وقف‌نامه قنات سرچشمه

وقف‌نامه قنات سرچشمه در فهرست آثار ملی جای گرفت

مسئول امور موزه‌های استان زنجان گفت: وقف‌نامه قنات سرچشمه، بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین قنات زنجان در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

به گزارش ایسنا، به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان زنجان، پرستو قاسمی افزود: وقف‌نامه خطی حاج عبدالحسین تاجر زنجانی، بزرگ خاندان خطیبی‌های زنجان مربوط به قنات سرچشمه که قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین قنات زنجان در دوره قاجار است، در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

وی ادامه داد: این وقف‌نامه به سال ۱۲۹۴ هجری‌قمری نوشته شده و هم‌اکنون در اختیار بازماندگان وی قرار دارد.

این مسئول در خصوص این قنات و وقف‌نامه آن، اظهار کرد: این سند تاریخی با مرکب مشکی بر روی کاغذ کاهی رنگ در ابعاد ۳۳×۴۳ سانتی‌متر با خط شکسته نستعلیق به سال ۱۲۹۴ هجری‌قمری دوره حکومتی ناصرالدین شاه قاجار در خصوص وقف‌نامه قنات سرچشمه است.

این قنات دارای ۳۳ حلقه چاه دایر، ۱۴۱ حلقه چاه بایر خشکه، مبداء آن در اراضی قریه دیزج و مظهر آن در داخل شهر محله معروف به شکرالله میرزا بوده است. سند مزبور در ۳۶ سطر نوشته شده و ۲۶ نفر شاهد بر آن مهر زده‌اند. پشت سند هم مهر عبدالحسین که بانی و صاحب قنات بوده، دیده می‌شود با توجه به وقف نامه موجود حاج عبدالحسین شش‌دانگ قنات مشهور به قنات سرچشمه را وقف بر مصارف معینه (عام) کرده است.

گفتنی است، آثار ثبت شده تحت حمایت قانونی وزارت میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در خصوص خدمات کارشناسی، اقدامات مرمتی و حفاظتی و برگزاری نمایشگاه‌های داخلی و خارجی قرار می‌گیرند.

منبع خبر:ایسنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *