اکسپو دبی

چرا به پاویون ایران در اکسپو دبی راهنما فرستاده شد؟

معاون گردشگری از اعزام راهنمایان گردشگری به اکسپو دبی برای مدیریت بازدیدکنندگان و معرفی ظرفیت‌های ایران خبر داد.

محمدجهانشاهی، مشاور معاونت گردشگری گفت: حضور راهنمایان گردشگری در پاویون ایران در اکسپو ۲۰۲۰ دبی، پس از ارزیابی‌های اولیه و گزارش کارشناسان مبتنی بر نیازی که احساس شد، اتفاق افتاده است. جمع‌بندی بررسی‌ها از وضعیت حاکم در پاویون ایران، بر این بود که راهنمایان با توجه به مهارت‌های حرفه‌ای، ‌تجربه و شناختی که از چنین فضاهایی دارند می‌توانند به کیفیت‌بخشی پاویون کمک کنند و به مدیریت بازدیدکنندگان و معرفی ظرفیت‌های ایران بپردازند.

او افزود: این راهنماها که هر ماه در دو گروه سه‌نفره به اکسپو اعزام خواهند شد، براساس معیارها و شاخص‌هایی از جمله تسلط به زبان عربی و انگلیسی و حسن سابقه، انتخاب شده‌اند.  این ریتم به صورت منظم تا پایان اکسپو که تا فروردین‌ماه ۱۴۰۱ برپا خواهد بود، ‌ادامه دارد.

جهانشاهی همچنین گفت: ابزارهایی در اختیار این راهنمایان قرار گرفته که تولید محتوای دیجیتال شده و بازدیدکنندگان با استفاده از عینک‌های سه‌بعدی به صورت مجازی می‌توانند جاذبه‌های ایران را تماشا کنند.

در صفحه رسمی علی‌اصغر شالبافیان، ‌ معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در اینستاگرام نیز نوشته شده است: «در روزهای آغازین افتتاح نمایشگاه اکسپو به دبی سفر کردم. یکی از مواردی که در این رویداد مهم بین‌المللی مورد توجهم قرار گرفت محوطه حضور و بازدید از غرفه کشورها بود. به گونه‌ای که چند نفر در ورودی غرفه مورد نظر حضور می‌یافتند و با توضیحان و هدایت راهنمایان آموزش دیده و تخصصی به بخش‌های مختلف غرفه مورد نظر هدایت می‌شدند. تصمیم گرفتم این روش بازدید هدفمند را در پاویون جمهوری اسلامی ایران اجرا کنم.

با توجه به این‌که اولین بخش غرفه کشورمان به صنعت گردشگری اختصاص یافته است، نخستن گروه از راهنمایان گردشگری مسلط به دو زبان انگلیسی و عربی را به اکسپو اعزام کردیم تا ضمن معرفی جاذبه‌ها و ظرفیت‌های گردشگری کشور، راهنمایی و هدایت بازدیدکنندگان در طول مدت شش ماه برگزاری این نمایشگاه در سطح شایسته‌ای انجام شود.»

اکسپو که پس از المپیک و جام جهانی فوتبال، از بزرگ‌ترین رویدادهای جهان شناخته می‌شود، قرار بود سال ۲۰۲۰ در دبی برگزار شود، اما کرونا آن را تا یک سال به عقب انداخت. آغاز این رویداد اول اکتبر ۲۰۲۱ بود که تا ۳۱ مارس ۲۰۲۲ برابر با نهم فروردین ۱۴۰۱ ادامه خواهد داشت.

پاویون ایران با وجود آن‌که از نظر طراحی و معماری مورد توجه واقع شده، اما محتوا و شکل اجرای آن تا کنون مورد انتقاد بوده است. بسیاری از بازدیدکنندگان اکسپو، کارشناسان و حتی متولیان بر این عقیده‌اند، ‌پاویون ایران نه تنها فهم درستی از شعار اکسپو نداشته و در گذشته و حال حاضر درجا زده و تصویری از آینده خلق نکرده که در روایت خود تا کنون، ناکام و ناموفق بوده است و بازدیدکنندگان آن سرگردان و بی‌هدف هستند. شعار امسال اکسپو، «پیوند ذهن‌ها، خلق آینده» است. ایران هم با روایتی از شهرزاد قصه‌گو و با شعار «ایران؛ تمدن کهن و استوار تنوع اقوام و میزبان ملت‌ها» در پاویونی به وسعت ۲۰۱۴ متر حاضر شده است.

اعزام راهنمایان گردشگری به اکسپو نیز به رغم نیازی که متولی گردشگری احساس کرده، اما با انتقادهایی روبه‌رو شده است. برخی از فعالان گردشگری به ایسنا گفته‌اند:‌ رکود دوساله گردشگری در دنیا و بسته بودن مرزهای ایران به مدت یک سال، به بازیابی بازارهای گردشگری نیاز دارد و اکسسپو فرصتی است برای تغییر ذهنیت‌ها، بنابراین ضرورت دارد برای حضور و مذاکرات  دوجانبه بازیگران اصلی گردشگری که در بازارسازی و بازاریابی نقش دارند، در پاویون ایران فرصت و فضایی فراهم شود.

منبع: ایسنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *