خانه‌ی-فرخی-یزدی

چرا در خانه‌ی فرخی یزدی دوباره بسته شد؟

بسته شدن در خانه‌موزه‌ی فرخی یزدی روزنامه‌نگار و شاعر لب‌دوخته‌ی یزدی در حالی که چندی از گشایش آن پس از سال‌ها می‌گذرد، گلایه‌هایی را به دنبال داشته ولی میراث‌فرهنگی می‌گوید: برای این خانه طرحی گردشگری به صورت دائمی داریم.

مرمت و احیای خانه تاریخی و فاخر فرخی یزدی پس از گذشت ۱۰ سال و بازگشایی آن همزمان با سالروز شهادت این روزنامه‌نگار آزادی‌خواه، اتفاق میمون و مبارکی برای جامعه ادیب، فرهیخته و فرهنگی یزد بود اما دیری نپایید که بنا به دلایلی مجدداً در این خانه‌ی تاریخی به روی گردشگران و علاقمندان بسته شد و همین موضوع گلایه‌هایی را به همراه داشت.

دکتر «محمود رشیقی فیروزآبادی» چشم پزشک یزدی ساکن تهران که از اعضای هیات مدیره خانه فرخی یزدی است، در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا راجع به این موضوع می‌گوید: تعطیلی و توقف فعالیت خانه فرخی یزدی بنا به پیشنهاد اداره کل میراث فرهنگی استان و به منظور برخورداری این خانه ارزشمند از طرح دائمی گردشگری و دارای جنبه اقتصادی برای تامین هزینه‌های این مکان، اتفاق افتاد.

وی اضافه می‌کند: فعالیت این مکان با محورهای فرهنگی، ادبی و مطبوعاتی قطعاً با ارائه و پذیرش طرحی مناسب مجدداً از سر گرفته خواهد شد.

البته «حسین مسرت» پژوهشگر یزدی و دیگر عضو هیات مدیره خانه‌ی فرخی از بسته شدن این مجموعه گلایه و اظهار می‌کند: درهای این مجموعه باید به روی علاقمندان و گردشگران باز شود.

وی به ضرورت تعجیل در انتخاب طرح مناسب برای این مجموعه از سوی میراث فرهنگی تاکید و بیان می‌کند: در حال حاضر مراجعات زیادی به این مجموعه دارند ولی با بسته بودن این مکان که چندی پیش افتتاح شده، مواجه می‌شوند و لازم است که این مکان به صورا دائمی گشایش یابد.

اما «سیدمصطفی فاطمی» مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یزد با اعلام این که این مکان تاریخی به روی تورها، گردشگران و علاقمندان به بازدید از آن گشوده است، به خبرنگار ایسنا می‌گوید: این مجموعه نیازمند طرحی جامع و و دائمی است و پیشنهاد ارائه طرح نیز به اعضای هیات مدیره و سایر هنرمندان و علاقمندان و سرمایه‌گذاران داده شد.

وی اعلام می‌کند: جلسه بررسی طرح‌های ارائه شده در هفته‌ آتی با حضور اعضای هیات مدیره به منظور تصمیم نهایی برگزار و طرح مورد نظر با برنامه‌ای مشخص در راستای بازگشایی کامل و دائمی این مجموعه به روی گردشگران، هنرمندان، فرهنگیان و فعالان ادبی و عموم مردم اجرایی می‌شود.

این مسئول خانه‌موزه‌ی فرخی را بخشی از محور گردشگری ادبی شهر جهانی یزد معرفی می‌کند و می‌گوید: این خانه‌ی تاریخی بخشی از محور گردشگری ادبی شهر با عنوان فرخی یزدی است و این ظرفیت غنی مورد استفاده گردشگران قرار خواهد گرفت.

فاطمی در ادامه یزد را مهد پرورش شعرای بزرگ و صاحب سبک ایران می‌خواند و عنوان می‌کند: یزد مهد شعرای بزرگی همچون وحشی بافقی، ریاضی یزدی، شارق یزدی، غیاث الدین نقش‌بند، مجد همگر، جیحون و سیحون است که در این نوع گردشگری علاوه بر معرفی آنها، محورهایی برای گردشگری ادبی نیز تعریف خواهد شد.

وی در رابطه با محور گردشگری فرخی در یزد نیز تصریح می‌کند: مسیر این محور گردشگری شامل خانه فرخی یزدی در محله گازرگاه، دارالحکومه(اداره کل میراث فرهنگی) به عنوان محل محاکمه و دوخته شدن دهان این شاعر و زندان شهربانی که محل زندانی شدن وی است، خواهد بود.

مدیر کل میراث فرهنگی یزد در پایان نیز تاکید می‌کند: مجموعه خانه‌موزه‌ی فرخی یزدی که از سوی «رضا سخندان» عموزاده این شاعر و آزادیخواه یزدی به اداره کل میراث فرهنگی واگذار شده و به زودی با طرح جدید و به صورت دائمی فعالیت خود را از سر خواهد گرفت.

منبع:ایسنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *