برنزهای بنین

پیشنهاد اهدای آثار هنری در ازای استرداد برنزهای بنین

گروهی از هنرمندان نیجریه‌ای برای ترغیب موزه بریتانیا به استرداد برنزهای بنین مجموعه‌ای از آثار هنری را به این موزه پیشنهاد داده‌اند.

به نقل از رویترز، گروهی از هنرمندان «شهر بنین» واقع در نیجریه در راستای تشویق موزه بریتانیا به استرداد آثار تاریخی ارزشمند مشهور به «برنزهای بنین» که در سال ۱۸۹۷ توسط سربازان بریتانیا از «بنین» غارت شده‌اند، مجموعه‌ای از آثار هنری را به عنوان هدیه به این موزه پیشنهاد داده‌اند.

این آثار تاریخی برنزی که زمانی در «پادشاهی بنین» خلق شده‌اند، از نفیس‌ترین و مهم‌ترین آثار فرهنگی و تاریخی آفریقا شناخته می‌شوند. موزه‌های اروپایی که از این آثار نگهداری می‌کنند سال‌ها است که مورد انتقاد قرار گرفته‌اند.

گروه هنرمندانی که اخیرا برای مورد توجه قرار دادن اهمیت استرداد این آثار به میدان آمده‌اند، قصد دارند مجموعه‌ای از آثار هنر معاصر را که فرهنگ امروزی «شهر بنین» را به نمایش می‌گذارند و عاری از تاریخچه مرتبط با غارت و سرقت هستند به موزه بریتانیا اهدا کنند.

آثار هنری پیشنهادی که در جریان مراسمی در «شهر بنین» از آن‌ها رونمایی شد، یک لوح دو متر در دو متر برنزی را که بر روی آن رویدادهای تاریخی بنین حکاکی شده است نیز شامل می‌شود.

نماینده این گروه از هنرمندان که در ماه جاری به لندن سفر کرده است اعلام کرد با مدیران بخش آفریقای موزه بریتانیا ملاقات داشته است.

با این‌که آلمان اعلام کرده است قصد دارد «برنزهای بنین» را از موزه‌های این کشور به نیجریه بازگرداند، اما مسئله استرداد این آثار از موزه بریتانیا که خانه بزرگ‌ترین و مهم‌ترین مجموعه برنزهای بنین است همچنان بحث‌برانگیز است.

منبع: ایسنا

مرتبط:

استرداد برنز بنین توسط یک دانشگاه اسکاتلندی

آلمان برنزهای بنین را بازمی‌گرداند

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *