” بکاهد.

منبع:دویچه وله

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *