چهارمحال و بختیاری

چهارمحال و بختیاری مقصد طبیعت‌گردی ایران می‌شود

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری با تاکید بر اینکه «تقاضایمان این است که دستگاه‌های مختلف، همکاری‌شان را با میراث فرهنگی بیشتر کنند و از بروکراسی اداری برای سرمایه‌گذاران کاسته و پروسه دریافت مجوزها را تسهیل کنند.» گفت: به منظور تسهیل کار افرادی که می‌خواهند در زمینه گردشگری سرمایه‌گذاری کنند، در سازمان میراث فرهنگی سامانه‌هایی را طراحی کرده‌ایم اما صدور مجوزها نیاز به استعلام از برخی نهادهای دیگر هم دارد که متاسفانه اغلب یا با محدودیت‌هایی مواجه است یا اعلام نتیجه بسیار زمان‌بر می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری با اشاره به برنامه‌ریزی‌هایی که برای سال ۱۴۰۰ در پیش دارد، اجرای آنها را وابسته به میزان اعتباری توصیف کرد که در شورای برنامه‌ریزی استان مصوب شود.

«مهرداد جوادی» با بیان اینکه در سال جاری، مرمت بناهایی که در حالت اضطرار هستند در اولویت قرار دارند و اعتباری اضطراری برای آنها کنار گذاشته می‌شود، گفت: علاوه بر مرمت‌های اضطراری که در طول سال خواهیم داشت، سعی‌مان بر این است که برای بناهای شاخص، طرح مرمت تهیه کنیم و بر اساس آنها، مرمت اساسی را شروع کنیم.

او همچنین از همکاری با دستگاه‌هایی خبر داد که بناهای تاریخی را در تملک دارند و گفت: سال ۹۸ هیات وزیران مصوبه‌ای را ابلاغ کرد مبنی بر اینکه هر نهادی که بنایی ثبتی را در اختیار دارد باید هزینه مرمتش را در بودجه سالانه کنار بگذارد که البته اجرای طرح مرمتی با نظر کارشناسی میراث فرهنگی خواهد بود که در این زمینه اعلام آمادگی خود را به نهادهای مختلف اعلام کرده‌ایم.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری یادآور شد: همچنین به دنبال این هستیم تا بناهایی را که در اختیارمان است برون‌سپاری کرده و به بخش خصوصی واگذار کنیم تا کاربری‌های متنوعی به آنها داده شود. ضمن اینکه با توجه به محدودیت‌های اعتباری دستگاه‌های دولتی، به مرمت و نگهداری این بناها کمک می‌شود.

جوادی خاطرنشان کرد: در گردشگری هم دنبال این هستیم که تا جای ممکن زیرساخت‌های لازم را برای مناطق نمونه گردشگری‌مان فراهم کنیم. و همین‌طور مردم را ترغیب کنیم به سمت سرمایه‌گذاری‌های خردتر مانند بوم‌گردی‌ها و مجتمع‌های گردشگری که بتوانند زیرساخت‌های گردشگری استان را تامین کنند. در تلاشیم تا چهارمحال و بختیاری را به عنوان یکی از مقاصد طبیعت‌گردی ایران معرفی کنیم.

او همچنین با اشاره به اینکه این اداره‌کل، در سال گذشته موردی جدی از تعارض منافع در حوزه میراث با نهاد دیگری نداشته، تصریح کرد: در گردشگری به‌هرحال علاوه بر موضوع کمبود اعتبارات، استان ما از نظر زیرساخت‌های مرتبط با گردشگری ضعیف است؛ هرچند دستگاه‌های مختلف در حال کار روی این موضوع هستند اما مدتی طول می‌کشد تا به استانداردهای لازم در مواردی مانند راه‌ها، مسیرهای دسترسی، خطوط ریلی و… برسیم. این موارد از الزاماتی است که به عنوان زیرساخت اصلی حضور گردشگر در مناطق مختلف شناخته می‌شود و جزو اولویت‌های اساسی استان چهارمحال و بختیاری است که اگر برطرف شود به افزایش تعداد گردشگران به ویژه در حوزه طبیعت‌گردی کمک شایانی می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری با تاکید بر اینکه «تقاضایمان این است که دستگاه‌های مختلف، همکاری‌شان را با میراث فرهنگی بیشتر کنند و از بروکراسی اداری برای سرمایه‌گذاران کاسته و پروسه دریافت مجوزها را تسهیل کنند.» گفت: به منظور تسهیل کار افرادی که می‌خواهند در زمینه گردشگری سرمایه‌گذاری کنند، در سازمان میراث فرهنگی سامانه‌هایی را طراحی کرده‌ایم اما صدور مجوزها نیاز به استعلام از برخی نهادهای دیگر هم دارد که متاسفانه اغلب یا با محدودیت‌هایی مواجه است یا اعلام نتجیه بسیار زمان‌بر می‌شود. امیدوارم با تعاملی که با این دستگاه‌ها داریم سختگیری‌ها کمتر شده و پاسخگویی به استعلام‌ها هم سریع‌تر شود.

جوادی همچنین به مساله کمبود اعتبارات اشاره کرد و گفت: اعتبارات واقعا خیلی کم است و اصلا با نیازهایی که در استان داریم قابل مقایسه نیست. چه اعتبارهای مورد نیاز برای توسعه زیرساخت‌ها و چه در حوزه آموزش؛ به‌طور مثال در حوزه صنایع دستی در رابطه با آموزش به اعتبار زیادی نیاز داریم که مردم را به این حوزه علاقه‌مند کرده و رشته‌های رو به فراموشی را آموزش دهیم. صنایع دستی از موضوعاتی است که می‌تواند تاثیر زیادی در رفع معضل اشتغال داشته باشد. همین‌طور با توجه به تورم و افزایش قیمت‌ها، اگر بخواهیم هزینه‌های مورد نیاز را برای توسعه زیرساخت‌های گردشگری تامین کنیم، نیاز به اعتباری چند برابر آنچه که الان در اختیارمان قرار می‌گیرد، داریم.

او ادامه داد: در حوزه میراث فرهنگی هم همین قضیه صادق است و نمی‌توان از آن چشم‌پوشی کرد. اثر تاریخی چیزی نیست که اگر آسیبی به آن برسد یا خدای ناکرده تخریب شود قابل بازگشت باشد. برای همین لازم است قبل از اینکه شاهد تخریب اثر یا محوطه‌ای باشیم، اعتبار لازم برای حفاظت و ساماندهی و احیای آنها اختصاص پیدا کند.

جوادی در پایان تصریح کرد: می‌دانیم که در یکی دو سال گذشته اعتبارها به دلیل مسائل مختلفی مانند تحریم و مشکلات اقتصادی کشور، کاهش پیدا کرده اما انتظار داریم که در ۱۴۰۰ انشاالله با گشایش‌هایی که صورت می‌گیرد، این اعتبار چند برابر و با نیازها متناسب شود تا بتوانیم قدم‌های موثرتری برداریم.

منبع: ایلنا

مرتبط:

سامان _ نگین گردشگری چهارمحال وبختیاری

معرفی غذاهای فراموش شده در گردشگری

قُلک گردشگری روستایی

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *