تورهای بدون مجوز

چرا نباید به تورهای بدون مجوز اعتماد کرد؟

صنعت گردشگری ایران یکی از صنایع بسیار گسترده و با سابقه در کشور محسوب می‌شود که در سال‌های گذشته با فراز و نشیب‌های بسیاری دست‌ و پنجه نرم کرده، متأسفانه ورود غیرقانونی افراد سودجو و تورهای بدون مجوز در این عرصه ضربات مهلکی را به بدنه‌ی این صنعت وارد کرده است.

خرید از فروشندگان خدمات سفر و همچنین تور گردانان و تورهای بدون مجوز در حال فعالیت هستند، مشکلاتی را برای مسافران و به‌تبع آن برای صنعت گردشگری ایجاد می‌کند که اشاره به آنها خالی از لطف نیست.

امروزه اگر برای انتخاب و رزرو یک تور مسافرتی اعم از تورهای داخلی و خارجی به‌ویژه تورهای گروهی طبیعت‌گردی سری به اینترنت و فضای مجازی بزنید با پیشنهادات فراوانی از طرف افرادی مواجه خواهید شد که هیچ مجوزی برای فروش و اجرای تور ندارند.

وب‌سایت‌های درج آگهی پربازدیدی که هر فردی بدون اطلاعات هویتی توانایی درج آگهی تور در آن دارد، همان‌طور شبکه‌های مجازی مانند تلگرام و اینستاگرام به ویترین کار افرادی تبدیل‌ شده که واقعا پشت پرده کار این افراد مشخص نیست.

افرادی که غالبا خود را لیدرهای دارای مجوز معرفی و در این فضاها به تبلیغ فعالیت‌های خود مانند رزرو هتل و تورهای داخلی و خارجی و حتی اجرای تورهای گروهی می‌پردازند و تمام مجوز و نشانی دفتر و دستکشان در یک شماره تلفن همراه خلاصه می‌شود.

این‌گونه افراد هیچ‌گونه تعهد قانونی به نهادهای نظارتی نداشته و حتی اجرای تورهای بدون مجوز آنها غیرقانونی بوده و در هر مقطعی قابل جلوگیری می‌باشد.

متأسفانه این چشم‌پوشی‌ها در مواردی باعث عدم اجرای صحیح تعهدات و زمینه‌ای برای سو استفاده افراد سودجو شده که خسارات مالی و جانی آن متوجه مسافران فریب‌خورده بوده و در نهایت عدم اطمینان عمومی بر ساز و کار صنعت گردشگری را به وجود می‌آورد.

از طرفی آژانس‌های مسافرتی که مجوزهای لازم برای فروش و اجرای این خدمات را چه‌بسا با زمینه و توانایی ارائه با کیفیت بسیار بالاتری را دارند از گزند این افراد سودجو در امان نیستند چرا که این افراد با نادیده گرفتن کیفیت خدمات و با آگاهی بر آن که یکسری از آپشن‌های اعلام‌ شده در هنگام ثبت‌نام تبلیغاتی بوده و قصد بر اجرای آن را ندارند و قرارهم  نیست به خاطر آن به نهادی پاسخگو باشند.

قیمت‌هایی را ارائه می‌دهند که برای افراد آگاه به این کار پرواضح غیرقابل اجرا و غیرقابل‌ باور است؛ اما متأسفانه این اختلاف قیمت‌ها برای عموم مردم باورپذیر بوده و خیلی‌ها را با قصد ثبت‌نام در تورهای گردشگری خور را در دام تورهایی که این افراد سوجود پهن کرده‌اند، می‌اندازند.

این موضوع دغدغه همیشگی تمامی مدیران آژانس‌ها بوده و همواره از مردم می‌خواهند که در هنگام ثبت‌نام تور از داشتن مجوز ارائه کننه خدمات اطمینان حاصل کنند. این موضوع مهم به‌ویژه در شراط بحرانی باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

برای مثال شیوع بیماری ویروسی کرونا قبل از نوروز ۹۹ باعث لغو تمامی تورهای مسافرتی در ایام نوروز شد. با وجود وارد شدن خسارات بسیار سنگین به آژانس‌های مسافرتی، همه‌ی آنها موظف به بازگردانی وجوه ثبت‌نامی شدند که متأسفانه این دستورالعمل برای سودجویان بدون مجوز اهمیت چندانی نداشت.

معمولا مسیرهایی که تعداد مسافر بیشتری دارند، بیشتر مورد توجه این دست افراد سودجو قرار می‌گیرند. با اعمال محدودیت‌های ناشی از ویروس کرونا در مرزهای کشورهای خارجی، تورهای داخلی و طبیعت‌گردی مورد توجه بیشتری قرار گرفته‌اند.

در مسیرهای خارجی نیز احتمالا تور باکو و تور استانبول زودتر به رونق گذشته بازخواهد گشت؛ بنابراین در خرید این تورها باید بیشتر مراقب بود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *