چشمه‌های آبگرم استان سمنان

چشمه‌های آبگرم استان سمنان؛ ظرفیتی که مورد کم توجهی قرار گرفته است

چشمه‌های آبگرم استان سمنان ظرفیت گردشگری قابل توجهی است که مغفول مانده و می‌توان با ایجاد زیرساخت‌های لازم در این بخش به جذب گردشگر کمک کرد.

استان سمنان سرشار از ظرفیت‌های گردشگری جذابی است که متأسفانه بسیاری از آن‌ها مورد غفلت واقع شده‌اند.

blank

از جاده‌های این استان در طول سال میلیون‌ها نفر از هم‌وطنانمان در حال عبور هستند که اگر از این ظرفیت و موقعیت بسیار مناسب بهتر از این‌ها استفاده می‌شد؛ حالا نباید سخن از غفلت‌ها در حوزه گردشگری به میان می‌آمد.

چشمه‌های آبگرم موجود در استان سمنان یکی از ظرفیت‌های مغفول و کمتر شناخته‌شده در حوزه مقاصد گردشگری جذاب است که نیاز ضروری به ایجاد زیرساخت‌های لازم دارد؛ چشمه‌هایی که می‌توان علاوه بر استفاده از خواص درمانی بی‌نظیر آن در رونق اقتصاد استان نیز از آن‌ها بهره‌های فراوان برد.

blank

در این مجال به معرفی یکی از چندین چشمه‌های آبگرم استان سمنان می‌پردازیم.

یکی از چشمه‌های آب گرم استان سمنان در ۱۰ کیلومتری شمال شرقی روستای افتر در شهرستان سرخه در ارتفاع ۱۳۹۶ متری از سطح دریا واقع‌شده است.

چشمه‌های بزرگ این منطقه که از گذشته دارای استخرهایی با عمق و ظرفیت کم است را مراد آب، گرآب، قلنج و آب سرد نام نهاده‌اند.

از نظر شیمیایی، آب این منطقه گوگردی است که علاوه بر خاصیت تفریحی و تفرجی برای درمان بعضی از امراض پوستی و رماتیسمی، همه‌ساله در تابستان، اوایل بهار و پاییز مورداستفاده گردشگران قرار می‌گیرد. آب این چشمه‌ها در کشاورزی منبع خوبی برای کشت حبوبات محسوب می‌شود.

blank

در محل آب گرم آثار چند قلعه قدیمی نیز وجود دارد که مردم منطقه معتقدند این قلعه‌ها متعلق به دوران قبل از اسلام است.

ازلحاظ مطالعات زمین‌شناختی این منطقه زمینه مناسبی برای محققین علوم محیطی فراهم آورده است.

وجود فسیل‌های زیاد به‌ویژه فسیل دوکفه‌ای بیانگر این نکته است که این منطقه در دوران زمین‌شناسی در کف دریا واقع بوده است.

ارتفاعات شمالی منطقه، مرکب از سنگ‌آهک، کنگلومرای، ماسه‌سنگ و توف سبزرنگ مربوط به دوره سنوزوئیک (پالئوژن، ائوسن) است. ارتفاعات شرقی، از نوع تشکیلات فجن و از نظر سنگ‌شناسی شامل ماسه، سنگ آهکی و کنگلومرای است.

blank

روند غالب چین‌خوردگی‌ها، گسل‌ها و امتداد لایه‌ها در جهت شمال شرقی و جنوب غربی است.

 قدیمی‌ترین سازند منطقه، سازند الیکا متعلق به دوران تریاس است و به دنبال آن سازندهای شمشک، لار، فجن، قرمز بالایی و نیز نهشته‌های عهد حاضر قرار گرفته‌اند.

فعالیت آتش‌فشانی در منطقه محدود بوده و چشمه‌های آبگرم، تحت تأثیر گسل‌های منطقه و نفوذ آب در عمق زمین به وجود آمده‌اند که براثر حرارت از شکاف‌ها و مجاری موجود، بالا آمده و به شکل آب‌های معدنی به سطح زمین می‌رسند. آثار فرسایشی زیبا، تنوع رنگی رسوبات و رخنمون سطح دگرشیبی لایه‌های رسوبی از جاذبه‌های مسیر آبگرم محسوب می‌شود.

منطقه آبگرم علاوه بر خواص درمانی آب آن (گردشگری سلامت) دارای جاذبه‌های فرعی نظیر وجود ارتفاعات برای علاقه‌مندان به کوهنوردی و صخره‌نوردی (گردشگری ورزشی) و نیز وجود گونه‌های گیاهی و جانوری همچون دسته‌های کبک و تیهو در مجاورت مسیل (بیوتوریسم) و چشم‌انداز مناظر کوهستان، دره، مسیر آبرو، سازندهای متعدد زمین‌شناسی و آثار فرسایش زیبا با تنوع رنگ رسوبات و سطوح دگر شیب (ژئوتوریسم) است.

بنابراین به مسافرینی که علاقه‌مند به چشمه‌های آب گرم و خواص تفرجی و درمانی آن هستند توصیه می‌شود سری به آب گرم افتر در شهرستان سرخه بزنند.

باید تلاش شود ظرفیت‌های بکر، جذاب و بی‌نظیر استان سمنان به هم‌وطنانمان در دیگر استان‌های کشور معرفی شوند.

برخی استان‌های شناخته‌شده در کشور در حوزه گردشگری به سبب توجهی که از گذشته‌های دور به این حوزه داشته‌اند؛ حالا سود عاید از آن را در توسعه روزافزون استانشان هزینه می‌کنند؛ بنابراین لازم است متولیان امر در استان سمنان نیز تدابیر ویژه‌ای در حوزه بهره‌گیری از ظرفیت حوزه گردشگری اتخاذ کنند.

منبع:تسنیم

blank

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *