دره اژدها

پلِ معلق دره اژدها معلق ماند!

پاییز سال گذشته بود که یک شرکت سرمایه گذاری که تاکنون مجری و سازنده تعدادی از پل های معلق در ایران بوده، تصمیم گرفت اولین پل معلق غرب کشور را در کرمانشاه و بر روی دره اژدها در کنار آبشار پیران واقع در شهرستان دالاهو احداث کند.

زمانی که این شرکت سرمایه گذاری تصمیم خود را به مسئولین استان اعلام کرد، استاندار سابق کرمانشاه با اعلام حمایت از این پروژه خواستار اجرایی شدن آن شد و دستور صدور مجوزهای لازم را به دستگاه های ذیربط داد.

طبق برنامه قرار بود فاز اول این این پروژه با ارتفاع ۲۵۰ متر ظرف مدت یک‌سال با اعتبار حدود ۱۰۰ میلیارد تومان که ۸۵ میلیارد تومان آن آورده سرمایه گذار و ۱۵ میلیارد تومان هم تسهیلات اعطایی بود به پایان برسد و زمینه اشتغال مستقیم و غیرمستقیم افراد زیادی را فراهم کند و به گردشگری منطقه هم رونق بدهد.

علیرغم همه برنامه ریزی های انجام شده و مجوزهای صادره، اما این پروژه هم به سرنوشت بسیاری از پروژه های دیگر استان دچار شد و به سرانجام نرسید، اما با این تفاوت که این بار نه مسئولین، بلکه مردم سرمایه گذار را فراری دادند.

آنطور که رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان دالاهو می گوید: اهالی روستای ژالگه نتوانستند با سرمایه گذار این پروژه کنار بیایند و اجازه اجرایی شدن پروژه را ندادند.

شهرام علی یاری در گفت و گو با ایسنا، در این خصوص بیشتر توضیح داد و گفت: زمانی که سرمایه گذار برای اجرای پروژه به منطقه آمد، اهالی روستا عنوان کردند که زمین متعلق به آنهاست و سرمایه گذار حق ندارد داخل زمین آنها پروژه احداث کند.

وی ادامه داد: باتوجه به اینکه مردم این روستا کارت مرتع داری داشتند که به نوعی به آنها حق مالکیت می داد، برای همین اعلام مالکیت کردند و مانع اجرایی شدن این پروژه شدند.

رئیس میراث فرهنگی شهرستان دالاهو تصریح کرد: سرمایه گذار پروژه حتی به مردم روستا پیشنهاد داد که بصورت مشارکتی کار کنند، یعنی آنها نیز با تشکیل یک تعاونی در اجرای این پروژه مشارکت داشته باشند تا ۵۰ درصد سهم آن متعلق به آنها باشد، اما بازهم قبول نکردند.

علی یاری با بیان اینکه اجرایی شدن این پروژه می توانست به رونق دو چندان گردشگری و اقتصاد منطقه کمک کند، افزود: علاوه بر جذابیتی که این پل معلق که یکی از مرتفع ترین و منحصربفردترین پل های معلق خاورمیانه بود می توانست برای گردشگران به همراه داشته باشد، راه اندازی واحدهای بوم گردی، فروشگاه های صنایع دستی و … نیز به اشتغالزایی و رونق اقتصاد این منطقه کمک می کرد.

وی اظهار امیدواری کرد، مردم محلی با درک اهمیت اجرای این پروژه، با احداث آن در آینده موافقت کنند، چراکه دره اژدها بهترین موقعیت را برای اجرای چنین پروژه ای دارد.

منبع: ایسنا

مرتبط:

ثبت “دالاهو” به عنوان شهر ملی تنبور به کجا رسید؟

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *